Problem med öppen dump, Audi A4

mittonen
5 juni 2013 · 99 Inlägg

it_mutt skrev:

knugen91 skrev:
men då e där en sak som jag inte fattar jag vet en del folk som har audi och dom har kört med öppen dumpventil i några år UTAN några problem. varför går inget isönder på deras bilar dom har ju också lmm och katalysator jag vet även andra bilar som kör med öppen dump utan några problem och jag har haft de på min innan i ca en månad utan några problem också. jag vet att de e något man riskerar men tydligen så e där en hel del bilar som klarar sej felfritt. hade jag haft råd så hade jag självklart köpt lite dyrare o bättre saker och bilen hade troligtvis varit färdig stylad och trimmad lite också. när jag har monterat på en racekatt så kommer jag trycka i en hybrid dumpventil istället och en lmm kan man alltid hitta billigt eller gratis någonstans om den blir kass.

lathet om min dyslexi nja kanske lite men jag e också osäker på var jag ska sätta punkt och sånt plus att jag har skit svårt att konsentrera mej på vissa saker i och med min adhd hade ni kännt mej så hade ni fattat varför jag e som jag e

Det finns folk som överlevt att deras fallskärm inte öppnats när de hoppat ut ur ett flygplan också. Skulle du testa det med?

Så ett menisko liv är lika mkt värt som en lmm? Du ska nog försöka dig på att förgylla ditt liv lite. ! Han skrev att han skiter i om de tar på lmm. ja fick lmm av en polare varför skulle inte han kunna få en av en polare. Försök svara på de han undrar istället för o börja klaga på stavning.
(Hoppas de är möe stavfel o inga punkter eller något så kanske ni ska anmäla mig för de är för jobbigt för er att läsa)!!!!

it_mutt Avstängd
5 juni 2013 · 10 388 Inlägg

mittonen skrev:

it_mutt skrev:

knugen91 skrev:
men då e där en sak som jag inte fattar jag vet en del folk som har audi och dom har kört med öppen dumpventil i några år UTAN några problem. varför går inget isönder på deras bilar dom har ju också lmm och katalysator jag vet även andra bilar som kör med öppen dump utan några problem och jag har haft de på min innan i ca en månad utan några problem också. jag vet att de e något man riskerar men tydligen så e där en hel del bilar som klarar sej felfritt. hade jag haft råd så hade jag självklart köpt lite dyrare o bättre saker och bilen hade troligtvis varit färdig stylad och trimmad lite också. när jag har monterat på en racekatt så kommer jag trycka i en hybrid dumpventil istället och en lmm kan man alltid hitta billigt eller gratis någonstans om den blir kass.

lathet om min dyslexi nja kanske lite men jag e också osäker på var jag ska sätta punkt och sånt plus att jag har skit svårt att konsentrera mej på vissa saker i och med min adhd hade ni kännt mej så hade ni fattat varför jag e som jag e

Det finns folk som överlevt att deras fallskärm inte öppnats när de hoppat ut ur ett flygplan också. Skulle du testa det med?

Så ett menisko liv är lika mkt värt som en lmm? Du ska nog försöka dig på att förgylla ditt liv lite. ! Han skrev att han skiter i om de tar på lmm. ja fick lmm av en polare varför skulle inte han kunna få en av en polare. Försök svara på de han undrar istället för o börja klaga på stavning.
(Hoppas de är möe stavfel o inga punkter eller något så kanske ni ska anmäla mig för de är för jobbigt för er att läsa)!!!!

Har han blivit anmäld för att det är jobbigt att läsa? Var fick du det ifrån? Du förstod inte poängen där och du förstår uppenbarligen inte min poäng heller. Om du genuint tror att min mening var att jämställa ett människoliv med värdet på en LMM, så ska du nog gå om grundskolan, och samtidigt lägga lite extra energi på läsförståelse.

Det är en typisk gorg-inställning det du och TS bedriver. Istället för att göra rätt, så ska man, likt en envis åsna, göra som man vill och har bestämt sig för.

TS har gång på gång fått höra hur han ska göra. Trots det så ska det envisas med att göra "fel". "Andra har ju..." Ja, andra har ju också överlevt att deras fallskärm inte öppnas när de hoppar ut ur ett flygplan (Ja jag tänker använda den liknelsen, det är ingen jämförelse, utan en liknelse).

Folk ger hjälp, i form av; "Så ska du inte göra, gör såhär istället". Problemet är att den hjälpen vill många, TS inkluderat, inte ha, för "det är inte så jag vill göra". Nej, men då får man också ta att det är all hjälp man får.

Men, TS kommer antagligen göra som han vill iaf, med risken för att vi får se en tråd i just den stil som Mack undanbad sig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mittonen
5 juni 2013 · 99 Inlägg

Jag har öppen dump och lmm min har hållt hittills  liksom många andra . Men viisst de tar stryk men de gör de om man inte har varmgarage/motorvägars med . Men nog fan startaran den när de är 15 minus ändå

amoreex
5 juni 2013 · 2 712 Inlägg

Nu har jag inte varit med frågan början. jag säger så här.

Öppen dump ska du endast ha om du har trimmat en hel del, tycker personligen det är fjantigt med bilar på 150 hk original som kör runt med pys pys, det låter som dem går mycket mer än dem egentligen gör.

Känner en som hade en Audi A4 original dump och 200 hk, det dumpade tillräckligt för den mängden effekt det faktiskt är..

Väljer du trots allt vad alla sagt till dej, och ändå köra med öppen kan du räkna med service avgifter för iaf 2000 kr om året..

Kanske inte är något första året... men sen andra året går både katten och Lmm ?
oj det blev ett dyrt år, slå ut de på 2-3 år så är det nog iaf 2000 om året..

Det är väl ett dyrt pys ljud ?
Jag hade iaf inte betalt 2000 kr om året för att köra runt med ett pysande och ha i åtanke att det där pys ljudet även kan skada motorn.

Vet du varför det sitter återcirkulerande original ?
De är helt enkelt för att LMM mäter upp mängden luft som tas in i systemet, en viss mängd går förbi dumpen och sen tillbaka i inloppet igen... och om du då har en öppen dump..

Namen oj då försvann ju den luften?
Då får har ju LMM gett signal till bränslestyrdonet om en viss mängd bensin för den luften den mätte upp... vad händer då om du släpper ut lite luft??
Jo den går fet och du riskerar att bränna katten..

Och en katalysator till din bil kostar 6 058 kr på mekonomen...

Och en LMM till din eftersom det är en 96a kostar ju "bara" 3 457 kr...
Nu är vi uppe i nästan 10 000 kr... är det värt det för att köra med en öppen dump och riskera en sån sak?

Det blev som jag skrev tidigare ett dyrt pys ljud..
¨
Men känner du att det är värt att kanske behöva byta katten om något år för strax över 6000 kr så visst det är ditt val..

Men jag kan inte annat än rekommendera att sätt på original Bosch som sitter där..( tror Audi med kör med Bosch )

Ge gärna synpunkter på detta, samt rätta mig om jag är helt ute och cyklar.. det är så jag har lärt mig iaf..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
5 juni 2013 · 2 203 Inlägg

LMM mäter ju enbart luften som passerar genom sig och skickar det värdet till ECU. Varför skulle den gå sönder av att ha en öppen dumpventil? LMM går möjligtvis sönder om den får olja på mättråden från ett oljigt luftfilter.

amoreex
5 juni 2013 · 2 712 Inlägg

Rspeter skrev:
LMM mäter ju enbart luften som passerar genom sig och skickar det värdet till ECU. Varför skulle den gå sönder av att ha en öppen dumpventil? LMM går möjligtvis sönder om den får olja på mättråden från ett oljigt luftfilter.

Ja LMM i sig går ju inte sönder, men vad vinner man mer än pyz ljudet på öppen dump?
Inget man förlorar endast pengar i längden..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
5 juni 2013 · 2 203 Inlägg

amoreex skrev:

Rspeter skrev:
LMM mäter ju enbart luften som passerar genom sig och skickar det värdet till ECU. Varför skulle den gå sönder av att ha en öppen dumpventil? LMM går möjligtvis sönder om den får olja på mättråden från ett oljigt luftfilter.

Ja LMM i sig går ju inte sönder, men vad vinner man mer än pyz ljudet på öppen dump?
Inget man förlorar endast pengar i längden..

Som tidigare skrivits så vinner man ingenting på pyset. Pyset från öppet filter räcker långt. Är motorn byggd med återcirkulerande system så bör man fortsätta med detta om inte motorn byggs/mappas om.

amoreex
5 juni 2013 · 2 712 Inlägg

Rspeter skrev:

amoreex skrev:

Rspeter skrev:
LMM mäter ju enbart luften som passerar genom sig och skickar det värdet till ECU. Varför skulle den gå sönder av att ha en öppen dumpventil? LMM går möjligtvis sönder om den får olja på mättråden från ett oljigt luftfilter.

Ja LMM i sig går ju inte sönder, men vad vinner man mer än pyz ljudet på öppen dump?
Inget man förlorar endast pengar i längden..

Som tidigare skrivits så vinner man ingenting på pyset. Pyset från öppet filter räcker långt. Är motorn byggd med återcirkulerande system så bör man fortsätta med detta om inte motorn byggs/mappas om.

Exakt så är det jag har lärt mig och detta har lärts via den underbara sökfunktionen Google.se.. om bara fler kunde använda den mer..

Öppet filter + återcirkulerande = dumpljud, välj oljefritt då viss typ av oljan kan skada LMM..

Mappa du sen bilen då får du ännu mer dumpljud...

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
fluppidupp ...
5 juni 2013 · 757 Inlägg

problemet är att han själv säger att han inte har råd att fixa bilen ordentligt men då ska man ju heller inte lägga pengar på att förstöra den med konstiga växelspaksknoppar och kinadumpar som bara förstör bilen och dess värde. bättre att han lägger pengarna där det faktiskt gör skillnad på bilen. det är just sån här fjortisstyling som gör att bilfolk får dåligt rykte. och så fort en bil är "modifierad" så anses det enligt många sönderskruvat just för att folk som inte har koll skruvar.

men lägger man ut en tråd på ett forum och begär hjälp så tycker jag man ska göra iaf som hjälpen säger.

till mittonen: skillnaden är dels att du har en volvo och det verkar faktiskt så att deras inte är lika känsliga. kan vara en förklaring till varför dom drar 1,5 liter milen också medans en 1.8T går att köra under 0,7 i stockholm.

LMM förstörs av öppet filter.

katten förstörs av öppen dump, även mindre effekt.

har man inte råd att köpa en riktig dump som återcirkulerar och skyller på att han inte har råd så kan han inte säga att han vill ta risken att elda upp katalysatorn.

fluppidupp ...
5 juni 2013 · 757 Inlägg

it_mutt skrev:

mittonen skrev:

it_mutt skrev:

Det finns folk som överlevt att deras fallskärm inte öppnats när de hoppat ut ur ett flygplan också. Skulle du testa det med?

Så ett menisko liv är lika mkt värt som en lmm? Du ska nog försöka dig på att förgylla ditt liv lite. ! Han skrev att han skiter i om de tar på lmm. ja fick lmm av en polare varför skulle inte han kunna få en av en polare. Försök svara på de han undrar istället för o börja klaga på stavning.
(Hoppas de är möe stavfel o inga punkter eller något så kanske ni ska anmäla mig för de är för jobbigt för er att läsa)!!!!

Har han blivit anmäld för att det är jobbigt att läsa? Var fick du det ifrån? Du förstod inte poängen där och du förstår uppenbarligen inte min poäng heller. Om du genuint tror att min mening var att jämställa ett människoliv med värdet på en LMM, så ska du nog gå om grundskolan, och samtidigt lägga lite extra energi på läsförståelse.

Det är en typisk gorg-inställning det du och TS bedriver. Istället för att göra rätt, så ska man, likt en envis åsna, göra som man vill och har bestämt sig för.

TS har gång på gång fått höra hur han ska göra. Trots det så ska det envisas med att göra "fel". "Andra har ju..." Ja, andra har ju också överlevt att deras fallskärm inte öppnas när de hoppar ut ur ett flygplan (Ja jag tänker använda den liknelsen, det är ingen jämförelse, utan en liknelse).

Folk ger hjälp, i form av; "Så ska du inte göra, gör såhär istället". Problemet är att den hjälpen vill många, TS inkluderat, inte ha, för "det är inte så jag vill göra". Nej, men då får man också ta att det är all hjälp man får.

Men, TS kommer antagligen göra som han vill iaf, med risken för att vi får se en tråd i just den stil som Mack undanbad sig.

precis. det finns rättstavningsprogram om man nu har extremt svårt att stava hyfsat rätt iaf. sen även så kan man faktiskt läsa igenom texten en extra gång och helt enkelt sätta punkt. det är sjukt jobbigt att läsa en mening på över 30 ord.

mittonen
6 juni 2013 · 99 Inlägg

Hur är de med rx-7an du har? Förstör motor med trimning ? Din bil du gör vad du vill med den. Ingen annan har med o göra vad du gör med din bil. Han frågade en sak o ville nog ha ett svar om det han viste att lmm kan ta stryk men nog fan måste du börja med att han inte ska göra de . Han vill o han kommer nog fortsätta med de med.

it_mutt Avstängd
6 juni 2013 · 10 388 Inlägg

mittonen skrev:
Hur är de med rx-7an du har? Förstör motor med trimning ? Din bil du gör vad du vill med den. Ingen annan har med o göra vad du gör med din bil. Han frågade en sak o ville nog ha ett svar om det han viste att lmm kan ta stryk men nog fan måste du börja med att han inte ska göra de . Han vill o han kommer nog fortsätta med de med.

Det kommer han säkert, precis som folk kommer fortsätta att tala om för honom att han gör fel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mittonen
6 juni 2013 · 99 Inlägg

it_mutt skrev:

mittonen skrev:
Hur är de med rx-7an du har? Förstör motor med trimning ? Din bil du gör vad du vill med den. Ingen annan har med o göra vad du gör med din bil. Han frågade en sak o ville nog ha ett svar om det han viste att lmm kan ta stryk men nog fan måste du börja med att han inte ska göra de . Han vill o han kommer nog fortsätta med de med.

Det kommer han säkert, precis som folk kommer fortsätta att tala om för honom att han gör fel.

Är de så pass korkade o lägga tid på det så är de ju såsmile man kan ju även klaga på alla som inte köper original grejer med.

it_mutt Avstängd
6 juni 2013 · 10 388 Inlägg

mittonen skrev:

it_mutt skrev:

mittonen skrev:
Hur är de med rx-7an du har? Förstör motor med trimning ? Din bil du gör vad du vill med den. Ingen annan har med o göra vad du gör med din bil. Han frågade en sak o ville nog ha ett svar om det han viste att lmm kan ta stryk men nog fan måste du börja med att han inte ska göra de . Han vill o han kommer nog fortsätta med de med.

Det kommer han säkert, precis som folk kommer fortsätta att tala om för honom att han gör fel.

Är de så pass korkade o lägga tid på det så är de ju såsmile man kan ju även klaga på alla som inte köper original grejer med.

Mnja, fast trots allt inte. Menar, det finns 3e partspryttlar som ex.vis är mer hållbara än original (då det är Audi för mig så; framvagnarna till vissa av Audis kärror).

Det är väl dock sällan 3e partspryttlar riskerar att förstöra saker (även om det givetvis -kan- vara så)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mittonen
6 juni 2013 · 99 Inlägg

Tex de flesta biltema bromsar är dåliga / slits fort då är de ju sämre. Alltså fel o köpa men de klagar man inte på?

it_mutt Avstängd
6 juni 2013 · 10 388 Inlägg

mittonen skrev:
Tex de flesta biltema bromsar är dåliga / slits fort då är de ju sämre. Alltså fel o köpa men de klagar man inte på?

Ja, fast det förstör ju inget annat på bilen. Köper du biltemas belägg och de slits ut fort, så påverkar det ju bara själva beläggen, inget annat.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mittonen
6 juni 2013 · 99 Inlägg

De är ju fel för de är inte original ? Är de inte orginal så är de ju fel

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2013 · 26 155 Inlägg

mittonen skrev:
De är ju fel för de är inte original ? Är de inte orginal så är de ju fel

Inte nödvändigtvis.
Beror ju på vilka delar det är också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
amoreex
6 juni 2013 · 2 712 Inlägg

Jag står fast vid vad jag har fått lära mig.. KÖP Endast original reservdelar..

Biltema fungerar endast om du bara byter för att kunna besikta bilen och sedan sälja den..

I längden tjäna du på att köpa original..

T ex Biltema turbo.. kostar kanske hälften av original... men ger upp mer än hälften så fort..



Det jag tror denna tråden handlat mycket om är att TS han inte lyssnar.. vi säger att det är sämre att köra med Öppen, lik förbaskat är han bestämd att han ska ha det och köra sönder sakerna med?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
it_mutt Avstängd
6 juni 2013 · 10 388 Inlägg

mittonen skrev:
De är ju fel för de är inte original ? Är de inte orginal så är de ju fel

Inte från min sida.

Det jag motsätter mig är risken att förstöra något. Hade, i ditt exempel, Biltemas belägg inneburit en rätt hög risk att förstöra bromsoken, så hade jag iaf sagt samma sak där.

Så, för mig handlar det inte om att det måste vara original, utan att det ska göras "rätt".

Sen original vs 3e part, ja, det beror på hur det ser ut i "kvalite/hållbarhet" vs "pris". Men, det är för min del.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang