Sonax och Mekonomens bilvårdsprodukter. Ros eller ris?

Smartskaft2
8 juni 2013 · 65 Inlägg

Jag är skeptisk, men samtidigt vääääldigt nyfiken och hoppfull kring leran smile Om nån vecka när jag fått hem grejerna och rosten är väck!

Volvo C303 / TGB11 "Scoutbilen" (1975)
Saab 900 2.0 GL "I väntan på en rikare tid" (1980)
marcus0510
12 juni 2013 · 243 Inlägg

Smartskaft2 skrev:
Hej!

Dags för att fräscha upp min nya(-re) bil men jag börjar fundera på bilvårdsprodukter. Lacken är inte hemsk men behöver mer än bara vaxpolish som jag provade med, hade den hemma. Dessutom behöver jag fixa lite ytrost och stenskott. Ett par djupare repor finns.

Det jag tänker mig var förutom avfettning och Yes diskmedel är rubbing, cleaner samt sonax flytande hårdvax.

När jag tittade på rubbing och cleaner alternativ så funderar jag på om Sonax är ett prisvärt alternativ? Jag vill inte lägga flera hundra på varje produkt men förstår att billigaste alternativet kanske inte ger önskad effekt.

Har ni erfarenheter av Sonax rubbing och cleaner samt Mekonomens egna produkter? (Dessa är de jag tittat på)



En sak till, ska man ha en oscillerande polermaskin eller en som inte oscillerar? Stött på ros för båda sorterna.

Tack!

Diskmedlet ska du hålla i köket. Är du ute efter något starkare kan du använda Alkalisk avfettning som schampo istället.

När det kommer till rubbing kan du köpa kvalitetsgrejer på provförpackning på te.x Prorecond.se eller liknande?
Betydligt bättre än mackmedel och ändå relativt billigt.
T.ex;
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=519

Du ska ha en oscillerande dubbelmaskin om du ej har erfarenhet av polering.
Självklart är en roterande enkelmaskin betyyyydligt bättre, men kräver också mer kunskap.
Oscillerande dubbelmaskin, hårda/medel-trissor och ett jävla tryck. Är i princip omöjligt att sumpa med dubbelmaskin så fega inte med trycket.

Senast redigerat av marcus0510 (12 juni 2013)

Smartskaft2
12 juni 2013 · 65 Inlägg

Har bara enkel roterande hemma. Vilka är de största felen jag kan göra med den?

Volvo C303 / TGB11 "Scoutbilen" (1975)
Saab 900 2.0 GL "I väntan på en rikare tid" (1980)
Baku Snickarjävel
13 juni 2013 · 554 Inlägg

Bränna igenom lacken är de största. Skapa en jäkla massa hologram är de andra smile

Smartskaft2
13 juni 2013 · 65 Inlägg

Ja det förstår jag, men hur undviker jag det? För snabbt varvtal och för hårt tryck antar jag är farligt.

Volvo C303 / TGB11 "Scoutbilen" (1975)
Saab 900 2.0 GL "I väntan på en rikare tid" (1980)
Baku Snickarjävel
13 juni 2013 · 554 Inlägg

Kör lugnt och försiktigt, känn med handen på lacken emellanåt så den inte blir för varm. Tänk på att plast blir varmt mycket fortare än plåt.

Men du skulle ändå behöva en dubbeloscillerande maskin.

För kör du bara med roterande som ovan användare så är där 99% chans på att du har hologram över hela lacken

Clas Ohlsson har en som funkar ypperligt för ditt ändamål.
Passa på att köpa sonax orangea trissor till den när du ändå är där inne.
Dom är mellanhårda och gör ett fullgott jobb för en enstegspolering.

Har du något polermedel ?

Smartskaft2
14 juni 2013 · 65 Inlägg

Baku skrev:
Kör lugnt och försiktigt, känn med handen på lacken emellanåt så den inte blir för varm. Tänk på att plast blir varmt mycket fortare än plåt.

Men du skulle ändå behöva en dubbeloscillerande maskin.

För kör du bara med roterande som ovan användare så är där 99% chans på att du har hologram över hela lacken

Clas Ohlsson har en som funkar ypperligt för ditt ändamål.
Passa på att köpa sonax orangea trissor till den när du ändå är där inne.
Dom är mellanhårda och gör ett fullgott jobb för en enstegspolering.

Har du något polermedel ?

Ska se om en bekant kan låna ut en, annars kanske det är värt (trots alla de andra utgifterna just nu...) att investera i en dubbeloscillerande maskin då. Ska kolla på det.

Detta paket fick jag hem idag: http://webshop.bilvardsexperten.se/sv/p … liten-lack

Undrar om jag har rätt polermedel, det finns ett par kraftigare repor. Men då får jag väl trycka hårdare? :p




Sen undrar jag om parkeringsmärkerna (små gropar) kan slipas lite lätt (inte plåtrent) och spacklas eller om all färg måste bort för att spacklet ska hålla?

Saab 900 2.0 GL "I väntan på en rikare tid" (1980)
Volvo C303 / TGB11 "Scoutbilen" (1975)
Baku Snickarjävel
14 juni 2013 · 554 Inlägg

De duger till hobby putsaren smile

Om du ska spackla r
Eller ej vet jag inte. Rådfråga en lackerare.

marcus0510
18 juni 2013 · 243 Inlägg

Smartskaft2 skrev:
Ja det förstår jag, men hur undviker jag det? För snabbt varvtal och för hårt tryck antar jag är farligt.

Bränna lacken är relativt svårt och kräver nästan idioti för att lyckas med.
Kanter och plastdetaljer är det som brukar gå vid "amatörpolering".
Hologram undviker man på många sätt, tex;
1. Se till att lacken är ren och fin innan polering. Ska ej vara sträv.. lera underlättar
2. Polera in medlet ordentligt så ev. slipmedel bryts ner. Ibland får man öka på varvet/trycket rätt mycket.
3. Styr maskinen genom att vinkla den åt olika håll, istället för att dra den dit du vill.
4. Avsluta med lågvarvspolering.

Vid grova rubbingar måste man avsluta med dubbelmaskin. Men nöjer du dig med en finare polering kan du klara dig utan.

Den vanligaste orsaken är just att folk inte bryter ner medlet tillräckligt.
Dom smetar på 1kg grovrubbing på huven, polerar i 2min på 1000 varv och står sen i 20 min och torkar bort överflödet.
Det slutar med att man har en huv full med slipmedel(hologram)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang