2000
Sök

Problem med motorfläkt som inte stängs av!

92 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Hejsan!
Jag har en Volvo s60 2,4t från 2002. Har gått ca 10k mil och har precis fått problem med motorfläkten eller kylfläkten kanske den heter. Det som händer är att fläkten går för fullt hela tiden. Även om bilen är kall och avstängd under flera timmar så går fläkten på maxfart. Har dragit ut kontakten och då slutar den gå iaf. Någon som har en aning om vad som kan tänkas vara fel.
Har funderat på att ladda om till original mjukvara då bilen är chippad och sedan ladda i trimmet igen om det på något sätt kan nollställa styrboxen?
Men kom gärna med era idéer?

Edit: har funderat på om det skulle kunna vara denna som är sönder?  http://img.skruvat.com/images/30/87430105/87430105_large_0.jpg

3 860 Inlägg
5 juni 2013
Vad för mjukvara har du laddat in?!?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

92 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Det är vanlig Bsr steg 1 programvara. Har haft den ganska länge i bilen och förutom fläkten fungerar bilen som den ska. Allt började när jag körde hem från stan häromdagen. Det var ganska varmt ute och när jag satt mig i bilen inne i stan så var bilen som vanligt, hmm konstigt. Men sen när jag kom hem efter ca 20 minuters lugn körning så tyckte jag fläkten lät så konstigt. Och sen dess vill den inte stanna.

edit: Tänkte att jag kanske borde säga att bilen även har autotechs magnetventil och att 80% av körtiden är i bilköer och väldigt långsamt och varmt tempo.
Senast redigerat av Whiteangel (6 juni 2013)

1 122 Inlägg
6 juni 2013
Kylfläkt givarn garanterat. Med kortis på audisarna går den konstant även med tändning avstängt

gasa nu foer faen!

3 860 Inlägg
6 juni 2013
Då är det nog nån givare och inte mjukvaran...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

92 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Okej, det är lite det jag är inne på också smile. Finns det någon som vet vilken givare det skulle kunna vara och isf var den sitter?

2 763 Inlägg
6 juni 2013
Hur länge står den och flåsar? Min gjorde precis samma sak när min tempgivare var dålig. Så fort bilen startades så gick fläkten på fullvarv och gjorde det några minuter efter att jag stängde av den, detta löste jag genom att byta givaren!

Volvo - For Life

92 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Den står och flåsar precis hela tiden om man inte drar ur kontakten. Den blåser för fullt även när bilen har varit avstängs väldigt länge.

2 763 Inlägg
6 juni 2013
Whiteangel skrev:
Den står och flåsar precis hela tiden om man inte drar ur kontakten. Den blåser för fullt även när bilen har varit avstängs väldigt länge.

Så den kan stå i en timme efter avstängning och bara flåsa?

Volvo - For Life

92 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Ja precis! Den slutar aldrig och efter den timmen kollade jag och då visar tempmätaren i instrumentpanel att motor är "kall" längst ner där i botten.

2 763 Inlägg
6 juni 2013
Whiteangel skrev:
Ja precis! Den slutar aldrig och efter den timmen kollade jag och då visar tempmätaren i instrumentpanel att motor är "kall" längst ner där i botten.

Byt ut tempgivaren. De finns att köpa på L-M-R.se för billigare peng än hos Volvo smile

Volvo - For Life

Sök