Motorproblem Volvo 855R -96. Ryker kraftigt, turbon eller motorn kass?

Zwudda Refined
6 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Jag har ett litet problem med bilen.
Bilen ifråga är en Volvo 855R 1996. Den ryker riktigt ordentligt, bilden tagen på tomgång
https://www1.garaget.org/archive/28/27308/330727/330727-3135119.jpg
Min fundering är om det kan vara turbon som är kass eller om det är något innuti motorn.
Jag har inte kört bilen så mycket, men det jag har kört så märker jag inga driftproblem eller ojämn gång. Har även kompressionsmätt motorn, och det var 12bar tryck i alla 5cyl, så det känns ju OK. Kan det varar turbon som orsakar röken? Plockade ner den idag för att upptäcka att det inte var något större glapp. Kanske 3mm in/ut i impellrerna och 1mm upp/ner, det är ju helt klart glapp, men inte så mycket som jag trodde det skulle vara.

Jag skall byta ut turbon till en bättre begagnad, men om felet skulle kvarstå, vad kan det då vara för problem?

MVH

azid Det som inte dödar gör ont
6 juni 2013 · 2 668 Inlägg

Om du endå har turbon på golvet kan du lika gjärna byta den.

Kan det inte vara full vevhusvent som trycker olja ut genom turbon?

2slow
Zwudda Refined
6 juni 2013 · 1 770 Inlägg

azid skrev:
Om du endå har turbon på golvet kan du lika gjärna byta den.

Kan det inte vara full vevhusvent som trycker olja ut genom turbon?

Jo, som sagt. Jag skall byta den hur som hellst.
Men jag funderade på om problemet kvarstår efter turbobytet, vad problemet då kan vara.
Kan det vara så att en full vevhus ventilation kan trycka ut olja igenom en "frisk" turbo?

Blyfot_Racing
6 juni 2013 · 904 Inlägg

Det kan det göra för om det ä stopp ner till tråget så går det i slangen som sitter på röret in i turbon så det ä mycket möjligt så en ordentlig rengöring av vev huset ä inte fel

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Naslund93
6 juni 2013 · 297 Inlägg

Gjorde exakt så på min v70 när vevhusventilationen var igensatt!

Zwudda Refined
6 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Okej. Så lite såhär med facit i hand så borde jag gjort rent vevhusventen före jag rev ner turbon?
Jaja, men det går ju relativt lätt nu när det redan är så mycket nedplockat i motorutrymmet.

Men eftersom att motorkompressionen verkar helt OK så är det med största sannolikhet att det inte är något problem i motorn. Eller kan det varar det även fast kompet är fint?

Naslund93
6 juni 2013 · 297 Inlägg

Zwudda skrev:
Okej. Så lite såhär med facit i hand så borde jag gjort rent vevhusventen före jag rev ner turbon?
Jaja, men det går ju relativt lätt nu när det redan är så mycket nedplockat i motorutrymmet.

Men eftersom att motorkompressionen verkar helt OK så är det med största sannolikhet att det inte är något problem i motorn. Eller kan det varar det även fast kompet är fint?

Ja det skulle du nog gjort, är ju ganska vanligt smile
Jag var också inne på att min motor var kass trots bra komp men visade sig som sagt att det var bra ordentligt igensatt i vevhusventilationen. Så jag skulle tippa på att det är det!

Zwudda Refined
6 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Naslund93 skrev:

Zwudda skrev:
Okej. Så lite såhär med facit i hand så borde jag gjort rent vevhusventen före jag rev ner turbon?
Jaja, men det går ju relativt lätt nu när det redan är så mycket nedplockat i motorutrymmet.

Men eftersom att motorkompressionen verkar helt OK så är det med största sannolikhet att det inte är något problem i motorn. Eller kan det varar det även fast kompet är fint?

Ja det skulle du nog gjort, är ju ganska vanligt smile
Jag var också inne på att min motor var kass trots bra komp men visade sig som sagt att det var bra ordentligt igensatt i vevhusventilationen. Så jag skulle tippa på att det är det!

Det är det säkerligen, då bilen har varit dåligt underhållen över lag. Så det skall helt klart kollas upp omgående!

Zwudda Refined
6 juni 2013 · 1 770 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/28/27308/330727/330727-3136035.jpg
Lite trevligt turbomeck får avsluta denna nationaldagen
15G turbon som satt i bilen var inte så vidare dålig faktiskt, men bestämde mig för att iallafall byta emot en bättre begagnad.
Turbon jag hade liggande är en 13T, så plockade isär dessa föra att få en "bra" turbo. Och det enda jag kunde märka någon skillnad på aggregaten imellan är att 13T:s impeller på kompressor sidan är 3mm högre än vad 15G:s är. Annars är det samma design och utseende på dem. Så jag kommer köra med 15G:s kompressor & avgashus och 13T:s impellrar och lagerhus. På vilket sätt kommer dessa 3mm kunna göra någon skillnad posetivt/negativt. Och nej, de passar bra ihop och tar inte i någonstans.

mittonen
6 juni 2013 · 99 Inlägg

Samma med min men kommer bara ibland:/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang