Bil med många ägare samt misstänkt lågt pris?

borjeboy
9 juni 2013 · 12 Inlägg

Det finns en ganska fin Audi A3 härnere till salu, alltså invändigt ser det inte ut som att bilen använts mycket alls.

Antagligen har det funnits typ rattmuff och ev klädsel på stolarna (eller också har ägarna varit pedanta).

På utsidan kan man se att något verkar ha hänt med glaset på bakljusen, det är nån form av repa som är på insidan. Det har nog hänt vid produktionen trodde säljaren, (det syns inte om du inte kollar bilen ute i dagsljuset, något som kan leda till problem?).
Detta samt en liten vitfläck fram på motorhuven som ser ut som smuts (rätt vanligt att man ser på bilar härnere, märket syns förövrigt på bilden på annonsen). Detta är enda felet jag hittat och den servas som den ska osv.. Hos Audiverkstad hela tiden.

Nåväl, enligt vägverkets information har bilen haft hela 6 ägare. Och det är en 2009. Det skvallrar ju om att det är något som inte är som det skall om den inte åkt runt hos handlare en massa... Hur kan jag se hur många brukare bilen haft???

Detta samt priset som är på 98000, och då är bilen rätt nyinkommen hos dem. vilket gör det till en av sveriges billigaste A3or från 2009. Och som sagt rätt nyinkommen, de har alltså antagligen marginal att sänka om den inte säljs snabbt. Detta gör att jag känner att det ligger en hundbegraven här. Dock 1.6 motorn vilket inte är jättevanlig då det brukar vara vassare motor.


annsonen i fråga... http://www.blocket.se/halland/Audi_A3_1 … 20&w=1

här är alla A3or från 2009 och framåt sorterade efter billigast

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

Senast redigerat av borjeboy (9 juni 2013)

Isaksson5 Ungdoms Räser
9 juni 2013 · 425 Inlägg

Hade en 240 med 18 ägare. Drack olja som om det vore bensin. Kan vara att den fungerat bra under "provkörningen", sen så har de sålt den vidare då problemen började komma.


Eller att de helt enkelt tyckte bilen var tråkig? smile

Evildan
9 juni 2013 ·

Eller så är det så här, Återförsäljaren, leasingföretag, brukare, firma, brukare, firma, inget konstigt med det alls?
Ring transportstyrelsen och fråga efter ägaruppgifterna, dom har informationen.

Kan även rullat på något företag eller kommun/landsting, dom brukar vara förtjusta i miljöbilar.

Senast redigerat av Evildan (9 juni 2013)

kenth66
9 juni 2013 · 1 212 Inlägg

även väl värt slantarna här:  http://www.carfax.se/?et_rp=1

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
borjeboy
9 juni 2013 · 12 Inlägg

menar du att du läst om den där eller att det är värt att beställa en sådan för 150kr, det skulle väl inte skada iofs att göra det.

ska bläddra mer i serviceboken imorgon och kolla mer på bilen då.. Samt höra mig för om tidigare ägare, ev. kanske man kan höra av sig till dem också och höra

LeonST Soppgubbe
9 juni 2013 · 900 Inlägg

Skaffa fakta ifrån carfax.se värt varje krona big_smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
saab_sonett Handledare
9 juni 2013 · 1 481 Inlägg

Din bil Malmö, Europeisk biluthyrning, Volkswagen group Sverige, Toveks bil, Privatägd i Varberg, Bilhallen i Varberg. 5 firmor och en privatperson. Dock har den gått som hyrbil i två år.

trippelturbo Trucker
9 juni 2013 · 2 710 Inlägg

Köper aldrig bil med för många ägare!
Spelar ingen roll om den bytts mellan 100 olika firmor eller inte, därav högt ägarantal. För att ligga på den säkra sidan, så väljer jag en bil med få ägare och så få mil som möjlig, självklart tar man hänsyn till bilens ålder!

Köper heller (helst) inte bilar av småfirmor, dessa vet jag är bra på att fiffla!

Fart missbrukare
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2013 · 17 502 Inlägg

Kamremsbyte? Nu?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
saab_sonett Handledare
9 juni 2013 · 1 481 Inlägg

trippelturbo skrev:
Köper aldrig bil med för många ägare!
Spelar ingen roll om den bytts mellan 100 olika firmor eller inte, därav högt ägarantal. För att ligga på den säkra sidan, så väljer jag en bil med få ägare och så få mil som möjlig, självklart tar man hänsyn till bilens ålder!

Köper heller (helst) inte bilar av småfirmor, dessa vet jag är bra på att fiffla!

Inget konstigt på denna bil. Och inte några småfirmor direkt som ägt den.  Firmabilar får ganska många ägare genom att det är olika leasingbolag som hanterar bilarna. Sedan skickas dom ut till märkeshandlare runtom i Sverige av generalagenten, i detta fall Volkswagen group. Den privata ägaren har haft bilen i 3 år så det tyder på att den är OK. Annars har man inte kvar en bil så länge.

Senast redigerat av saab_sonett (9 juni 2013)

trippelturbo Trucker
9 juni 2013 · 2 710 Inlägg

Ej uttalat mig om Audin i fråga, säger bara allmänt.

Att man haft den i 3 år tyder på att man varit nöjd med den
MEN, å andra sidan så har jag haft min i drygt et år o väljer att sälja den nu pga att jag är sugen på annat. Sveriges garanterat mest välskötta 9-3og smile Ligger ute smile

Fart missbrukare
borjeboy
9 juni 2013 · 12 Inlägg

saab_sonett skrev:

trippelturbo skrev:
Köper aldrig bil med för många ägare!
Spelar ingen roll om den bytts mellan 100 olika firmor eller inte, därav högt ägarantal. För att ligga på den säkra sidan, så väljer jag en bil med få ägare och så få mil som möjlig, självklart tar man hänsyn till bilens ålder!

Köper heller (helst) inte bilar av småfirmor, dessa vet jag är bra på att fiffla!

Inget konstigt på denna bil. Och inte några småfirmor direkt som ägt den.  Firmabilar får ganska många ägare genom att det är olika leasingbolag som hanterar bilarna. Sedan skickas dom ut till märkeshandlare runtom i Sverige av generalagenten, i detta fall Volkswagen group. Den privata ägaren har haft bilen i 3 år så det tyder på att den är OK. Annars har man inte kvar en bil så länge.

Det låter ju onekligen riktigt bra ändå då. Att den gått som hyrbil under en period är alltså anledningen till det "låga" priset. Men om den hyrbilsfirman sköter dem som Heimroths i stan sköter sina bilar är det nästan bättre än av en privatperson (Dom är jättefina, iofs kanske mer slitna i typ växlar, men fan mammas golf var hyrbil i två och den fyller 15 nästa år, nästan aldrig krånglat).

Senast redigerat av borjeboy (9 juni 2013)

sandzoo
9 juni 2013 · 2 072 Inlägg

finns denna me:   http://www.blocket.se/gallivare/Audi_A3 … 20&w=3

och som sagt 99:- för en carfax är nästan ett måste.. (för mig iaf)

Sandzoo i da house
borjeboy
10 juni 2013 · 12 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Kamremsbyte? Nu?

Det är Kamkedja på den. Så det är lungt med det, visst en kedja kan väl paja med, men om bilen bara servas så ska det vara lugnt med det i många mil framöver... Och just det bromsarna var helt nya, byttes vid 10000 mil.

Vidare så är det givetvis både vinter och sommardäck på den.

Får se hurjag gör med carfax, finns vissa som har gratis carfax och där står typ bara gått igenom besiktningen. Och inget mer, skulle ju velat se bilen inne för byte av batteri, eller något sådant men sådan information verkar iaf inte finnas på de där gratisversionerna man kan se på vissa andra bilar...

Och alla besiktnings protokoll finns med och dom har aldrig anmärkt på något.

Senast redigerat av borjeboy (10 juni 2013)

Germax
10 juni 2013 · 12 086 Inlägg

trippelturbo skrev:
"Sveriges garanterat mest välskötta 9-3og smile Ligger ute smile"

https://www1.garaget.org/archive/4/3433/292139/292139-2954681.jpg

Det där är inte vad jag brukar förknippa med Sveriges garanterat mest skötta 9-3og.. roll

Henrik-N
10 juni 2013 · 450 Inlägg

Germax skrev:

trippelturbo skrev:
"Sveriges garanterat mest välskötta 9-3og smile Ligger ute smile"

http://www1.garaget.org/archive/4/3433/ … 954681.jpg

Det där är inte vad jag brukar förknippa med Sveriges garanterat mest skötta 9-3og.. roll

Säkert inte bättre vårdad än den ser ut smile

trippelturbo Trucker
11 juni 2013 · 2 710 Inlägg

Haha, underbara människor det finns.

En smutsig bild säger INGET om hur en bild skötts!
Ja, jag säger fortfarande Sveriges garanterat mest välskötta 9-3og, för det är den oxå!!
När man jobbar som jag gör och inte hinner tvätta den som man skulle vilja, så är det lätt att den ser ut som den gör på bilden. Tvättar den 1-2ggr/månad smile

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
11 juni 2013 · 2 710 Inlägg

"pallar tvätta efter jobbet"

Haha, tydligen så har du ingen aning om hur det är att jobba som lastbilschaufför. Får du vila tillräcklig mellan passen så är du glad, så att överhuvudtaget ha tid för och tvätta bilen, är tajt!

Min 9-3 är mkt välskött, trots att den fått gå skitig ibland!

Jättelätt för dig o säga "det finns folk som tvättar sin bil så fort den blir skitig", antar att syftar på svensson som jobbar 07-16 och inga helger. Jobba ca 200-240timmar i månaden och kom tillbaka med sånt snack!

Fart missbrukare
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juni 2013 · 17 502 Inlägg

Nu glider vi lite från ämnet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
R_fused There is no replacement for displacement
11 juni 2013 · 630 Inlägg

Hur mycket man jobbar hör väl inte ihop med hur välskött bilen är överhuvudtaget??? I sådana fall hade det väl varit i kategorin "Sveriges mest välskötta bil bland dem som inte har tid att tvätta mer än två gånger i månaden".
Det är väl som sagt bra om man jobbar mycket men då kanske man får leva med att inte ha den finaste bilen:)

Senast redigerat av R_fused (11 juni 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang