Hur har ungdomar råd?

hotnet07 Peugeot 605 Sli
9 juni 2007 · 49 Inlägg

folk som tror att föräldrar betalar för alla ungdomars bilar kan ju gå o gräva ner sej..
själv har jag betalat varenda jävla krona på bilen..skatt försäkring o besiktning..
inte en krona har man fått av föräldrarna..

ju större de är, ju tyngre faller dom
Groggmugg Beredare
9 juni 2007 · 561 Inlägg

Man ser ju ofta unga köra bilar för inte under 300tusen.... Jag har inte råd fast en lön på runt 35papp varje månad.... hmm

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
ccx Avstängd
9 juni 2007 · 64 Inlägg

Många i stockholm lever ju på sociallön. därför ser man många som åker BMW cab Merca cab

Senast redigerat av ccx (9 juni 2007)

daim
9 juni 2007 · 67 Inlägg

ccx skrev:
Många i stockholm lever ju på sociallön. därför ser man många som åker BMW cab Merca cab

svenska avundsjukan när den är som bäst smile

Majzzen
9 juni 2007 · 177 Inlägg

Är 17, Man har ju jobbat lite, å sparat. och så till viss del snälla föräldar smile

Lindberg88
9 juni 2007 · 1 418 Inlägg

Allt handlar om vad man är sugen på att prioritera här i livet, tex alkohol å sånna saker är bara onödiga utgifter, hellre har jag kul med bilen! visst fan händer det att man dricker men inte allt för ofta!

Senast redigerat av Lindberg88 (9 juni 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Opelmadness German cars, quality and beyond
9 juni 2007 · 8 197 Inlägg

Måste applådera dig. smile
Du kämpar för din fina bil! Ibland är det inte lätt att bo hemma hos pärona, det vet jag. Plus att du hjälper till och betalar hyra till dom. Inte alla som kan/vill ställa upp på föräldrar såpass. Fortsätt med det, det vinner du på i längden!
Ha det bra! smile

nicke_b2 skrev:

andreas_940 skrev:
man ska mer än bara kunna köpa en bil....
dvs står ni 18-24åringar som ägare för bilen också?
halv/hel försäkring??

bor ni hemma eller?? (visst ni betalar säkert hem också) men inte samma sak som o stå för eget boende!

och NÄÄ jag vill inte gnälla utan bara fråga för ni skriver bara att jag har köpt bilen för sparade pengar osv osv....

Köpte bilen för 260 papp 80 papp betalade jag kontant som jag sparat in på 1 år. Tack vare att jag inte super inte röker inte knarkar och ja jag bor hemma och jobbar hårt och betalar försäkringen själv och bilen står på mig 1100 kr i månaden! betalar hyra på 1000 spänn + att jag hjälper till en hel del hemma! så det är ingen dans på rosor nej och ja det handlar om prioriteringar och jag har köpt allt stora i livet själv och inte fått allt bäddat frmför mig som många av mina klasskompisar fick det! köpte allt själv utom cykeln jag fick när jag fyllde 13 år! är 21 år och ska nog antagligen bo hemma ett tag till ! Mitt liv mitt val!!!!!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
bernersjo Subarufrälst
9 juni 2007 · 44 Inlägg

Håller med om att de handlar om vad man prioriterar... köpte min första bil när jag var 17 år för 1000kr, bytte vxl-lådan på den (var klar 00.15 på nyårsafton minns jag, hehe).. Sålde den för 5000, köpte en annan, lagade lite småfix, sålde för 12000, köpte en annan osv osv osv... Sen har det rullat på... Nu, 3-4 år och 12 bilar senare har jag nog för handpenning och lite multimedia-pengar till nästa bil som jag lånar till visserligen.. Men det finns ju en första gång för allt... smile

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
Bostrom RS
10 juni 2007 · 886 Inlägg

Groggmugg skrev:
Man ser ju ofta unga köra bilar för inte under 300tusen.... Jag har inte råd fast en lön på runt 35papp varje månad.... hmm

Handlar ju kanske inte så mycket om lön, utan om övriga utgifter man har smile

Focus RS
Widowmaker
10 juni 2007 · 1 112 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Allt handlar om vad man är sugen på att prioritera här i livet, tex alkohol å sånna saker är bara onödiga utgifter, hellre har jag kul med bilen! visst fan händer det att man dricker men inte allt för ofta!

Fy fan va rätt!! instämmer! lägger häldre 125 kr på nya spolarmunstyken än att lägga dem på ett flak öl!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Danne8331
4 mars 2009 · 649 Inlägg

Spar pengar, eller ja, jag sålde en bil och fick pengar, Köpte lite saker då till bilen.
Annars har man väll spart själv med mina enorma pengar som är 350kr i månaden.
Sen får man väll lite när man fyller år och julafton.smile
Är 14 år och får 350kr månaden. hm, Nu såg jag att tråden är nästan 2 år gammal-.-
Orkar inte radera så jag skickar det ändå. xD

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
blacken
4 mars 2009 ·

NiclasT skrev:
Satt och tittade i tråden " Hur gamla är ni?" och såg att det fanns väldigt många 18-22-åringar med bilar för flera hundra tusen kronor.

Så jag undrar hur har ni råd? Lägger ni hela lönen på lån och bor hemma eller har ni vunnit på lotto?

tongue

Dom gör väl som alla andra. Klubbar pensionärer och dilar knark till förortsbarn..tongue

Senast redigerat av blacken (4 mars 2009)

Germax
4 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Hade jag tagit ett lån på 150k och köpt mig en "vettig" bil från början hade jag haft bra mkt lägre månadskostnad än vad jag har nu kan jag konstatera.

Ellertz Norrlänning
4 mars 2009 · 1 453 Inlägg

Allt handlar om prioriteringar...

Ta ett exempel. säg att du lånar 300 K till en bil som är 3 år gammal. räkna av den på 7 år så får du en månadskostnad på mellan 3500-4000 i månaden. Det är väl ingen förmögenhet om man har ett skapligt jobb?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Galic_Andro Sthlm(s)low Familia
4 mars 2009 · 1 177 Inlägg

Hur man har råd? Då svarar man oftast med: "pluggar och hur jag fixar dem andra tusenlapparna är ointressant", visst bilen är farsans men alla moddar har man fått lagt ner egna pengar på mestadels.

Tanka gör man själv (drar mycket) , betala hälften av stora kamrems-servicen, moddar, slitagedelar osv osv

Så det blir en slant, studiebidraget går ungefär till tvättmaterial och någon hundring eller två till tankning, resten "jobbar" man ihop roll

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
BMW 518i E28 "Respect Your Elders" (1988)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Prioriteringar säger jag bara. Nu har ju jag ingen dyr bil direkt, 14k gav jag för den. Men allt handlar ju om vad man lägger sina slantar på... folk frågade om jag hadde rika päron på en AMU utbildning jag gick. Sen när jag förklar så undra dem hur man kan ha råd med bil alls när man får 2700 i månaden...

Skilldnaden är att jag inte som de flesta som gick där, köper dyraste mobilen, ps3 eller stor 50" TV på lån.
har en gamma mobil men kontantkort, och festar inte mycket och bor hemma hos mina päron, då har man råd med en bil om står på en förälder, det blir t.o.m lite $$ över varje månad... inte mycket, men tillräckligt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Bjork OEM <3
5 mars 2009 · 6 957 Inlägg

Som dom flesta som säger, prioriteringar..
Vänner och familj förstår sig inte på mig ibland. tongue
Jag festar sällan (kan räkna det på mina 10 fingrar), ej tobak eller liknande.
Mitt beroende är väl coca cola och bensin tongue

Tog mitt första billån som 19 åring, hade då sparat ihop ca 50 000 under 8 månaders tid
(bodde hemma då, med bra kostnader på boende) bilen kostade strax över 100 000k
och var betald på ungefär 20 månader.

Idag har jag en nyare bil, kostade lite mera kan man väl säga, fast samma där, spara,
lån på halva bilen, som blir mindre och mindre tongue

Det ska nu tilläggas att jag har en lya på 69kvm som kostar mig 4000kr/mån, amorterar
runt 3300kr/mån på bilen, tjänar dock bra...lite för bra egentligen för min ålder.
Ska tilläggas att JAG står på bilen, ingen annan..har inte fått ett rött öre till mina
bilar av föräldrarna, jo en full tank när jag tog mitt kort..

Men allt var dela, fälgar är...ja det är betalt i cash!!!

Nästa år (om ja inte bytt bil eller så) ska bli ett "sabbatsår" som ska ägnas åt att unna mig
andra saker än bildelar.
Vill resa och njuta lite mera smile

Mvh Björk

Senast redigerat av Bjork (5 mars 2009)

OEM <3
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
5 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Har lån på min bil och är 22 år gammal, yes. Dock har jag haft sånna jävla problem med mina gamla bilar som jag betalade kontant, så jag var tvungen att ta ett steg längre och köpa mig en nyare bil. Det kostar mig en del varje månad. Men det tar jag fasen.

Bostrom RS
5 mars 2009 · 886 Inlägg

Tror att många i den åldern fortfarande bor hemma om dom har en bil av värde. Sen vet jag många runt 20-25 som är duktig på att skruva själv o då är det inte lika dyrt att trimma. Sen är det väl en prioriteringsfråga.

Focus RS
klimpan
5 mars 2009 · 2 600 Inlägg

har jobbat ihop så jag kunnde köpa saaben smilekänns rätt bra när man har gjort det.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang