Hur har ungdomar råd?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 mars 2009 · 1 948 Inlägg

FireTraXX skrev:

AcesHigh666 skrev:

FireTraXX skrev:

Absolut inte, men frågar någon vad jag tycker om deras nya mörklila Fiat Tipo (Som en kompis köpte som förstabil) så säger jag vad jag tycker.
Inte fan tog han illa upp, han frågade, jag svarade.

precis.. om jag frågar vad folk tycker så vill jag ju veta eller hur?wink men vad jag syftade på är om t.ex jag skulle gå upp till dig och säga fyfan vilken jävla skitbil du har.

håller du med mig här?

Jag hade inte tagit illa vid mig iallafall, du får ha vilken åsikt du vill.
Nu har det inte hänt förutom i form av kommentarer här på Garaget, men om någon tycker så då gör dem det.

Man kan inte räkna med att alla gillar ens bil.

Budskapet går tydligen inte fram. så nu lägger vi ner denna diskussionen innan vi får tråden låst.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
M103
11 mars 2009 · 1 570 Inlägg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Bundesarchiv_Bild_183-28499-0001%2C_Wemh%C3%B6ner%2C_Sj%C3%B6lins.jpg/250px-Bundesarchiv_Bild_183-28499-0001%2C_Wemh%C3%B6ner%2C_Sj%C3%B6lins.jpg

Sluta bråka!

Aruzo Ace Ventura
11 mars 2009 · 1 240 Inlägg

Haha jag höll på att få smäll av en sånn där pappas pojke som bor på byn en gång tongue

Var ute å tog ett kalas i min Mercedes w124 för en 4 år sedan när han kom fram och sa att folk som inte har råd att köpa BMW köper Mercedes (Han hade en E34 525 då från 94 tror jag)

Och då svarade jag att folk som inte har råd att köpa en Benz går till pappa å tigger pengar till en BMW.. Han blev helidiot då tongue Så dom orden träffa nog nån öm punkt tongue

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
BESHAN Orginal är för gubbjävlar!
11 mars 2009 · 245 Inlägg

Eller så har man frukter som planerar inför ens framtid? dvs sparar pengarna åt en. Hade inte haft ett öre om de va så att jag själv fick hålla i pengarna.

J3lv4n
11 mars 2009 · 89 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Vem bryr sig om vad dom får pengar ifrån?
Snack om pengar leder bara till osämja, skitsnack och avundsjuka.

Bara för att föräldrarna betalar eller att dom tar lån gör dom inte mindre bilintrsserade eller sämre människor.
Dom har bara ett annat sätt att finansiera sina prylar.

Gå ram och tjata med dom.
_Dom flesta e bra människor och bry er inte om pengar.

Så sant som sagt!

Toyota Supra "MKIV" (1994)
Bjork OEM <3
11 mars 2009 · 6 957 Inlägg

BESHAN skrev:
Eller så har man frukter som planerar inför ens framtid? dvs sparar pengarna åt en. Hade inte haft ett öre om de va så att jag själv fick hålla i pengarna.

Det är nog bland de bästa man kan göra som förälder!
Den dagen ja skaffar unge ska ja spara en slant till ungen varje månad (typ 300kr, de blir en slant på 18 år) smile

OEM <3
FireTraXX DFFL
11 mars 2009 · 9 020 Inlägg

Bjork skrev:

BESHAN skrev:
Eller så har man frukter som planerar inför ens framtid? dvs sparar pengarna åt en. Hade inte haft ett öre om de va så att jag själv fick hålla i pengarna.

Det är nog bland de bästa man kan göra som förälder!
Den dagen ja skaffar unge ska ja spara en slant till ungen varje månad (typ 300kr, de blir en slant på 18 år) smile

Jag tänker spara barnbidraget till mina barn.
Klarar mig med goda marginaler nu, så förbannat dyra är inte ungarna. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Bjork OEM <3
12 mars 2009 · 6 957 Inlägg

FireTraXX skrev:

Bjork skrev:

BESHAN skrev:
Eller så har man frukter som planerar inför ens framtid? dvs sparar pengarna åt en. Hade inte haft ett öre om de va så att jag själv fick hålla i pengarna.

Det är nog bland de bästa man kan göra som förälder!
Den dagen ja skaffar unge ska ja spara en slant till ungen varje månad (typ 300kr, de blir en slant på 18 år) smile

Jag tänker spara barnbidraget till mina barn.
Klarar mig med goda marginaler nu, så förbannat dyra är inte ungarna. tongue

De kan man ju göra också, spara en del av bidraget..då kan man komma upp i 500kr/mån vilket blir
6000kr/år X 18 = 108 000, de skulle nog vilken människa bli glad av att få den dagen man fyller 18 tongue

OEM <3
Martin 9-3 Fisketokig
12 mars 2009 · 2 997 Inlägg

Bjork skrev:

FireTraXX skrev:

Bjork skrev:

Det är nog bland de bästa man kan göra som förälder!
Den dagen ja skaffar unge ska ja spara en slant till ungen varje månad (typ 300kr, de blir en slant på 18 år) smile

Jag tänker spara barnbidraget till mina barn.
Klarar mig med goda marginaler nu, så förbannat dyra är inte ungarna. tongue

De kan man ju göra också, spara en del av bidraget..då kan man komma upp i 500kr/mån vilket blir
6000kr/år X 18 = 108 000, de skulle nog vilken människa bli glad av att få den dagen man fyller 18 tongue

För att inte tala om fördelarna att lägga upp dem lååångsiktigt. smile På 18år har första kronan ökat rätt mycket smile

Men håller ändå fast vid att barn redan tidigt ska inse pengars värde. De ska fatta att det inte går att bränna pengar bara för man har dem. Får man småbarn att tänka sunt ang pengar så vågar man ge dem mer efter tiden också.

Kommer köras hårt här på att ge pengarna i några få men större summor. Kanske en gång i halvåret så får de själva avgöra hur de vill spendera och spara dem.

Bränner de pengarna på för mycket nöjen och mycket märkeskläder på 2 månader så kommer de garanterat inte göra om samma misstag efter 4 månader utan möjlighet att köpa eller unna sig något.

Skulle mycket väl kunna sätta in 20 papp den 1 januari och sen ska de sköta ekonomin i ett år och vara stenhård på att de inte får mer. Detta kanske vid 10-12 års ålder redan ?!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
12 mars 2009 · 1 948 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Bjork skrev:

FireTraXX skrev:

Jag tänker spara barnbidraget till mina barn.
Klarar mig med goda marginaler nu, så förbannat dyra är inte ungarna. tongue

De kan man ju göra också, spara en del av bidraget..då kan man komma upp i 500kr/mån vilket blir
6000kr/år X 18 = 108 000, de skulle nog vilken människa bli glad av att få den dagen man fyller 18 tongue

För att inte tala om fördelarna att lägga upp dem lååångsiktigt. smile På 18år har första kronan ökat rätt mycket smile

Men håller ändå fast vid att barn redan tidigt ska inse pengars värde. De ska fatta att det inte går att bränna pengar bara för man har dem. Får man småbarn att tänka sunt ang pengar så vågar man ge dem mer efter tiden också.

Kommer köras hårt här på att ge pengarna i några få men större summor. Kanske en gång i halvåret så får de själva avgöra hur de vill spendera och spara dem.

Bränner de pengarna på för mycket nöjen och mycket märkeskläder på 2 månader så kommer de garanterat inte göra om samma misstag efter 4 månader utan möjlighet att köpa eller unna sig något.

Skulle mycket väl kunna sätta in 20 papp den 1 januari och sen ska de sköta ekonomin i ett år och vara stenhård på att de inte får mer. Detta kanske vid 10-12 års ålder redan ?!

10-12 låter lite tidigt för att hålla reda på 20 papp.. men runt 14-15?

Låter som en av dem smartaste ideérna jag har hört i alla fall...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
bmw_e34_projekt
12 mars 2009 ·

det handlar nog mest om hur intresserad man är att ha grejorna.

FireTraXX DFFL
12 mars 2009 · 9 020 Inlägg

Bjork skrev:

FireTraXX skrev:

Bjork skrev:

Det är nog bland de bästa man kan göra som förälder!
Den dagen ja skaffar unge ska ja spara en slant till ungen varje månad (typ 300kr, de blir en slant på 18 år) smile

Jag tänker spara barnbidraget till mina barn.
Klarar mig med goda marginaler nu, så förbannat dyra är inte ungarna. tongue

De kan man ju göra också, spara en del av bidraget..då kan man komma upp i 500kr/mån vilket blir
6000kr/år X 18 = 108 000, de skulle nog vilken människa bli glad av att få den dagen man fyller 18 tongue

Jag kommer spara en tusenlapp var (Blir lättare så med tanke på flerbarnstillägg, orättvist annars ju).
Och jag kommer inte sätta in en spänn på deras konton, alla köp när de är myndiga ska gå genom mig.
Annars kommer pengarna vara slut 2 dagar senare. tongue

Det är ju trots allt pengar jag vill att de ska kunna köpa bil för, möbler när de flyttar hemifrån o.s.v.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Martin 9-3 Fisketokig
12 mars 2009 · 2 997 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Martin 9-3 skrev:

Bjork skrev:

De kan man ju göra också, spara en del av bidraget..då kan man komma upp i 500kr/mån vilket blir
6000kr/år X 18 = 108 000, de skulle nog vilken människa bli glad av att få den dagen man fyller 18 tongue

För att inte tala om fördelarna att lägga upp dem lååångsiktigt. smile På 18år har första kronan ökat rätt mycket smile

Men håller ändå fast vid att barn redan tidigt ska inse pengars värde. De ska fatta att det inte går att bränna pengar bara för man har dem. Får man småbarn att tänka sunt ang pengar så vågar man ge dem mer efter tiden också.

Kommer köras hårt här på att ge pengarna i några få men större summor. Kanske en gång i halvåret så får de själva avgöra hur de vill spendera och spara dem.

Bränner de pengarna på för mycket nöjen och mycket märkeskläder på 2 månader så kommer de garanterat inte göra om samma misstag efter 4 månader utan möjlighet att köpa eller unna sig något.

Skulle mycket väl kunna sätta in 20 papp den 1 januari och sen ska de sköta ekonomin i ett år och vara stenhård på att de inte får mer. Detta kanske vid 10-12 års ålder redan ?!

10-12 låter lite tidigt för att hålla reda på 20 papp.. men runt 14-15?

Låter som en av dem smartaste ideérna jag har hört i alla fall...

Jo helt klart olika vad som ska ingå i deras budget och hur mycket man skämmer bort till jul och födelsedag mm. Lägger man med alla kläder inkl skor och jackor mm så kanske man får hålla summan uppe lite mer. Men som ett exempel så tror jag det är väldigt bra för barn/ungdomar att hantera pengar.

Väldigt många börjar med att ge sina barn visst antal kronor att handla för när de är med på affären. Visst är det bra på ett sätt, men om denne alltid får sina 40:- till tidning och godis så ger det inte mycket i längden då han/hon alltid får ny veckopeng till nästa gång.

Kanske lagom med månadspeng väldigt tidigt  100-200:- till godis mm. Lovar att det kommer ge effekt på en liten parvel om det inte blir lördagsgodis i slutet av månaden. Och då går det inte skylla på mamma och pappa heller smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Bjork OEM <3
12 mars 2009 · 6 957 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

AcesHigh666 skrev:

Martin 9-3 skrev:

För att inte tala om fördelarna att lägga upp dem lååångsiktigt. smile På 18år har första kronan ökat rätt mycket smile

Men håller ändå fast vid att barn redan tidigt ska inse pengars värde. De ska fatta att det inte går att bränna pengar bara för man har dem. Får man småbarn att tänka sunt ang pengar så vågar man ge dem mer efter tiden också.

Kommer köras hårt här på att ge pengarna i några få men större summor. Kanske en gång i halvåret så får de själva avgöra hur de vill spendera och spara dem.

Bränner de pengarna på för mycket nöjen och mycket märkeskläder på 2 månader så kommer de garanterat inte göra om samma misstag efter 4 månader utan möjlighet att köpa eller unna sig något.

Skulle mycket väl kunna sätta in 20 papp den 1 januari och sen ska de sköta ekonomin i ett år och vara stenhård på att de inte får mer. Detta kanske vid 10-12 års ålder redan ?!

10-12 låter lite tidigt för att hålla reda på 20 papp.. men runt 14-15?

Låter som en av dem smartaste ideérna jag har hört i alla fall...

Jo helt klart olika vad som ska ingå i deras budget och hur mycket man skämmer bort till jul och födelsedag mm. Lägger man med alla kläder inkl skor och jackor mm så kanske man får hålla summan uppe lite mer. Men som ett exempel så tror jag det är väldigt bra för barn/ungdomar att hantera pengar.

Väldigt många börjar med att ge sina barn visst antal kronor att handla för när de är med på affären. Visst är det bra på ett sätt, men om denne alltid får sina 40:- till tidning och godis så ger det inte mycket i längden då han/hon alltid får ny veckopeng till nästa gång.

Kanske lagom med månadspeng väldigt tidigt  100-200:- till godis mm. Lovar att det kommer ge effekt på en liten parvel om det inte blir lördagsgodis i slutet av månaden. Och då går det inte skylla på mamma och pappa heller smile

Har fått lära mig att sköta om pengar på liknande vis, gick med 200kr i månadspeng från att ja var 8 till ja va 12, lärde mig då va pengar är värda...tackar mina föräldrar idag för detta smile

OEM <3
Tengu1969
12 mars 2009 · 1 396 Inlägg

FireTraXX skrev:

Bjork skrev:

FireTraXX skrev:

Jag tänker spara barnbidraget till mina barn.
Klarar mig med goda marginaler nu, så förbannat dyra är inte ungarna. tongue

De kan man ju göra också, spara en del av bidraget..då kan man komma upp i 500kr/mån vilket blir
6000kr/år X 18 = 108 000, de skulle nog vilken människa bli glad av att få den dagen man fyller 18 tongue

Jag kommer spara en tusenlapp var (Blir lättare så med tanke på flerbarnstillägg, orättvist annars ju).
Och jag kommer inte sätta in en spänn på deras konton, alla köp när de är myndiga ska gå genom mig.
Annars kommer pengarna vara slut 2 dagar senare. tongue

Det är ju trots allt pengar jag vill att de ska kunna köpa bil för, möbler när de flyttar hemifrån o.s.v.

Gör rätt så kan du nog lita på dina barn...

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Robban30
12 mars 2009 · 144 Inlägg

Jobbar som satan och lägger alla stålar på mina bilar....Men vet kompisar som har det precis tvärtom, jobbar lite med curlande föräldrar och kör omkring i farsans feta BMW.

Robban

Robert
FireTraXX DFFL
12 mars 2009 · 9 020 Inlägg

NiclasT skrev:

FireTraXX skrev:

Bjork skrev:

De kan man ju göra också, spara en del av bidraget..då kan man komma upp i 500kr/mån vilket blir
6000kr/år X 18 = 108 000, de skulle nog vilken människa bli glad av att få den dagen man fyller 18 tongue

Jag kommer spara en tusenlapp var (Blir lättare så med tanke på flerbarnstillägg, orättvist annars ju).
Och jag kommer inte sätta in en spänn på deras konton, alla köp när de är myndiga ska gå genom mig.
Annars kommer pengarna vara slut 2 dagar senare. tongue

Det är ju trots allt pengar jag vill att de ska kunna köpa bil för, möbler när de flyttar hemifrån o.s.v.

Gör rätt så kan du nog lita på dina barn...

Handlar ju inte om förtroende, handlar om vad de prioriterar.
Nuet eller framtiden, som förälder så är det framtiden, som ungdom så är det nuet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Kajsa
12 mars 2009 · 49 Inlägg

Sålde Skotern wink

De som int Dödar Härdar.
VALKYRIAS.SE
Volvo 855 (1996)
Ellertz Norrlänning
12 mars 2009 · 1 453 Inlägg

FireTraXX skrev:

NiclasT skrev:

FireTraXX skrev:

Jag kommer spara en tusenlapp var (Blir lättare så med tanke på flerbarnstillägg, orättvist annars ju).
Och jag kommer inte sätta in en spänn på deras konton, alla köp när de är myndiga ska gå genom mig.
Annars kommer pengarna vara slut 2 dagar senare. tongue

Det är ju trots allt pengar jag vill att de ska kunna köpa bil för, möbler när de flyttar hemifrån o.s.v.

Gör rätt så kan du nog lita på dina barn...

Handlar ju inte om förtroende, handlar om vad de prioriterar.
Nuet eller framtiden, som förälder så är det framtiden, som ungdom så är det nuet.

Så tänkte ja också förut innan en ung bekant dog i en bilolycka, då insåg ja att varför spara till en framtid man kanske aldrig får uppleva?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Noookie
14 mars 2009 · 165 Inlägg

Jag har jobbat ihop pengar till alla fordon ja har ägt/äger. Jag skulle inte vilja att mina föräldrar hade köpt en bil till mig för då äger ju dom den. Bättre att man köper den för egna pengar så man verkligen känner att det är ens. Känner dock några som är bortskämda, riktiga "pappa betalar". Tråkigt då dom lär ju aldrig känna hur det känns att jobba hårt ihop pengar och köpa nått för dom.

Saab 9000 A50 2,3T "TurBoTutteN" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang