Hur har ungdomar råd?

Alecci
5 november 2006 · 2 014 Inlägg

Jobbat, sparat, prioriterat, haft lite tur med affärer, sparat mycket pengar genom att hjälpa bekanta med tjänster av diverse slag och att de betalat festvirke och liknande åt mig istället (hade exempelvis snusat i över två år innan jag betalade min första dosa själv), investerat pengar där de ger avkastning samt lånat en del.

Föräldrarna kunde tänka sig att hjälpa till med kortsiktiga LÅN till löpande bilkostnader på den tiden när man pluggade. Allt är dock återbetalat sedan länge och de har ingen del i min nuvarande bil.

För att skryta lite kan jag tala om att jag är snart 27 och har ägt min drömbil i snart ett år. smile

Edit:

Glömde tillägga att mina bilar alltid stått på mig och att jag själv pyntat skatter, försäkringar, besiktningsavgifter, osv för dem.

Senast redigerat av Alecci (5 november 2006)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Markus_C Kart & Mätningstekniker
5 november 2006 · 701 Inlägg

Till skillnad från många andra så har jag stulet godis från småbarn som jag sålt vidare för dyra pengar för att finansiera mina bilar.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
5 november 2006 · 5 753 Inlägg

Markus_C skrev:
Till skillnad från många andra så har jag stulet godis från småbarn som jag sålt vidare för dyra pengar för att finansiera mina bilar.

hmm ja så kan man ju oxå göra  roll hahaha! big_smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Nightcrusier Jubelidiot
5 november 2006 · 196 Inlägg

haha till skillnad från många andra så har jag
laddat ner min bil på the piratebay! smile



nerå, sommar jobbade och köpte mej en x-låda
byte den mot en kadett som senare gavs till skroten
hittade en Xantia hade den ett par månader sedan
bytte jag den med rasad motor mot en peugeot 205 GTi
och den har jag nu... och den har jag tänkt ha kvar
hela livet ut!!! och det utan töll!

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
BBAD Utbildad hobbymekare
5 november 2006 · 1 125 Inlägg

Har själv sparat å grejat för att få ihop till mina bilar jag har nu...
är arbetslös men jobbar lite extra på ett service boende...
har kanske 6000:- i månaden
äger just nu:
volvo 850 GLT -95
BMW 318i -83

Billjud för en X-antal tusen å mera blir det smile

nyss sålda bilar:
Toyota camry -88
volvo 240 GLT -84
Opel vectra GT -90

som värst hade jag 5 bilar sammtidigt å alla påstälda å körbara (lagligt)... men vill man ha något så går det hur bra som hellst å spara till det...

ännu bättre går om man e 2 st som kan spara

tack för mig....

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Martin 9-3 Fisketokig
5 november 2006 · 2 997 Inlägg

Vågade satsa på en ny bil då jag aldrig behövt vända på pengarna annars och när jag flyttade ut så fick jag en fin villa av min far att bo i till minimalt självkostnadspris.

Så jag bor i princip gratis, någon hundring för hushållsström och bredband och TV-kanaler.

Så pengarna gick bara till bilen.

Alltid drömt om bra ekonomi. Kommit fram till nu att flickvännen kommer flytta in om ett halvår då hon är klar med studierna och då blir vi förmodligen 2st arbetande som tillsammans drar in pengar och enda kostanderna är bensin+hushållet. Inget på Bil eller Hus eller skulder och sånt.

Ser man så, så kommer det sen bli närmare 30kkr i månaden till nöjen utöver det man lever på.

Så fin bil är väl något man får lära sig leva med...

/21år och har egen firma. Livet leker smile

Senast redigerat av Martin 9-3 (5 november 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Decibel
6 november 2006 · 2 911 Inlägg

Det finns väl bara tre möjligheter för att svara på trådens egentliga fråga.

Silversked i rektum
Lån upp över öronen
Jobbat och slitit

Torstensson
6 november 2006 · 115 Inlägg

Jag har lånat av banken vill man ligga på top så kostar det men det är inte lika kul att bli av med jobbet och ett stort lån på halsen men så är det blir lite pengar över
för att gå ut och ÖLA med polarna  tur det annars hade det varit dött som i graven :smile

Draedon kontorsråtta
6 november 2006 · 231 Inlägg

HarryComa skrev:
Det finns väl bara tre möjligheter för att svara på trådens egentliga fråga.

Silversked i rektum
Lån upp över öronen
Jobbat och slitit

nja.. jag kör på en kombination av alla tre... mina föräldrar har rätt bra ordnad ekonomi så dom hjälper gärna till, ett litet lån till bilen och jag jobbar o sliter. wink

Nipfel
6 november 2006 · 268 Inlägg

ett stort bilintresse redan som ung då man börja spara ihop till bilen. och sen så har jag helg/kvällsjobb då man får ihop ett par tusen, dock inte så mycket som jag vill ha för att bygga om den, men vill man s går det, i princip alla pengar man kommer över går till bilen smile

merca_
7 november 2006 · 326 Inlägg

man kan ju alltid jobba lite! sj börja man med en mt50 för 1500 som ja fick av min pappa!  sen fixa ja den å sålde till en polare för 3500:- sen köpte jag en ts50 för 2800:- som vart stulen som jag fick 9000 för på försjäkringen! sen handla jag en 190e för 5000:- som vart epa å såldes för 19000:- sen köpte jag mercan jag ha nu! fasst visst ha pappa å mamma hjälpt till lite å då ja bla inte dricker så ofta å fick körkortet av skolan! sen ha ja jobba en hel del å!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!
Rillskoo
7 november 2006 · 166 Inlägg

föddes stenrik!

M-Sport
Audi A6 2.0 TDI "RYDBERG" (2013)
V_svensson
7 november 2006 · 2 Inlägg

e 16 o har en honda cbr 125-05 och en Volvo 740, en traktor och en moppe.. har jobbat mycket mycket och har mycket mycket kontakter.. men ett lån faller mej inte på tanken. (ingen billig hobby kan jag VERKLIGEN säga)

Maizer
7 november 2006 ·

V_svensson skrev:
och har mycket mycket kontakter..

Akta er grabbar wink

egut
11 november 2006 · 64 Inlägg

Har ifs inga dyra bilar men köper delar till dem för kanske upp mot 8-9000 vissa månader.
Jobbar och sliter, bor billigt och är singel
Mina "Fasta utgifter" är ca 2000:- i månaden och då delar jag på en 2plans villa med en kompis.
Detta är i norrland, osentralt.

jag har inga lån men ser inget fel i att ta lån för att få den bilen man vill ha, jag själv skulle alldrig klara att spara 100000kr
Skulle hitta så mycket jag ville ha, så då kan jag gått ge banken några tusen för att sköta detta åt mig.
För om man skulle få en räkning på några tusen i månaden så måste den betalas.
men det kanske bara är jag det.
Mvh Fredrik

BMW m535 "hajjen" (1986)
Rawad C20LET
11 november 2006 · 1 041 Inlägg

man kan alltid ta lån förstås, sedan om man har bra jobb man kan håva in pengar på o sist men inte minst om man har rika föräldrar!

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
_Spawned_ Maskinförare
11 november 2006 · 1 163 Inlägg

beemern skrev:
fel å skaffa sej ett jobb å slita för de man vill ha tongue

Fel att arbeta och tjäna egna pengar istället för att leva som en parasit på staten ?

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
VictorD Med Jetplan i generna
11 november 2006 · 413 Inlägg

Jag jobbar på helgerna så jag lever på den lönen och på studiebidraget wink Sysslar även med fonder och dylikt. Bor hemma och har än så länge inga planer på att flytta. Skolan ska nog bli klar först smile

Victor

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
oumi "audiot"
19 november 2006 · 287 Inlägg

UNder sommarn jobbas väl ett par månader, i alla fall 1.5. Sen har jag lyxen att kunna jobba ihop om  inte hel så i alla fall en halv arbetsvecka på kvällar och helger samtidigt som jag pluggar. Jag är 18 barre och klarar mig utmärkt trots att biljäveln borde vara svindyr att äga enligt alla möjliga. Prioritera lite och se vad man får klara sig utan bara. Det funkar för mig i alla fall. Soppapengen gör ondast smile

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
loudness
19 november 2006 · 4 554 Inlägg

jag har gått den hårda vägen.. inte haft ett ledigt sommarlov sen jag va 15 och jobbat varenda lördag.. haft en ledig vecka om året ungefär.. mer behöver jag visserligen inte varfrö ska man slappa:P sen finns de ju folk med för mycke ledig tid såna som snor bilar å förstör.. dom skulle haft jobb så dom inte hann med sånt:P jaja nu verkar de va slutjobbat för min del(utöver dom 160h i månaden) kroppen verkar inte vilja vara med på de jag vill:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang