Funderar på att köpa en 1966 Ford Mustang Coupe

SandmanNet Dodger
19 juni 2013 · 87 Inlägg

Så, har möjlighet att köpa en 1966 Mustang Coupe, och som ni ser så är den inte i något vidare skick. Jag har ingen bilmekarutbildning men har lätt för att lära mig och har lite vänner som gillar att meka så jag tror nog att jag skulle kunna rusta upp den.

Den går och växellåda och motor ska gå bra, dock så ser den ju ut som den gör. Det ska inte vara mycket rost, men jag ska ut och kolla på den idag tänkte jag så vi får se.

Min fråga här är lite av att köpa reservdelar till Mustang. Hittade http://www.cjponyparts.com som har en stor katalog med allsköns delar till Mustanger, men där tillkommer ju fraktkostnader över pölen - finns det några bra/bättre alternativ lokalt? Eller är det billigare att beställa från USA oavsett? Ni som renoverar mustanger, vart får ni tag på delar?

Eller är det mer värt att importera en direkt från USA?

http://sandman.net/files/mustang/mustang-1.jpeg
http://sandman.net/files/mustang/mustang-2.jpeg
http://sandman.net/files/mustang/mustang-3.jpeg
http://sandman.net/files/mustang/mustang-4.jpeg
http://sandman.net/files/mustang/mustang-5.jpeg

Senast redigerat av SandmanNet (20 juni 2013)

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
fredde85
19 juni 2013 · 1 798 Inlägg

antar att den inte kostar så mkt i och med att de sitter en 6a i den

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Wobbert
19 juni 2013 · 74 Inlägg

Jag kan ingenting om jänkare men är inte det där en 6-cylindrig Mustang med vanlig kaross, alltså inte heller Fastback.

8500 mil låter skruvat och skicket var ju jättetråkigt.

Jag har som sagt ingen koll på prisbilder och så men personligen hade jag nog letat vidare?

Steffert
19 juni 2013 · 32 Inlägg

Hur mycket är det tänkt att du ska ge för den? Tråkigt med 6:an, gör ju att andrahandsvärdet inte blir så högt.

namcon
19 juni 2013 · 242 Inlägg

Wobbert skrev:
Jag kan ingenting om jänkare men är inte det där en 6-cylindrig Mustangmed vanlig kaross, alltså inte heller Fastback.

8500 mil låter skruvat och skicket var ju jättetråkigt.

Jag har som sagt ingen koll på prisbilder och så men personligen hade jag nog letat vidare?

Helt korrekt att det inte är en fastback.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Ford-Mustang-Fastback-arriere.jpg/800px-Ford-Mustang-Fastback-arriere.jpg Så här ser en fastback ut!

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2013 · 13 746 Inlägg

utan tidigare erfarenheter så skulle jag personligen aldrig ge mig på ett sånt där objekt

det kräver OTROLIGT mycket tid att få liv i en sån bil så den blir i bra skick

räkna med runt 100K utöver priset du ger för bilen
bara i rena pengar att renovera en till bra skick

och att då börja med en med 6:an och dessutom som påstås vara en Fastback men inte är det.
så bör man nog hoppa den bilen om den inte är ruskigt billig

på bilprovningen har dom inte en aning om vad det ska vara för motor så att kasta i en v8 och bes är inga problem men det kostar massor när man köper delar till jänkebilar här i sverige och frakt+tull är svindyrt från usa så man måste ha sjukt bra kontakter för att få hit delarna billigt
och då köper man en bil i usa inte här i sverige

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
armsving
19 juni 2013 · 205 Inlägg

Det där är en HT. Delar kan man köpa på hansen racing, http://www.hansenkatalogen.se/ smile

OUTLAW1
19 juni 2013 ·

få loss den billigt och bygg sedan ett protouring stuk på den med stor v8,stora fälgar, coils och en mustig lack så har du en skön långåkarkälke sedan..
Fastback är ju en helt annan bil...

SandmanNet Dodger
19 juni 2013 · 87 Inlägg

Jag ber alla om urs'kt att jag skrev Fastback, det var jag som skrev fel och inte annonsören, som skrev sportkupé.

Verkar som flera säger att det är ett dåligt köp, och det var ju tråkigt. Kanske ska låta bli helt enkelt. Synd, för jag gillar stuket på dessa och den är helt rostfri förutom ytterst lite ytrost längs med vissa skarver.

2 tidigare ägare, importerad från Californien, ska reggas i morgon. Jag var och kollade på den precis nu och ja, det är mycket jobb med den. Någon skrev 100k i kostnad att renovera upp den, vet inte om han menade nybilsskick eller "fräscht" skick.

Jag vet att största riskfaktorn är min egen bilmek-ovana, men jag hade hoppats från kunskapssupport från garaget.org smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
SandmanNet Dodger
19 juni 2013 · 87 Inlägg

Steffert skrev:
Hur mycket är det tänkt att du ska ge för den? Tråkigt med 6:an, gör ju att andrahandsvärdet inte blir så högt.

Annonsören vill ha 68 000 kronor för den.

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
mercury62
19 juni 2013 · 125 Inlägg

det är ju en bil med rak sexa i, och fyrbultat, det innebär att du får byta bakaxel och lite framvagndelar för att få v8 dim på prylarna, vad kostar det att renovera inredning? 25+??
du antyder att du har begränsade mekkunskaper, jag kan garantera att ingen från garaget.org kommer hem och hjälper dig att skruva ihop bilen, 68 tusen för en mustang med rak sexa och den inredningen är lite mycket,
bättre du letar upp en finare ,  och jag lovar du får mer nytta av den om den är bes, är denna tullad och regbes? var väldigt noga med att kolla att alla papper är i ordning, annars får du massa extrajobb och utgifter,
usprungskontrollen gäller bara för han som har bilen nu, tror att du måste göra en ny annars, kostar!!  delar till mustang är dyra men finns att hitta det mesta till dessa
men det finns mycket kinestillverkat som har sämre kvalite, skall man hålla värdet uppe på en sån här får man meka med kvalite, dåliga lagningar och slarvjobb betalar sig dåligt på en sån här bil..............

Senast redigerat av mercury62 (19 juni 2013)

Mercury Monarch "Murklan" (1975)
SandmanNet Dodger
19 juni 2013 · 87 Inlägg

mercury62 skrev:
jag kan garantera att ingen från garaget.org kommer hem och hjälper dig att skryva ihop bilen,

Haha, nä det trodde jag inte - jag menade mer i form av att svara på frågor här i forumet smile

mercury62 skrev:
68 tusen för en mustang med rak sexa och den inredningen är lite mycket,

Ok, ja jag vet inte vad det finns för prutmån, han påstod att det var fler intresserade. Men jag vet inte. Men bra att veta

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
mercury62
19 juni 2013 · 125 Inlägg

"han påstod att det var fler intresserade" ja man brukar säga det, han vet väl hur man säljer bilar eller?
men tänk igenom detta noga, synd om den skulle bli stående nerplockad, jag lovar det är roligare att kunna köra med bilen, men om du gillar den och kan tänka dig  mindre motor osv så vet ju bara du själv,
vettigt pris på en sån här,  runt 45000  lite upp eller ner,

Mercury Monarch "Murklan" (1975)
SandmanNet Dodger
19 juni 2013 · 87 Inlägg

mercury62 skrev:
"han påstod att det var fler intresserade" ja man brukar säga det, han vet väl hur man säljer bilar eller?

Förmodligen smile

mercury62 skrev:
men tänk igenom detta noga, synd om den skulle bli stående nerplockad, jag lovar det är roligare att kunna köra med bilen, men om du gillar den och kan tänka dig  mindre motor osv så vet ju bara du själv, vettigt pris på en sån här,  runt 45000  lite upp eller ner,

Ah, bra info.

Och att det är en mindre motor gör mig egentligen inget, förutom att det är mindre respekt i Mustang-kretsar möjligtvis. Jag har en snabb V8:a i min vanliga bil, så... smile

Tack för infon!

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
Wobbert
19 juni 2013 · 74 Inlägg

Inte ska du be om ursäkt, jag tänkte bara påpeka karosskillnaden eftersom jag misstänker att det skiljer en del i pris mellan dem.

Det finns en 68 med V8 till salu på Blocket för 75 000:- Det är ju nästan samma pengar för vad som verkar vara en riktigt komplett bil. Kanske kan vara något att titta på om du har vägarna förbi Degerfors.

SandmanNet Dodger
19 juni 2013 · 87 Inlägg

Wobbert skrev:
Det finns en 68 med V8 till salu på Blocket för 75 000:- Det är ju nästan samma pengar för vad som verkar vara en riktigt komplett bil. Kanske kan vara något att titta på om du har vägarna förbi Degerfors.

Ja, den såg finfin ut den med, och när det skiljer så lite i pengar känns det ju korkat att betala 68k för en 6cyl...

Den jag tittar på har dock A/C, vilket ska vara rätt så ovanligt på dessa modeller (enligt annonsören).

Och jag måste ju ändå säga att jag lockas en hel del av hela renoveringsaspekten av projektet, det behovet var ju inte så stort på blocket-bilen, men kanske ändå tillräckligt mycket för att man ska få det tillfredsställt? smile

Ford Mustang Mach-E GT "Gula faran" (2022)
OpelP1
19 juni 2013 · 1 412 Inlägg

Jag tycker att det ser ut som ett fint objekt, men priset är som sagt lite för högt för att vara vettigt.

Annars vore det ju lite kul med en som har en sexa (om man nu inte ska rejsa med den), lite mer udda än alla som har en v8.

jockev8
19 juni 2013 · 127 Inlägg

det är en vanlig HT ingen fastback det!!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2013 · 13 746 Inlägg

SandmanNet skrev:
Jag ber alla om urs'kt att jag skrev Fastback, det var jag som skrev fel och inte annonsören, som skrev sportkupé.

Verkar som flera säger att det är ett dåligt köp, och det var ju tråkigt. Kanske ska låta bli helt enkelt. Synd, för jag gillar stuket på dessa och den är helt rostfri förutom ytterst lite ytrost längs med vissa skarver.

2 tidigare ägare, importerad från Californien, ska reggas i morgon. Jag var och kollade på den precis nu och ja, det är mycket jobb med den. Någon skrev 100k i kostnad att renovera upp den, vet inte om han menade nybilsskick eller "fräscht" skick.

Jag vet att största riskfaktorn är min egen bilmek-ovana, men jag hade hoppats från kunskapssupport från garaget.org smile

bara en lack på bilen kommer kosta mellan 25-35k
därefter ska inredningen bytas ut osv. som kostar åtminstånde 15K att renovera fram och baksäte
och det är för att få den i bra bruxskick.
inte riktigt värt det för en bil i den prisklassen


en jänkebil utan ac är nog mer ovanligt än en med smile
försök hitta en med v8 direkt

det är mer jobb än vad man kan tänka sig när man börjar riva i en sån gammal bil.
så tror inte jag ligger helt off dom där 100K utan att ens titta på vad delar kostar till en sån bil
så räknar på det lite snabbt så kommer bilen kosta runt 160-170K i okej skick

man får rätt mycket för dom pengarn och står man i den prisklassen och vill ha en musse så väljer man garanterat en med v8

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mu … =8&w=2 150K för den som ett exempel.
så fin kostar multum att få den i utan bra mekkunskaper

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2013 · 13 746 Inlägg

kollade enbart bilder och bara för att få bilen komplett på sånt man ser är i dåligt skick i rena delar hittar jag iaf minst delar för 15.000:- och därtillkommer renovering av stolar osv men dock medräknat med klädsel på säten osv..inreningsdelar verkar endå vara skapligt billigt men
en ren renoverings kit utan klips och säkert en massa mer går åtminstånde på 8K här isverige

stolarna fram är i så dåligt skick att dom måste renoveras totalt med ny stoppning osv.

det kan vara svårt att inse kostnaderna om man inte är van vid att meka gamla bilar

sen får man räkna med alla överaskningar som väntar så som dåliga hjulager div motordelar osv
sånt som kanske verkar vara i bra skick när man köper bilen men som rasar efter någon enstaka mil.

har hållt på med bilar som bara är 20år gamla och man får sjuka överaskningar när man börjar riva runt.
en mustang från 66 har så många överaskningar att bjuda på att man får räkna högt på allt riktigt högt.

bara som ett exempel elsystem under brädan kostar närmare 6.000kr
räcker med lite värme sen är kablarna som fnöske och rasar sönder och samman bara man tittar på dom.

vill inte skrämas på något sätt men det blir lätt dyrt och lätt att bli lurad att köpa skrot.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang