Generatorljud i basarna.. hjälp!

lugn_nu
23 juni 2013 · 49 Inlägg

Hej!

Igår kopplade jag och en kompis in basar + steg i skuffen på min v70 (2002)
Allt är rätt gjort och det spelar precis som det ska när bilen är av, men när motorn går igång så börjar basarna att mullra och det låter som att det kommer ifrån generatorn. Någon som vet vad som kan vara fel?
Har provat med att jorda på ett annat ställe i skuffen. Har även prövat att jorda stereon lite seriösare. Dock utan resultat.

Har verkligen ingen aning om vad man kan göra för att lösa det här? Hjälp vore underbart! smile

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2013 · 26 167 Inlägg

Prövat dra om lågnivåkablarna i bilen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Down_
23 juni 2013 · 145 Inlägg

lugn_nu skrev:
Hej!

Igår kopplade jag och en kompis in basar + steg i skuffen på min v70 (2002)
Allt är rätt gjort och det spelar precis som det ska när bilen är av, men när motorn går igång så börjar basarna att mullra och det låter som att det kommer ifrån generatorn. Någon som vet vad som kan vara fel?
Har provat med att jorda på ett annat ställe i skuffen. Har även prövat att jorda stereon lite seriösare. Dock utan resultat.

Har verkligen ingen aning om vad man kan göra för att lösa det här? Hjälp vore underbart! smile

Du kopplade in detta och det låter illa när bilen är på, men låter bra när bilen är avstängd - och har aldrig låtit bra när bilen är på? vart jordar du någonstans? När batteriet väl sitter i bagaget så drog jag direkt till batteriet, och det tipsar jag dig med att göra. Låter som du har dålig jord, och det hade ni ju själva spekulerat på.

Volkswagen Caddy "W-Design" (2012)
lugn_nu
23 juni 2013 · 49 Inlägg

Lågnivåkablarna går längs passagerarsidan utan några andra kablar i vägen som skulle kunna orsaka störning. Men jag kanske får pröva att dra dom längs förarsidan istället?

Precis! När motorn är av så "mullrar" inte basarna något, Men när motorn är igång och står på tomgång så mullrar det. Jag har provat att jorda både på batteriet och i hjulbaljan. Så det känns inte som att det är steget som är dåligt jordat sad

Down_
23 juni 2013 · 145 Inlägg

lugn_nu skrev:
Lågnivåkablarna går längs passagerarsidan utan några andra kablar i vägen som skulle kunna orsaka störning. Men jag kanske får pröva att dra dom längs förarsidan istället?

Precis! När motorn är av så "mullrar" inte basarna något, Men när motorn är igång och står på tomgång så mullrar det. Jag har provat att jorda både på batteriet och i hjulbaljan. Så det känns inte som att det är steget som är dåligt jordat sad

Har du riktigt billiga signalkablar med extra dålig isolering? Så de störs av den andra elen som går längst med passagerarsidan? Jag har dragit på samma vis utan problem.

Lite frågor:
- Spelar du ifrån mobilen? om ja: Laddar du mobilen samtidigt som du spelar?
- Har du org. Hu-XXX stereo? om ja: Vad har du för lågnivåadapter?
- Har du kollat så alla kablar på slutsteget sitter bra och inte går emot chassit på slutsteget?
- Har du ställt in steget riktigt, så du inte spelar med dåliga inställningar och det är det som låter konstigt på vissa låtar?

Volkswagen Caddy "W-Design" (2012)
ts007
23 juni 2013 · 1 777 Inlägg

Testa att jorda i balken bak, precis bakom batteriet. Det finns skruv där redan som du lossar o se till att slipa plåtrent annars får du dålig kontakt.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
birka76 BASS GLAD
23 juni 2013 · 1 381 Inlägg

kompisen hade ett jävla muller med då han drog igång bilen .. de vara att sterion fram på lågnevokablarna inte satt ihop ordenkligt efter vi klämt ihop dom lite så fösvan allt smile


kolla sådan smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Volvo 944 "Gråing" (1998)
Volkswagen Golf 4a "Röding" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang