3930
Sök

Startar men dör på en gång

14 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Hej

Har en volvo 960 -95 som inte går som den ska, när man startar den så dör den på en gång om man inte varvar upp den till 2-2.5,men då måste man stå en stund för att den ska gå sen eller så måste ja varva upp den till 2-2.5 sen lägga i växel å köra iväg på en gång då går den som den ska när man stannar.
Kan de vara nåt med att den får för lite bränsle eller är ja ute å cyklar då???

Å den drar olja för mig också men den läcker inte å den rycker inte speciellt mycket heller har fråga om de här för ut också men fick inte nå bra svar på de så försöker ingen

Tack på för hand Mvh Nizee smile

wolfpack_76
26 juni 2013
Tja har du kollat så att kallstartsventilen fungerar?  kan va det kanske det är därför du måste ha gas på den. Är den likadan när den är varm? Har du kollat om bilen ryker till blått när du startar den? Jag hade samma problem med en bil att den drog olja och det var att oljeringarna släppte genom olja.
Kanske du har fått liknande svar förut:)

14 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
neä när den är varm så går den som den ska, var ett tag sen ja körde den nu men ska kolla om den rycker till när ja starta den. går olje ringarna att byta bara eller måste kolvarna bytas också? Tack för tipsen smile

14 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
måste va lite jobbig nu men vet du vart kallstartsventilen sitter på 960:s tongue

wolfpack_76
26 juni 2013
Nej du behöver inte byta kolvarna vad jag vet har inte hört talas om det i alla fall. Kolla upp kallstarten också kommer inte ihåg hur det ser ut på den där modellen. Har själv haft ett par 965or. Det kan du kanske söka på:)

wolfpack_76
26 juni 2013
Det är flera år sedan jag hade en sån där bil TYVÄRR

14 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
okej men tack för hjälpen smile

wolfpack_76
26 juni 2013
Det är lugnt fick du det jag skrev om att jag inte var säker på var kallstartsventilen satt. Blev lite osäker:)

14 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
aa jo de såg jag, men tror inte de var den utan tror att de var/är Tomgångsmunstycke / Ventil för sökte på kallstartsventilen på google å då kom de upp en liten bild som ja tyckte såg ut som den så ja byte å då gick bilen bättre så hoppas på de smile

wolfpack_76
27 juni 2013
Gött hoppas det blir bra lycka till:)

14 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
ajemen nu går bilen som den ska igen smile , nu när jag ändå har dig på tråden har du byt växellåtsolja på 960 nån gång? är de jobbigt elle kan man göra de på en eftermiddag? smile

wolfpack_76
29 juni 2013
Kolla upp om du har en tapp plugg i botten eller på sidan av växellådan. Annars får du släppa på nedre slangen till oljekylet o starta bilen men då måste du fylla på olja samtidigt så det är bra om ni är två. Det går åt ca 12/13 liter växellåds olja när du gör detta. Men det är bara bra för då blir ju lådan spolad samtidigt bara hälla i tills det kommer ut röd o fin olja igen. Var noga med att köra igenom alla växlarna när du har fyllt på. Fyll ej för mycket o ej för lite för då är det risk att den krånglar vid växling:)

wolfpack_76
29 juni 2013
Det går på nån timme o byta oljan:)

Sök