4184
Sök

Mercedes benz motorbegymmer ( 3l diesel turbo e320 2002)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
bilen är:
mercedes benz ( inte min )
e320 w210
3l rak 6a diesel turbo ( common rail )
automat
2002 kombi

problem : bilen är slö som bara faen !

felkodsläsning indikerade fel på LMM, ( samt några ventiler dock så rekommenderade killen som utförde läsningen att man börjar med LMM )

vid närmare inspektion så märkte vi att en av kablarna på kontakten till LMM var av ( slarviga servicekillar ), lödde ihop detta och bilen gick som faen!.., nu några månader senare så är bilen slö igen..

kollade över lödningen och den verkade bra .., investerade i en ny ORIGINAL del ( ny LMM )
och bilen började svartryka, och blåryka ( inte lite heller )

och stillastående vill den inte varva över 3000varv ( har hört att den inte ska heller )
och plattan i mattan på vägen så gillar den inte gå över 2000varv innan den växlar... ( manuellt så går den över 2000 men slö !!)

(LMM = luftmassemätare )
SOS ! ( snabba svar uppskattas , då det inte är min bil och den ska bort snart )
Senast redigerat av offfroad (26 juni 2013)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

5 156 Inlägg
25 juni 2013
Låter som lin kompis bil när ventilerna i insuget var paj. Rök å var slö.
Läst ut nå felkoder sen den börja spöka igen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 juni 2013
Bara att åka in på diagnostik så ser man snart var man ska börja smile

595 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
bumpe skrev:

typ det vi gjorde jo exakt.., och fick svaret "LMM är paj"  bytte den mot en mercedes ORIGINAL del, och bilen blev bara värre än innan , svart och blårök under gaspådrag.. ( och var lika slö om inte slöare än innan )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

5 156 Inlägg
25 juni 2013
offfroad skrev:
bumpe skrev:

typ det vi gjorde jo exakt.., och fick svaret "LMM är paj"  bytte den mot en mercedes ORIGINAL del, och bilen blev bara värre än innan , svart och blårök under gaspådrag.. ( och var lika slö om inte slöare än innan )

Låter som det kan vara dax för att byta ventilerna i insuget.
Inga andra felkodet? På tex spjällen eller magnetventiler?
Hur aktuella är felkoderna?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

595 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
offfroad skrev:
bumpe skrev:

himla aktuella..

jag vet inte riktigt vilka ventiler det syftades på.., men inte den in i motorn i alla fall, utan elektriska ventiler , ena på förarsidan och 2 st på passagerare sidan..,

saken är det också att jag vill höra svar ifrån kunniga personer..,
( för nästan alltid när jag frågar råd på garaget.org så bruka råd jag får alltid verka likadant.., byt ut alla elektriska givare och styrenheter till nytt som kostar skjortan och kanske det löser sig.., )

vi har redan bytt LMM som skulle ha löst problemet hävdade alla....( blev bara värre )
ursäkta om jag verkar en syris ..

5 156 Inlägg
25 juni 2013
offfroad skrev:
mb_pucken skrev:
offfroad skrev:

himla aktuella..

jag vet inte riktigt vilka ventiler det syftades på.., men inte den in i motorn i alla fall, utan elektriska ventiler , ena på förarsidan och 2 st på passagerare sidan..,

( för nästan alltid när jag frågar råd på garaget.org så bruka råd jag får alltid verka likadant.., byt ut alla elektriska givare och styrenheter till nytt som kostar skjortan och kanske det löser sig.., )

vi har redan bytt LMM som skulle ha löst problemet hävdade alla....( blev bara värre )

Du har inte möjlighet att skriva upp felkoderna här?
Förstår precis hur du menar. Det är bättre att felsöka för mycket än för lite. Blir billigast så i slutändan.
Vet inte riktigt vad det är för ventiler jag häller men dom i insuget tror jag är ett virvelspjäll. Om inte det öppnar som den ska så går bilen dåligt.
Är inte ventilerna som det finns 3 utan som sitter på innerskärmarna typ till laddtryckstyrningen vill ja minnas. Vet vi böka med dom på polarens 320cdi när den gick dåligt. Som tur var jobbade han som bildemontör och hade "gratis" delar.
Den var slö och rykte som fan och den blev bra efter byta av ventilerna i insuget.

595 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
offfroad skrev:
mb_pucken skrev:

himla aktuella..

Du har inte möjlighet att skriva upp felkoderna här?
Förstår precis hur du menar. Det är bättre att felsöka för mycket än för lite. Blir billigast så i slutändan.
Vet inte riktigt vad det är för ventiler jag häller men dom i insuget tror jag är ett virvelspjäll. Om inte det öppnar som den ska så går bilen dåligt.
Är inte ventilerna som det finns 3 utan som sitter på innerskärmarna typ till laddtryckstyrningen vill ja minnas. Vet vi böka med dom på polarens 320cdi när den gick dåligt. Som tur var jobbade han som bildemontör och hade "gratis" delar.
Den var slö och rykte som fan och den blev bra efter byta av ventilerna i insuget.

hmm, det var dem elektriska ventiler på innerskärmarna i motorutrymmet jag syftade på ..,

annars när jag åkte med bilen så får jag en distinkt känsla att turbon är död., ( laddar inget )., har råkat ut för samma själv på min bil., då jag fick en 5cm lång spricka i tryckrören..,

ingen som vet vart ventilen sitter som styr laddtrycket.., och hur man kan felsöka den "lite enkelt" ( utan diagnostik utrustning )?

( såg precis att jag skrev lite fel i första inlägget.., det handlar om 3l motor )
Senast redigerat av offfroad (26 juni 2013)

595 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
vart på bilreparation idag.., och efter några timmars pill och en skaplig summa $$$

så sa killen som så..,

att LMM behöver ström in ( 12v..)
och ström kommer ifrån en styrbox ( som kostar MÖÖÖÖ )
så han tog isär den och lödde om det mesta och nu funkar bilen bättre igen.., dock fortfarande massa annat fel..

5 156 Inlägg
26 juni 2013
Skönt att nått löste sig. Kom på en sak till som kan vara värt att kika på och det är kabelstammen till motorn. Har läst att den spricker och blir dålig med massa konstiga fel som följd. Brukar vara runt torpedväggen. Kolla lite på google så bör du hitta mera infå

595 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
aa ska kika på den med.., vi löste en till problem igår..,

bromsljuset var på hela tiden.., därmed funkade inte farthållaren bland annat..,

jag tippade på brytaren vid pedalen.., vi rev isär en del plaster och kom till slutsatsen att brytaren var inget fel på.., sedan nämnde en kille som hjälpte oss att det kan va någon typ av kortslutning som leder till att bromsljuset är tänd..,

efter några timmars felsökning kom vi fram till va som var fel.., ena glödlampan till bromsljuset bak var isatt fel..( en sådan glödlampa med 2 lampor i en ), därmed så var kortslutningen mellan bilens backljus och bromsljus .., och hela bilen bromsljus drevs genom denna kortslutningen samt alla datorer fick spader pga detta..,

Sök