5169
Sök

Diskussion: 12v kylbox i bil. kyla/förbrukning.

Forummoderator
18 329 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
Tror nog att många funderar på eller har köpt en så kallad kylbox som går på 12/230 volt till sin bil redan. Eller ska? Nå. Kom och tänka på saken idag då jag själv köpte en efter som min från 2005 redan tackat för sig efter 8 års trogen tjänst :-)

När jag stod vid dessa på Jula (kommer till butiksvalet) så gick det på 10 minuter åt flera stycken?! Många var förvillade över siffrorna på dessa... Dock blev jag glatt överraskad då den box jag införskaffade på vinst eller förlust 2005 fanns kvar i sortimentet! Valet var givet. Det blev en likadan.

Jag stod dock länge och funderade på en som var ungefär lika stor som en Ford Fiesta (Därför jag gick hit. Billigt) och dessutom (eller just därför?) kraftigt prissänkt. Men nej. Jag vill inte ha ett komplett kylskåp bak i bilen. Bara en grej att stoppa i några drickor och lite mackor i. Dessutom ska den få plats i kupén...

Valet föll återigen på denna:
http://www.jula.se/kyl-varmebox-5-5-l-12v-604023
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a20424fe5d8eeb4a76949bf93ba2a322.jpg

Den drar "bara" 3.5A men mäter man upp den ligger det på stadiga 2.8 cirka. Den kan stå på några timmar utan problem. Så tänk på att så länge bilen går är det lungt. De drar ofta runt 5-6A. Så länge de går kyler de oftast rätt bra. Men håller kyla dåligt annars.

Fyll på med frågor/erfarenheter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
26 juni 2013
Vad är det för kyltemperaturer vi pratar om i en såndär?

Forummoderator
18 329 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
Vad är det för kyltemperaturer vi pratar om i en såndär?

Brukar ligga på 6-8+. Ju mindre modell ju bättre. Hjälper om de är kalla "varor" du lägger i från början, då pratar vi runt +5 så länge den har kräm i kontakten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 329 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Provkörde min idag. Efter 32 minuter i 23.5 grader i huset var det 7.0 grader i "boxen" 2 styck 33cl burkar med Cola fanns i som testobjekt. Även dessa var hus-varma. Den fungerar bra. Som tidigare gjorde.

Sök