Kamrem skoda pickup diesel

Fredrushen Det Spinner På Driven
27 juni 2013 · 250 Inlägg

Tjenare! Har en skoda pickup som jag håller på och ska till och byta kamrem på, köpte den med dän plockad topp då toppackningen hade gått och nu står jag och polarn å funderar på hur vi ska nollställa motorn? Vi har spärrat kammen på 1;ans cylinderns med kamnockarna i öppet läge men en kil ibak kant på kamaxeln samt en m8 skruv i pumpdrevet, men vi vet inte hur vi ska nolla vevaxeln? Vi har fått dän remskivan och försökt hitta nå markeringar men inte kunnat listat ut än vilken som är markeringen, är jätte tacksam för svar då jag inte kommer längre än såhär i dagsläget! Har sökt runt men hittar inget om vevaxeln då dom flesta som byter kan markera själva på dreven samt remmen, iomed att jag inte plockat isär motorn vet jag inte ett någe om hur dessa drev skall stå.

Tack på förhand! //Fredde

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
bronco_z
27 juni 2013 · 604 Inlägg

Och vilken av en enormt stor mängd vw gruppens motor talar vi om?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
ADiKO MolnbyPerformance
27 juni 2013 · 365 Inlägg

kolla om de finns nån öppning runt på sprängkåpan så sitter de säkert en markering på svänghjulet smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
Fredrushen Det Spinner På Driven
27 juni 2013 · 250 Inlägg

bronco_z skrev:
Och vilken av en enormt stor mängd vw gruppens motor talar vi om?

AEF motorn smile

ADiKO skrev:
kolla om de finns nån öppning runt på sprängkåpan så sitter de säkert en markering på svänghjulet smile

Tack! Får ta o kolla det, vi hittade 2 markeringar på kamdrevet som sitter nere vid vevaxeln, men vet inte efter vilken man skall följa, vad jag har för mig så brukar det vara en pil på svänghjulet sen en pil på godset, dock inte helt säker haha, tackar för all hjälp jag kan få! smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
bronco_z
27 juni 2013 · 604 Inlägg
Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Fredrushen Det Spinner På Driven
27 juni 2013 · 250 Inlägg

bronco_z skrev:
http://www.zatzy.com/teknik/291766-kamremsbyte-caddy-1-9-diesel-tips.html

Tack så hemskt mycket! Dessvärre är bilden lite förrvirrande för mig, vet inte om nån av förstorningsbilderna är markeringar till vevaxeln?

//Fredde

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
bronco_z
27 juni 2013 · 604 Inlägg

Bild 13 är som föregående talare sa under den lilla plastpluggen i svänghjulskåpan. Ergo vevaxel/svänghjul om det var oklart.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Fredrushen Det Spinner På Driven
27 juni 2013 · 250 Inlägg

bronco_z skrev:
Bild 13 är som föregående talare sa under den lilla plastpluggen i svänghjulskåpan. Ergo vevaxel/svänghjul om det var oklart.

Jaha haha, tack så hemskt mycket! Antar att det är markering på svänghjul samt godset runtom ska vara mittemot varandra? Pratade nyss med en bekant som pratade om ett sträck och en nolla på svänghjulet, man skulle tydligen bara kunna se halva nollan eller något sånt haha smile

Besök gärna mitt projekt! =)
Volvo 740 GL "Knugen" (1990)
Volvo 142 Cab "Sörtcaben" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang