Vintage Hemelektronik Tråden!

Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
2 juli 2013 · 314 Inlägg

Tråden för vintage/klassiska hemelektronik (det nyaste ska vara MAX från 90 talet) , för fantaster och alla andra som gillar/har vintage hemelektronik.

Skriv vad ni har för vintage hemelektronik, ladda upp bilder, ställ frågor osv..

Målet med denna tråd är att den ska bli garagets största (och förhoppningsvist enda) Vintage hemelektronik tråd.

Senast redigerat av Eurobandit (17 juli 2013)

Youtube.com/Theeurobandit
Knugcab
2 juli 2013 · 5 111 Inlägg

jag

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
2 juli 2013 · 314 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
jag

Kul att höra!

Youtube.com/Theeurobandit
Knugcab
2 juli 2013 · 5 111 Inlägg

Kanske skriver nåt mer ingående i ämnet sedan, kom just från jobbet = trööööött. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Bebben Legitimerad besserwisser
2 juli 2013 · 921 Inlägg

VHS, räknas det? smile

Sen har jag ett Super Nintendo som används flera gånger i veckan.

Du då, Eurobandit, vad har du? wink

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
2 juli 2013 · 901 Inlägg

moi! :-)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
2 juli 2013 · 314 Inlägg

Bebben skrev:
VHS, räknas det? smile

Sen har jag ett Super Nintendo som används flera gånger i veckan.

Du då, Eurobandit, vad har du? wink

Allt som är äldre (nyast ska vara slutet av 90 talet) räknas..

Vad jag använder är: vinyl (har 1 Technics automatiskt direkt driven spelare från mitten av 80 talet)
Kasett (har för tillfället 3 kasettdäck, 1 av de ska säljas snart)
Rullband (har 1 Akai 4000 DS rullbandspelare med 3 tonhuvud från 1972 som är väldigt pålitlig)
TV/Dator AV förstärkare (stereo) från början av 90 talet, används andast som ljud reciver då vieokällorna är HDMI och det fanns inte under 90 talet.. varför jag valde 1 90 tals förstärkare är för att jag inte vill ha alla dessa 100 tals funktioner som dagens förstärkare har, kvalit'en.. de håller bättre samt 1 viktig detalj för mig: Made in Japan.

Bilder har jag på Facebook.. här lägger jag endast fordonsrelaterade saker.

Köper/ssäljer vintage/klassiska hemelektronik.. vissa modeller samlar jag..

Och nu undrar ni kanske vad jag har som försätrkare till musiken, inte tv/datorn.
Det är: Försteg: Technics SU-A60, Slutsteg: Technics SE-A50 båda från 1988, högtalarna: JVC S-P55

Har flera förstärkare samt andra ljud delar men de används inte.

Så det jag gillar mest är 70 - 80 tals stereo

Senast redigerat av Eurobandit (2 juli 2013)

Youtube.com/Theeurobandit
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
2 juli 2013 · 901 Inlägg
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
einar-
2 juli 2013 · 326 Inlägg

Säg något jag har som är modernt lol

Ett urval av de jag har:
tre styck rörradio i varierande skick (en jävligt fin siemens med originalkartongen kvar)
en toppmatad telefunken VHS från 79-80
gold star stereoanläggning med tuner, kassett, förstärkare och skivspelare (kopia av nån pioneer stereo har jag för mig)
ett gäng gamla datorer (victor 286, IBM ps/2 386, mm)
salora husvagnstv 14"? med handtag, utdragbara antenner och 12V drift

Samt massor av annat skräp tongue

Volwo
2 juli 2013 · 50 Inlägg

Har någon rör radio, sen har jag en Bang Olufsen beocenter 9500 från 80-talet smile och två dux dx451 big_smile
Vet dock inte hur man ska koppla in högtalare på den senare, det är nämligen din kontakter hmm
Typ någon rund sak med massa pinnar inuti.
Finns det adaptar att köpa så man får ut plus och minus så man kan koppla "vanliga" vanliga högtalare? Sådana som man bara klämmer fast + och - i en kabelport på?
För jag har ju  dux högtalare som jag vill spela med och de kommer ut en + och en - kabel ur dem som jag vill löda ihop med de som kommer ut ur din kontakens adapter

Hoppas det inte blev för rörigt nu :S

Volwo
2 juli 2013 · 50 Inlägg

http://beophile.com/?page_id=13249

Sådana där har jag.
Mk2 tror jag
Men det kanske måste vara B-O orginal högtalare?

einar-
2 juli 2013 · 326 Inlägg

"Power Link carries left/right pre-amp signals along with necessary turn-on/off information, display data and protection signals"
Pre-amp heter lågnivå på ren svenska så det verkar som den inte innehåller någon förstärkardel utan den verkar ha suttit i originalhögtalarna

Volwo
3 juli 2013 · 50 Inlägg

Läste här
http://beocentral.com/beocenter9500

Powerlink kablarna är till för aktiva högtalare, medan det finns uttag för passiva. Gick ner och pillade i plus och minus från någon högtalare jag hade i några utgångar på baksidan och då spelade de. Så den kanske driva passiva med. Frågan ör då vad de kontakterna heter hmm
Ser ju jätte konstiga ut, hörde att de skulle vara någon din kontakt med en smal och en bred flatstift kontakt men det är ju typ 4 hål för flatstift som sitter nära varandra
Har ingen bild men de är två i mitten och en snett under till höger  och en snett ovanför till vänster

Mattsson_91 Självlärd
3 juli 2013 · 3 083 Inlägg

Har en gammal förstärkare, tror det är en telefunken. Med 4 tillhörande högtalare. Vet inte vad det är för årtal på sakerna, men skulle gissa att de är ifrån 80-talet nån gång

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
valle22 Smidd i rostigt stål
3 juli 2013 · 933 Inlägg

jo finns en viss charm med knastrande i högtalarna när det spelas. Farsan min har mycket kvar som han vägrar göra sig av med trots morsans gnäll lol

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
3 juli 2013 · 314 Inlägg

valle22 skrev:
jo finns en viss charm med knastrande i högtalarna när det spelas. Farsan min har mycket kvar som han vägrar göra sig av med trots morsans gnäll lol

De äldre hemelektronik håller bäst.. så varför byta mot nya.. De 2 moderna saker som jag gillar är stora plasma/lcd HD tv och datorerna.. bortom microsoft som operativsystem då..

Senast redigerat av Eurobandit (3 juli 2013)

Youtube.com/Theeurobandit
te_wik Forummoderator
3 juli 2013 · 12 813 Inlägg

Jag ångrar att jag sålde mina Sonab Carlsson OA14 en gång i tiden, var ju så otroligt skönt ljud i dom tillsammans med min Zachry stärkare från slutet av 80-talet vill jag minnas.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
3 juli 2013 · 12 813 Inlägg

Är det förresten någon som kan säga om detta är något som serietillverkades eller om detta är ett hemmabygge?
Hur som helst så var det ett jäkla tryck i den och var perfekt som tv-spels fåtölj när motorbullret kändes i hela kroppen big_smile

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/P7140381.jpg
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/P7140383.jpg
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/P7140382.jpg



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
3 juli 2013 · 12 813 Inlägg

Eurobandit skrev:
Klart det är hemabygge

Just den här lär vara det jaa, men tänkte mer om det serietillverkades något liknande, basfåtölj eller vad man nu ska kalla det?




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang