2568
Sök

kan man sätta i en volvo b27 eller b28 i en volvo 240

34 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
#1
hej undrar om jag kan sätta i en b27 eller b28 i en 240 utan att behöva bytta motorfästen??

Avstängd
196 Inlägg
31 oktober 2006
#2
har aldrig hört talas om såna motorer ens ?!? vad sitter dom i för något original, Båt eller ?

420 Inlägg
31 oktober 2006
#3
Haha big_smile

Avstängd
196 Inlägg
31 oktober 2006
#4
Ärligt!

Senator
323 Inlägg
31 oktober 2006
#5
ingen aning om det passar! vet bara att dom sitter i 760!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

151 Inlägg
31 oktober 2006
#6
Både B27 och B28 fanns i 240 GLT 1980 resp 1981. Kolla hos närmaste Volvohandlare om skillnader på fästena. Själva fästena skiljer säkert men det är nog samma infästning mot framvagnsbalken.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
31 oktober 2006
#7
hela framvagnen skiljer mellan dom, 760 har massa olika stöd mm som inte sitter på en vanlig 740...


34 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
#8
finns i 260 760 780
men ingen som har dubble webber eller delorto till en b21 med insugnings rör.
går dra med en sträsflekt med!

151 Inlägg
2 november 2006
#9
Xoff skrev:
hela framvagnen skiljer mellan dom, 760 har massa olika stöd mm som inte sitter på en vanlig 740...

Jag avsåg 240:n, och skillnader mellan 4-cyl och V6:an

380 Inlägg
2 november 2006
#10
msjoholm skrev:
Både B27 och B28 fanns i 240 GLT 1980 resp 1981. Kolla hos närmaste Volvohandlare om skillnader på fästena. Själva fästena skiljer säkert men det är nog samma infästning mot framvagnsbalken.

Är inte B27/B28 v6:or ??  har aldrig hört talas om att dom satt i 240 GLT   dock i 260/265,eller? hum kan ha fel smile


645 Inlägg
2 november 2006
#11
Hakan_J skrev:
Är inte B27/B28 v6:or ??  har aldrig hört talas om att dom satt i 240 GLT   dock i 260/265,eller? hum kan ha fel smile

Nope, du har rätt, satt i 260/265 och inte 240.

//Marcus Saari

151 Inlägg
3 november 2006
#12
zajja skrev:
Hakan_J skrev:
Är inte B27/B28 v6:or ??  har aldrig hört talas om att dom satt i 240 GLT   dock i 260/265,eller? hum kan ha fel smile

Nope, du har rätt, satt i 260/265 och inte 240.

240 GLT kom -80. Då fanns den med B23E på 140hk och B27E på 141 hk. Enda skillnaden utanpå var att bakluckeemblemet och grillemblemet (där det stod GLT) var i svart på B23E och i guld på B27. Båda fanns med manuell v-låda resp. automat. Ev. satt det olika hjul på dom också. 1981 kom B28E på 155hk. På -80-talet när jag var mek så minns jag en kund med en GLT som tjänstebil, en B27E med manuell, som 3 ggr lyckades bryta av kulbulten som kopplingsgaffeln "glider" på.
Hur han bar sig åt fick vi aldrig reda på men det vi förstod var att han inte använde kopplingen som det var tänkt........

3 292 Inlägg
1 maj 2012
#13
BUMP... gammal tråd jag vet, men jodå visst fanns 240 GLT med B27E år 1980, och dessa bilar är riktigt udda idag kan jag lova, sällan man hittar en. Framvagnsbalken skiljer på fästena från "vanliga" 240 jämfört med GLT med B27...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
14 636 Inlägg
2 maj 2012
#14
Danne_1977 skrev:
BUMP... gammal tråd jag vet, men jodå visst fanns 240 GLT med B27E år 1980, och dessa bilar är riktigt udda idag kan jag lova, sällan man hittar en. Framvagnsbalken skiljer på fästena från "vanliga" 240 jämfört med GLT med B27...

inte konstigt dom rasade på löpande band och ingen köpte dom beg
värsta sopporna dom där motorerna B280 är dock aningen bättre

många som inte trodde att glt fanns med v6 när dom endå var relativt nya
blivit idiotförklarad ett par gånger pga det  smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 292 Inlägg
2 maj 2012
#15
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:
BUMP... gammal tråd jag vet, men jodå visst fanns 240 GLT med B27E år 1980, och dessa bilar är riktigt udda idag kan jag lova, sällan man hittar en. Framvagnsbalken skiljer på fästena från "vanliga" 240 jämfört med GLT med B27...

inte konstigt dom rasade på löpande band och ingen köpte dom beg
värsta sopporna dom där motorerna B280 är dock aningen bättre

många som inte trodde att glt fanns med v6 när dom endå var relativt nya
blivit idiotförklarad ett par gånger pga det  smile

Har haft ett antal B27 och B28 och B280 och jag kan verkligen hålla med om att sistnämnda är bättre och stabilare, men jag hade en B27A en gång i en 264 och den gick faktiskt relativt bra måste jag säga, inga större problem med den bilen inte..

Samt att jag åxå hade en 760 med B28 i flera år och den bara gick och gick, självklart med regelbunden service och akta sig för att köra den varm.. big_smile

Men i det stora hela är det nog inga vidare bra motorer det där heller, den sitter ju i DeLorean åxå har jag för mig, samt vissa Renault modeller där den åxå finns med Turbo.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

* Voff voff *
10 936 Inlägg
2 maj 2012
#16
Kanske ska tilläggas att GLT´n med B27 hette GLT6 faktiskt. smile Och den vanliga hette bara GLT.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 292 Inlägg
2 maj 2012
#17
Brådhis skrev:
Kanske ska tilläggas att GLT´n med B27 hette GLT6 faktiskt. smile Och den vanliga hette bara GLT.

//Brådhis

Ja det kan nog tänkas att det var så dom hette, kände nån som hade en sån på tidigt 90 tal med manuell låda vilket kändes lite speciellt med tanke på att enda möjligheten med PRV och manuell låda var 760 1982, har haft ett stort antal 760 men endast sett en med manuell låda.. en 1982. Kanske gick att välja till ? men tydligen ingen som gjorde det efter 1982.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
14 636 Inlägg
2 maj 2012
#18
Danne_1977 skrev:
Brådhis skrev:
Kanske ska tilläggas att GLT´n med B27 hette GLT6 faktiskt. smile Och den vanliga hette bara GLT.

//Brådhis

Ja det kan nog tänkas att det var så dom hette, kände nån som hade en sån på tidigt 90 tal med manuell låda vilket kändes lite speciellt med tanke på att enda möjligheten med PRV och manuell låda var 760 1982, har haft ett stort antal 760 men endast sett en med manuell låda.. en 1982. Kanske gick att välja till ? men tydligen ingen som gjorde det efter 1982.

kan jhu inte svära men är skapligt säker på att 240 fanns med m46 och prv6:a men inte hundra eftersom jag sprang åt andra hållet då...

polarn har en prv sprängkåpa till m46:a ligger i garaget inte helt vanliga smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 292 Inlägg
2 maj 2012
#19
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:
Brådhis skrev:
Kanske ska tilläggas att GLT´n med B27 hette GLT6 faktiskt. smile Och den vanliga hette bara GLT.

//Brådhis

Ja det kan nog tänkas att det var så dom hette, kände nån som hade en sån på tidigt 90 tal med manuell låda vilket kändes lite speciellt med tanke på att enda möjligheten med PRV och manuell låda var 760 1982, har haft ett stort antal 760 men endast sett en med manuell låda.. en 1982. Kanske gick att välja till ? men tydligen ingen som gjorde det efter 1982.

kan jhu inte svära men är skapligt säker på att 240 fanns med m46 och prv6:a men inte hundra eftersom jag sprang åt andra hållet då...

polarn har en prv sprängkåpa till m46:a ligger i garaget inte helt vanliga smile

Ja det visste vi redan.. att GLT6 hade PRV och M46/Automat troligen AW71 (samma som satt i dom tidigare 760)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Fri fart för ett fritt folk!
14 636 Inlägg
2 maj 2012
#20
Danne_1977 skrev:
Growe skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja det kan nog tänkas att det var så dom hette, kände nån som hade en sån på tidigt 90 tal med manuell låda vilket kändes lite speciellt med tanke på att enda möjligheten med PRV och manuell låda var 760 1982, har haft ett stort antal 760 men endast sett en med manuell låda.. en 1982. Kanske gick att välja till ? men tydligen ingen som gjorde det efter 1982.

kan jhu inte svära men är skapligt säker på att 240 fanns med m46 och prv6:a men inte hundra eftersom jag sprang åt andra hållet då...

polarn har en prv sprängkåpa till m46:a ligger i garaget inte helt vanliga smile

Ja det visste vi redan.. att GLT6 hade PRV och M46/Automat troligen AW71 (samma som satt i dom tidigare 760)

tolkade din text som att ENDAST prv och manuell låda fanns på 760 1982 smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök