Köpråd: Ford Escort (1989)

MeduzaRacing
8 juli 2013 · 101 Inlägg

Tjena, någon som har positiva och negativa erfarenheter av Ford Escort? Ska ha en lagomliten bil att pendla en del med. Har hittat på nätet en 89:a med 1.4 litersmotor som jag är intresserad av.

För och nackdelar med den?
Enkel att meka med?
Drar lite/mycke?

Senast redigerat av MeduzaRacing (8 juli 2013)

xXSammy
8 juli 2013 · 6 576 Inlägg

1.4an är inte mycket att hänga i julgran, törstig och slö. Den motorn passar (något) bättre i Fiestan.

Kolla efter nyare (Mk5an) Escorter med 1.6 eller 1.8 Zetec motorn istället.

Rost vid sparklådor och bakskärmar är vanligaste, lyssna så bränslepumpen inte låter illa då tanken måste plockas ner för byte eller vinkelkapa i golvet.

Noga att hastighetsmätaren funkar också, ibland räcker det inte med att byta givaren utan felet ligger kvar i växellådan.

De/Dem
MeduzaRacing
8 juli 2013 · 101 Inlägg

Malheus skrev:
1.4an är inte mycket att hänga i julgran, törstig och slö. Den motorn passar (något) bättre i Fiestan.

Kolla efter nyare (Mk5an) Escorter med 1.6 eller 1.8 Zetec motorn istället.

Rost vid sparklådor och bakskärmar är vanligaste, lyssna så bränslepumpen inte låter illa då tanken måste plockas ner för byte eller vinkelkapa i golvet.

Noga att hastighetsmätaren funkar också, ibland räcker det inte med att byta givaren utan felet ligger kvar i växellådan.

Okej tackar smile, jag småflinar nog lite när jag läser här på forumet om hur ford är ''världens sämsta bilmärke'' som flera uttrycker sig, att den inte håller, rostar sönde bla bla. Visserligen kan jag inte säga om det är sant för att jag inte har haft någon Ford men jag är hundra på att Ford inte är så illa som det skrivs om. Rykten och ren
avundsjuka luktar det som minsann. Så jag blev ännu ivrigare att köpa en Ford bara för att dom är så ''dåliga'' smile

Sen sägs det ju åter och åter: köp en japsare istället bla bla, men tyvärr rostar en japsare (minst?) lika mycket och visst får du meka med en japsare också. Sen ser ju folk här också ner på franska märken som Citroen mm och tyska Opel också för den delen.

Brinnut
8 juli 2013 · 61 Inlägg

Man kan starta en escort med en glasspinne typ.
Pundarhelveten älskar att sno escorter för att det är så enkelt wink


Men om du bor på landet så är det inga konstigheter.

xXSammy
8 juli 2013 · 6 576 Inlägg

Brinnut skrev:
Man kan starta en escort med en glasspinne typ.
Pundarhelveten älskar att sno escorter för att det är så enkelt wink


Men om du bor på landet så är det inga konstigheter.

Ännu en anledning till att köpa MK5an..finns startspärr på dem.

Fast nyckeln är ju samma utformad. ;P

De/Dem
Slash Saabifierad
9 juli 2013 · 2 026 Inlägg

Escort IV (alltså från 86-90 tror jag)

Fördelar:
Hyfsat tysta och bekväma
Gillade inredningen, kändes rätt påkostad ändå
Halvpigga med 1,6an
Får plats med en hel del
Var rätt lätt att få tag i delar, dock började de försvinna eller bli svindyra om man skulle ha dem via Ford
Rätt så lättmekade då motorhuven inte är fylld av motorn:P

Nackdelar:
Rostskyddet
Lite skumma lösningar ibland

Utöver det som tidigare sagts, kolla motorhuvens front och dörrarna/bakluckan efter rost. Fronten är ett riktigt rostställe. Kolla golvet inne i bilen efter bulor.
Kolla också centrallåset att det fungerar runt om.
Tänk på att mätaren enbart går till 9999mil vilket betyder att den kan ha slagit runt ett par gånger, så en Escort som rullat 6000 mil enligt ägaren med uppätna bakskärmar har i regel rullat längre tongue Svårt att kontrollera med bilprovningens papper då de ofta bara skriver in aktuella ställningen
Kontrollera att 5:ans växel fungerar som den ska (en form av elektronisk överväxel), går att köra utan men bättre att ha den fungerande om den ändå finns.

Senast redigerat av Slash (9 juli 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
MeduzaRacing
10 juli 2013 · 101 Inlägg

Slash skrev:
Escort IV (alltså från 86-90 tror jag)

Fördelar:
Hyfsat tysta och bekväma
Gillade inredningen, kändes rätt påkostad ändå
Halvpigga med 1,6an
Får plats med en hel del
Var rätt lätt att få tag i delar, dock började de försvinna eller bli svindyra om man skulle ha dem via Ford
Rätt så lättmekade då motorhuven inte är fylld av motorn:P

Nackdelar:
Rostskyddet
Lite skumma lösningar ibland

Utöver det som tidigare sagts, kolla motorhuvens front och dörrarna/bakluckan efter rost. Fronten är ett riktigt rostställe. Kolla golvet inne i bilen efter bulor.
Kolla också centrallåset att det fungerar runt om.
Tänk på att mätaren enbart går till 9999mil vilket betyder att den kan ha slagit runt ett par gånger, så en Escort som rullat 6000 mil enligt ägaren med uppätna bakskärmar har i regel rullat längre tongue Svårt att kontrollera med bilprovningens papper då de ofta bara skriver in aktuella ställningen
Kontrollera att 5:ans växel fungerar som den ska (en form av elektronisk överväxel), går att köra utan men bättre att ha den fungerande om den ändå finns.

Tackar o bockar, finfin information smile

uhlin
10 juli 2013 · 2 834 Inlägg

MeduzaRacing skrev:

Malheus skrev:
1.4an är inte mycket att hänga i julgran, törstig och slö. Den motorn passar (något) bättre i Fiestan.

Kolla efter nyare (Mk5an) Escorter med 1.6 eller 1.8 Zetec motorn istället.

Rost vid sparklådor och bakskärmar är vanligaste, lyssna så bränslepumpen inte låter illa då tanken måste plockas ner för byte eller vinkelkapa i golvet.

Noga att hastighetsmätaren funkar också, ibland räcker det inte med att byta givaren utan felet ligger kvar i växellådan.

Okej tackar smile, jag småflinar nog lite när jag läser här på forumet om hur ford är ''världens sämsta bilmärke'' som flera uttrycker sig, att den inte håller, rostar sönde bla bla. Visserligen kan jag inte säga om det är sant för att jag inte har haft någon Ford men jag är hundra på att Ford inte är så illa som det skrivs om. Rykten och ren
avundsjuka luktar det som minsann. Så jag blev ännu ivrigare att köpa en Ford bara för att dom är så ''dåliga'' smile

Sen sägs det ju åter och åter: köp en japsare istället bla bla, men tyvärr rostar en japsare (minst?) lika mycket och visst får du meka med en japsare också. Sen ser ju folk här också ner på franska märken som Citroen mm och tyska Opel också för den delen.

Vill du ha en bil som är riktigt dålig så då ska du satsa på Renault... lovar du kommer bli nöjd hahaha...

Nä men forden är väl inte så illa, men som tidigare sagts så 1,4 motorn är slö, så försök satsa på 1.6 eller 1.8.

Kolla även så den inte blåryker då du startar den när den stått ett tag, tyder på dåliga ventiltätninger/styrningar.

Sen rost på de ställen som tidigare nämts.

MeduzaRacing
10 juli 2013 · 101 Inlägg

uhlin skrev:

MeduzaRacing skrev:

Malheus skrev:
1.4an är inte mycket att hänga i julgran, törstig och slö. Den motorn passar (något) bättre i Fiestan.

Kolla efter nyare (Mk5an) Escorter med 1.6 eller 1.8 Zetec motorn istället.

Rost vid sparklådor och bakskärmar är vanligaste, lyssna så bränslepumpen inte låter illa då tanken måste plockas ner för byte eller vinkelkapa i golvet.

Noga att hastighetsmätaren funkar också, ibland räcker det inte med att byta givaren utan felet ligger kvar i växellådan.

Okej tackar smile, jag småflinar nog lite när jag läser här på forumet om hur ford är ''världens sämsta bilmärke'' som flera uttrycker sig, att den inte håller, rostar sönde bla bla. Visserligen kan jag inte säga om det är sant för att jag inte har haft någon Ford men jag är hundra på att Ford inte är så illa som det skrivs om. Rykten och ren
avundsjuka luktar det som minsann. Så jag blev ännu ivrigare att köpa en Ford bara för att dom är så ''dåliga'' smile

Sen sägs det ju åter och åter: köp en japsare istället bla bla, men tyvärr rostar en japsare (minst?) lika mycket och visst får du meka med en japsare också. Sen ser ju folk här också ner på franska märken som Citroen mm och tyska Opel också för den delen.

Vill du ha en bil som är riktigt dålig så då ska du satsa på Renault... lovar du kommer bli nöjd hahaha...

Nä men forden är väl inte så illa, men som tidigare sagts så 1,4 motorn är slö, så försök satsa på 1.6 eller 1.8.

Kolla även så den inte blåryker då du startar den när den stått ett tag, tyder på dåliga ventiltätninger/styrningar.

Sen rost på de ställen som tidigare nämts.

haha okej tongue söker ingen sportbil direkt så ingen skillnad om den e slö eller inte, tror faktiskt de blir en 1.3a smile smile

Senast redigerat av MeduzaRacing (10 juli 2013)

MeduzaRacing
14 juli 2013 · 101 Inlägg

det blev en golf mk:2a smile

Morthwyl
14 juli 2013 · 15 Inlägg

MeduzaRacing skrev:
det blev en golf mk:2a smile

Lika bra det skulle jag säga wink
Hade en escort-93 med 1.4 motor för några år sen,tror det är samma som i dom äldre och den var inte mycket att hänga i julgranen... T.om enligt instruktionsboken stod det att 1.4 drog mer än 1.6 LOL!
1.4:an på 71hk skulle dra ca 7,4 blandad körning och 1.6:an på 90hk 7,1 om jag minns rätt tongue
För övrigt var bilen ganska värdelös,kostade bara 200euro iofs men jösses vad den rostade och krånglade, trösklar och bottenplatta verkade vara gjord va wellpapp och elfel deluxe var det,skrotade den ett år efter köpet, nej ingen mer gammal escort för min del tror jag...

Volvo 850 (1996)
Toyota Corolla "EE90" (1987)
MeduzaRacing
15 juli 2013 · 101 Inlägg

Morthwyl skrev:

MeduzaRacing skrev:
det blev en golf mk:2a smile

Lika bra det skulle jag säga wink
Hade en escort-93 med 1.4 motor för några år sen,tror det är samma som i dom äldre och den var inte mycket att hänga i julgranen... T.om enligt instruktionsboken stod det att 1.4 drog mer än 1.6 LOL!
1.4:an på 71hk skulle dra ca 7,4 blandad körning och 1.6:an på 90hk 7,1 om jag minns rätt tongue
För övrigt var bilen ganska värdelös,kostade bara 200euro iofs men jösses vad den rostade och krånglade, trösklar och bottenplatta verkade vara gjord va wellpapp och elfel deluxe var det,skrotade den ett år efter köpet, nej ingen mer gammal escort för min del tror jag...

Jasså, tur att de inte blev en escort isåfall smile golfen fick jag för 600 euro efter lite prutning, fast skiten klara inte besiktning sad fyfan för bes. fick samma sura jävla gubbe som inte godkände sunnyn heller! Nåväl, som farsan brukar säga, de e bara tysken o japsare som kan göra bilar, får hoppas det stämmer hehe tongue

Senast redigerat av MeduzaRacing (15 juli 2013)

Slash Saabifierad
15 juli 2013 · 2 026 Inlägg

Golf 2:or är klart bättre bilar (förutom om man väljer de riktigt små motorerna då de är ruggit sega) men tycker själv att de är mer "lådaktiga" än Escorterna från samma era wink Aja hoppas du blir nöjd med ditt val smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
acce
20 juli 2013 · 16 Inlägg

Jag skulle rekommendera en Sierra dohc istället. Mer bil för pengarna, samt bakhjulsdrift.

Mazda MX-5 (1991)
henke_99 Offroad Racing
20 juli 2013 · 3 122 Inlägg

Opels lite äldre bilar (från att dom fick insprutning runt -88 ) är oftast oslagbara i låg soppaförbrukning, går ofta att komma ner i liknande siffror med andra märken men då måste man köra som en kärring... Opeln kan man köra rätt hårt o den är snål ändå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang