3871
Sök

Byte av kamkedja SAAB 9-3 2.0 turbo årsm 2001

2 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Hej!

Jag är nästan så novis på bilar att det är vansinne att ha en bil.

Min SAABs kamkedja har rasslat ett tag, och jag har fått höra från flera olika håll och mekaniker att det är dags att byta kamkedja och allt runt själva kedjan.
Anledningen att jag efterlyser hjälp och tips av er är att jag är absolut inte kapabel till att lösa detta byte själv, och har fått ett prisförslag på 22.000 + materialkostnad av Mechanum i Göteborg.
Efter att ha efterforskat högt och lågt på nätet så inser jag att kostnaden är tokhög i jämförelse med vad andra betalat  - MEN ingen skriver vart de har fått sina bilar fixade.
Att googla tex "kamkedjebyte SAAB 9-3 Göteborg" leder till största del till att man hamnar på forum som detta, där folk kan något till mycket om bilar och lagar problemen själva.

Så min fråga är: vet ni någon mekaniker runtom eller i Göteborg som kan fixa min bil till ett rimligt pris?

Jag har också fått höra att reparationen är för dyr i förhållande till vad bilen är värd, men det struntar jag i. SAABen är förövrigt i underbart skick och jag vill inte byta bil.

Tips tack!

Med vänlig hälsning
Christina

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 juli 2013
22k plus material? Låter sjukt dyrt då Saab själva tog 15k för bytet med material inräknat. Kedja,spännaren och glidskenor kostat på speedparts runt 3k

Men du får väl ringa runt till lite olika verkstäder och fråga.

2slow

1 705 Inlägg
8 juli 2013
Visst är det en ganska dyr operation, men 22 är definitivt för mycket.
15.000:- tog dom på lokala Saab-verkstaden här i Gävle, men fick det gjort för 5.000:- hos en mekaniker jag verkligen litar på som har en liten enmans-firma.

2 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
azid skrev:
22k plus material? Låter sjukt dyrt då Saab själva tog 15k för bytet med material inräknat. Kedja,spännaren och glidskenor kostat på speedparts runt 3k

Men du får väl ringa runt till lite olika verkstäder och fråga.

Yes, det var min tanke också.
Jag har kikat runt på speedparts och lagt in allt material i varukorgen som kan behövas. Nu måste jag bara hitta en mekaniker med en rättvis arbetskostnad för båda parter.

Om någon har direkta tips på en mekaniker är jag mycket tacksam!

Sök