4615
Sök

ANG fel tryckta 5kr mynt

Cadillac_The_King
14 juli 2013
Trådstartare
Tjenare tänk höra vad man ska göra med fel tryckta  mynt  själv fick jag än 5kr som jag tycte såg konstig ut

är rätt kul är samma födels nummer som jag  har  så min fråga är ska man lämna in fel tryckta mynt nånstans

eller är dom värda något? vad tycker ni vad man ska gå till väga ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176654/176654-9fedad7553e2b36578ca5ebf6b0fcb92.jpg
Baksida

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176654/176654-47a8943c2c8791c4cd4e893baae3d733.jpg
baksida

3 259 Inlägg
14 juli 2013
Jag tror den är värd MINST en femma! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Cadillac_The_King
14 juli 2013
Trådstartare
JonR skrev:
Jag tror den är värd MINST en femma! smile

Har hört tidigare att feltrycka mynt o sedlar kan bli värda pengar så var därför jag undrar vad ni tror eller vad man ska göra med sådana mynt om man ska spara dom eller lämna in dom på banken

3 259 Inlägg
14 juli 2013
Vet inte om det där räknas som feltryck eller om det är någon som gjort något med myntet i efterhand.. Men det är väl bara att spara det. Finns det inget myntsamlarforum du kan fråga på?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Cadillac_The_King
14 juli 2013
Trådstartare
JonR skrev:
Vet inte om det där räknas som feltryck eller om det är någon som gjort något med myntet i efterhand.. Men det är väl bara att spara det. Finns det inget myntsamlarforum du kan fråga på?

Vet inte försökte goggla men hitta inget annars får man väl göra sig ett halsband av det är rätt kul för är ju av samma årgång som mig är ju född 83:-)

Tomten
1 065 Inlägg
1 758 Inlägg
14 juli 2013
Är ingen felprägling, utan en så kallad "false friend". Den svenska femkronan är nästan identisk med det tidigare tyska femmarksmyntet och genom att stansa ner innerkanten lite så kunde de svenska femmorna användas i tyska myntautomater. Ligor växlade till sig tusentals svenska femmor som de sedan stansade om och sålde, eller stoppade i växelautomater för att få ut riktiga tyska pengar.
Finns flera liknande exempel, t.ex. funkade de gamla danska tvåkronorna som svenska tiokronor i de flesta myntautomater. Fanns något thailändskt baht-mynt som var likt något svenskt och funkade i gamla cigarettautomater. Har för mig det blev ungefär fyra kronor för ett paket.
Var förresten något i tidningarna för några år sedan om en tysk som försökt växla in nästan 100.000 kr i såna där femmor. Han hade väl hittat en kasse i källaren eller nåt och eftersom Tyskland inte har Mark längre försökte han växla in dem i Sverige istället.
Senast redigerat av schnauz (14 juli 2013)

Cadillac_The_King
14 juli 2013
Trådstartare
schnauz skrev:
Är ingen felprägling, utan en så kallad "false friend". Den svenska femkronan är nästan identisk med det tidigare tyska femmarksmyntet och genom att stansa ner innerkanten lite så kunde de svenska femmorna användas i tyska myntautomater. Ligor växlade till sig tusentals svenska femmor som de sedan stansade om och sålde, eller stoppade i växelautomater för att få ut riktiga tyska pengar.
Finns flera liknande exempel, t.ex. funkade de gamla danska tvåkronorna som svenska tiokronor i de flesta myntautomater. Fanns något thailändskt baht-mynt som var likt något svenskt och funkade i gamla cigarettautomater. Har för mig det blev ungefär fyra kronor för ett paket.
Var förresten något i tidningarna för några år sedan om en tysk som försökt växla in nästan 100.000 kr i såna där femmor. Han hade väl hittat en kasse i källaren eller nåt och eftersom Tyskland inte har Mark längre försökte han växla in dem i Sverige istället.

Ok intressant är detta mynt helt värdelöst eller är det värt sina 5 :- nu fortfarande ? Eller mer? Vad skall jag göra med detta ? Ska jag sälja det lämna in på banken eller behålla det själv ?

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
14 juli 2013
Tomten skrev:
Brukare vara ju större "fel" ju högre värde.

Nja, tvärtom va? Ju färre mynt med fel, desto mer i värde... Och ju större och tydligare felet är, desto fler upptäcks..

Men just denna femma ser mer ut som nån svarvat lite på eller nåt, inte feltryckt...

/Mattias

Tomten
1 065 Inlägg
15 juli 2013
matteeee skrev:
Tomten skrev:

Nja, tvärtom va? Ju färre mynt med fel, desto mer i värde... Och ju större och tydligare felet är, desto fler upptäcks..

Men just denna femma ser mer ut som nån svarvat lite på eller nåt, inte feltryckt...

Kollade på Något program på tv för ett tag sedan när det kollade på feltryckta sedlar i usa och dom sa att ju större fel tryck ju hörgre värde men i vårt land kanske det är tvärtom.

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
15 juli 2013
Tomten skrev:
matteeee skrev:
Tomten skrev:

Kollade på Något program på tv för ett tag sedan när det kollade på feltryckta sedlar i usa och dom sa att ju större fel tryck ju hörgre värde men i vårt land kanske det är tvärtom.

Menar de större feltryck som i fler antal sedlar eller som i större fel på varje sedel?

Om det finns en miljon "unika" sedlar med lite större feltryck borde de vara mindre värda än om det bara finns en med ett lite mindre fel. Tillgång och efterfrågan....

/Mattias

Tomten
1 065 Inlägg
847 Inlägg
21 juli 2013
Sälj den till  mej wink jag har en ett 50kr mynt i rummet inte så vanligt heller kanske?

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Cadillac_The_King
21 juli 2013
Trådstartare
Crxkoffe skrev:
Sälj den till  mej wink jag har en ett 50kr mynt i rummet inte så vanligt heller kanske?

Vad ger du?

847 Inlägg
21 juli 2013
Säg ett pris ;-)

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Cadillac_The_King
21 juli 2013
Trådstartare
Crxkoffe skrev:
Säg ett pris ;-)

1 mile? :-) nej jag vet faktiskt inte  man vet ju aldrig att dessa mynt kan bli värdefulla :-) pma mig så kan vi diskutera :-)

Sök