Stortag
13 augusti 2021
· 298 Inlägg
Yes tändningslåset låter rimligt, vet inte hur många sådanna jag bytt medans jag jobbade på mercedes märkesservice. Brukar vara som du beskrev, går inte att vrida nyckeln. Ibland går det inte att få ut nyckeln ur låset.
Kan tänka mig att man inte kan byta det själv utan behöver ha en mercedes dator. De bilar som har denna typ av FBS nyckel sänder en kod till tändningslåset (som är en styrenhet) och den gör en beräkning på koden och sänder sedan vidare till central gateway styrenheten som också gör någon beräkning, den sänder vidare till motorstyrenhet osv osv. Först när alla styrenheter som är inblandade har godkänt koden ur nyckeln ges starttillstånd.
Då man har tagit ur halva instrumäntbrädan och fysiskt bytt tändningslåset kommer det fortfarande inte gå att vrida om nyckeln utan det måste kodas in. Det är lite problematiskt att programmera styrenhter då man inte kan vrida på tändningen, så där kommer mercedes datorn in i bilden då de har en specialfunktion för just detta. Det räcker inte till här utan verkstan måste beställa en programmeringsnyckel som är förprogrammerad med din VIN nummer så du får detta temporära tillstånd att strömsätta styrenheter medans den skall programmeras. Slutligen då programmeringen är färdig stoppar du i nyckeln och då räknas antalet koder som finns i nyckeln (kan ta 1 minut eller 30 beroende på antalet) Sedan är det klart.
Och ifall du undrar nu, ja koderna i nyckeln är av begränsat antal så de kan ta slut och nyckeln slutar fungera. Det är dock ett väldigt stort antal koder så det är ytterst ovanligt att de tar slut, och så borde bilen även varna om att koderna börjar bli slut. Under de år jag jobbade där var det ingen som hade problem med själva nyckeln utan det var strömlåset som gav upp. Allra vanligast var det på w210 men andra kunde nog råka ut för det också.
Senast redigerat av Stortag (13 augusti 2021)