3730
Sök

Volvo XC90 T6 -05 chip från BSR = bensinsnål?

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2013
Softis skrev:
"Ja laddtrycket är en parameter som ändras och det justeras som sagt elektroniskt. Dock så är laddtrycket ingen konstant parameter i dagens bilar utan det är olika och styrs av motorstyrenheten så att rätt effekt ska erhållas varje gång.

Med vänliga hälsningar /BSR"

Sjukt drygt svar! Det är ju inte direkt att den en dag laddar 0.2 och nästa 3.6bar, den ska ju ladda typ 0.Xbar +- 0.05 eller så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2013
Christian S skrev:
nej, dom är olika stora så det gör dom inte wink
dom är olika stora för att få ett så brett register som möjligt.

Något motsvar än?

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 693 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
torpis skrev:
Softis skrev:
"Ja laddtrycket är en parameter som ändras och det justeras som sagt elektroniskt. Dock så är laddtrycket ingen konstant parameter i dagens bilar utan det är olika och styrs av motorstyrenheten så att rätt effekt ska erhållas varje gång.

Med vänliga hälsningar /BSR"

Sjukt drygt svar! Det är ju inte direkt att den en dag laddar 0.2 och nästa 3.6bar, den ska ju ladda typ 0.Xbar +- 0.05 eller så.

Ja, jag hade hoppats på ett svar som tex detta " laddtrycket ökas från 0,3-0,4 bar till 0,6-0,7 bar beroende på körstil"
Något i den stilen om nu trycket varierar.

Men så mycket kan det inte vara, full patte är ju alltid full patte.
Tänker ju inte mäta laddtryck på halv gas smile

Booyakasha!

4 693 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Ville bara flika in med att nu är bilen chippad med BSRs PPC grej. Tog typ 3 minuter att fixa, skitenkelt smile

Booyakasha!

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2013
Softis skrev:
Ville bara flika in med att nu är bilen chippad med BSRs PPC grej. Tog typ 3 minuter att fixa, skitenkelt smile

Gött, går den bättre nu då? ta en tid 80-140 på en växel som referens :-)

Gissar att turbonissen kom på att han hade fel och att min gissning att aggregaten är exakt lika stora är rätt... Men likväl en gissning då jag inte VET...

4 824 Inlägg
24 juli 2013
torpis skrev:
Gissar att turbonissen kom på att han hade fel och att min gissning att aggregaten är exakt lika stora är rätt... Men likväl en gissning då jag inte VET...

du får tro vad du vill men du kan ju be ts att gå ut till sin bil och kolla så vet du sen wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2013
Christian S skrev:
torpis skrev:

du får tro vad du vill men du kan ju be ts att gå ut till sin bil och kolla så vet du sen wink

Jag är säker på att han fixar det till i morgon. Dock vore det kul att veta om du vet, eller gissade?

4 824 Inlägg
25 juli 2013
jag monterade säkert 1000tals T6 motorer till S80 & XC90 under dom åren den motorn fanns i dom, visst turboaggen satt på ifrån Skövde när vi fick dom så vad vet jag roll

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2013
Christian S skrev:
jag monterade säkert 1000tals T6 motorer till S80 & XC90 under dom åren den motorn fanns i dom, visst turboaggen satt på ifrån Skövde när vi fick dom så vad vet jag roll

Var de kopplade i serie då? Eller var de bara vad vi skall kalla spegelvända mot varandra?

4 693 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Japp, den går mycket bättre.
Hör att det pyser rätt mycket mer också så man kan ju anta att den laddar en hel del mer faktiskt.

Tyvärr ser man inte det minsta av den högra turbon, den är typ inkapslad i värmesköldar.
Den andra ser man tydligt, men det hjälper ju inte så mycket. Ska se om jag kan få en 80-140 km/h på den.
Lär bli på 3:an gissar jag på smile

Men det där med turbosarna.
Jag kan inte förstå hur 3 cylindrar kan få en stor turbo och dom andra 3 en liten.
Borde inte bli så bra, men nu gissar jag bara wink
Senast redigerat av Softis (25 juli 2013)

Booyakasha!

157 Inlägg
25 juli 2013
Var bara försiktig om du ska dra husvagn om du har automatlåda i din T6. Vi hade en BSR-trimmad xc90 T6 där lådan rasade ( Va i acceleration ) Om det berodde på de eller ej vågar jag inte svara på. Men blir ju annat vrid. . Men bilen blev helt annan från org. -> bsr.

A.Sörman
1 299 Inlägg
25 juli 2013
Har skruvat i en T6 en endaste gång så är ingen expert men den hade ifall en lite (större) snurra å en mindre smile

243 Inlägg
25 juli 2013
En effektökning lär väl inte direkt sänka förbrukning, det låter bara ologiskt.
Även om den nu sänks så måste det vara så lite att det knappt märks och man borde vara tvungen att verkligen skärpa sin körstil. Med tanke på vad mjukvara till en sån bil kostar får man nog köra X antal år för att spara in dom pengarna i förbrukning. Men alltid kul med mer effekt smile

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 juli 2013
Turbosarna ser olika stora ut.

http://3bv8x43y68hc448rg43goku7yq.wpengine.netdna-cdn.com/media/2010/08/Volvo-2.9T-6-cyl-twinturbo.jpg

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2013
marcus0510 skrev:
En effektökning lär väl inte direkt sänka förbrukning, det låter bara ologiskt.
Även om den nu sänks så måste det vara så lite att det knappt märks och man borde vara tvungen att verkligen skärpa sin körstil. Med tanke på vad mjukvara till en sån bil kostar får man nog köra X antal år för att spara in dom pengarna i förbrukning. Men alltid kul med mer effekt smile

Man justerar många parametrar och förbrukningen kan absolut gå ner. Snittförbrukningen behöver absolut inte öka bara för man får mera effekt heller.  Där emot att köra in kostnaden går inte vill jag påstå

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2013
Rspeter skrev:
Turbosarna ser olika stora ut.

Google säger att bägge aggregaten är TD03-8G, men som sagt jag vet inte säkert. Dock tveksamt att man skulle ha olika stora utan att köra dem i serie. Man skulle ju strypa 3 cylindrar mera i så fall samt att den turbon som vevar igång först skulle blåsa luften ut i den andra om man inte har avancerade spjäll.

Diesel med seriekopplade olika stora snurror:

http://www.media.volvocars.com/media/images/low/18493_9_10.aspx

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 juli 2013
Bilden luras kanske lite pga fotovinkeln, monterade olika högt och att dom har avgashusen vända mot varandra. Något annat än 2 likadana turbos på samma cylinderrad vore mystiskt.

4 693 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
torpis skrev:
Softis skrev:

9,2 sekunder gick den på.

Enligt BSR ska en original T6 gå på 2,5 sek och en chippad på 20,7 sek tongue

Booyakasha!

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2013
Softis skrev:
torpis skrev:
Softis skrev:

9,2 sekunder gick den på.

Enligt BSR ska en original T6 gå på 2,5 sek och en chippad på 20,7 sek tongue

Som en original s60 t5 aut. Bra mos för en jeep

4 693 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
Jadå, den sticker iväg riktigt bra
Men hur hittade du att den går som en orginal S60 T5?

Enligt BSR så gör en orginal S60 T5 80-140 km/h på 10,5 sek
S60 T5 med steg 1 chip = 9,5 sek smile

Sen har du antagligen mer exakta siffror än det där, just sayin

Booyakasha!

Sök