Camberinställning

daniellundahl
26 juli 2013 · 51 Inlägg

Hej!

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men jag hittade inget om det så jag lägger tråden här.

Det är så att jag har en Impreza GT -99 som jag funderar på att ha negativ camber på.

Hur pass mycket snabbare sliter det ned? Hade tänkt ca -3 camber. Sliter det mycket?

Med vänlig hälsning,
Daniel Lundahl

FLindgren
26 juli 2013 · 5 089 Inlägg

Ska du ha det för snygghetens skull eller vill du ha optimal väghållning på din bil?

Och ja det sliter mycket.

Senast redigerat av FLindgren (26 juli 2013)

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Darkus
26 juli 2013 ·

3 grader är inte så mycket. Jag lämna in min på hjulinställning så allt var korrekt. Sen har jag justerbara övre stötdämparplattor så jag justera dom på 3 grader. Haft så hela sommaren och det syns då ingenting på mina däck. Och jag har gnessat runt bra många mil åxå.

daniellundahl
26 juli 2013 · 51 Inlägg

Det är mest för snyggheten, väghållningen är ju redan grymt bra. Vill att han ska se lite tuffare ut.

Känns ju som sagt som att -3 inte är så mycket.

FLindgren
26 juli 2013 · 5 089 Inlägg

daniellundahl skrev:
Det är mest för snyggheten, väghållningen är ju redan grymt bra. Vill att han ska se lite tuffare ut.

Känns ju som sagt som att -3 inte är så mycket.

Väghållningen kommer ju ändras  drastiskt om du ändrar cambern... Men tänk även på att ändrar du cambern ändrar sig även toe så du måste göra en inställning varje gång du är där och pillar:P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
daniellundahl
26 juli 2013 · 51 Inlägg

Ändras det verkligen så mycket med bara -3 grader?

Christian S
27 juli 2013 · 4 816 Inlägg

daniellundahl skrev:
Ändras det verkligen så mycket med bara -3 grader?

på din sida så står det att du har original chassi och då går det inte att ställa cambern bak och fram går det att få väll att få någonstans mellan -1 och-1,5grader med justerbulten på fjäderbenet.

ja att gå ifrån 0 till -3grader sliter rätt bra på däcken om man inte ställer in rätt toe in wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
daniellundahl
28 juli 2013 · 51 Inlägg

Christian S skrev:

daniellundahl skrev:
Ändras det verkligen så mycket med bara -3 grader?

på din sida så står det att du har original chassi och då går det inte att ställa cambern bak och fram går det att få väll att få någonstans mellan -1 och-1,5grader med justerbulten på fjäderbenet.

ja att gå ifrån 0 till -3grader sliter rätt bra på däcken om man inte ställer in rätt toe in wink

Okej. Vad krävs för att kunna ändra camber bak?

Du säger "rätt toe in", hur vet man det? smile Det enda jag hört är att man borde ha så nära 0 toe som möjligt om man vill slita så lite som möjligt.

EDIT: Det är alltså inte för bankörning jag vill göra detta. Jag har den som bruksbil och vill få den lite tuffare bara.

Senast redigerat av daniellundahl (28 juli 2013)

Christian S
28 juli 2013 · 4 816 Inlägg

daniellundahl skrev:

Christian S skrev:

daniellundahl skrev:
Ändras det verkligen så mycket med bara -3 grader?

på din sida så står det att du har original chassi och då går det inte att ställa cambern bak och fram går det att få väll att få någonstans mellan -1 och-1,5grader med justerbulten på fjäderbenet.

ja att gå ifrån 0 till -3grader sliter rätt bra på däcken om man inte ställer in rätt toe in wink

Okej. Vad krävs för att kunna ändra camber bak?

Du säger "rätt toe in", hur vet man det? smile Det enda jag hört är att man borde ha så nära 0 toe som möjligt om man vill slita så lite som möjligt.

EDIT: Det är alltså inte för bankörning jag vill göra detta. Jag har den som bruksbil och vill få den lite tuffare bara.

antingen köper du coilovers eller så skaffar du "camberskruvar" liknande som sitter fram.
rätt toe in får man när man gör en hjulinställning wink

du kan läsa lite mer i den här tråden på Subaru klubbens forum www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=94491

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
daniellundahl
28 juli 2013 · 51 Inlägg

Christian S skrev:

daniellundahl skrev:

Christian S skrev:

på din sida så står det att du har original chassi och då går det inte att ställa cambern bak och fram går det att få väll att få någonstans mellan -1 och-1,5grader med justerbulten på fjäderbenet.

ja att gå ifrån 0 till -3grader sliter rätt bra på däcken om man inte ställer in rätt toe in wink

Okej. Vad krävs för att kunna ändra camber bak?

Du säger "rätt toe in", hur vet man det? smile Det enda jag hört är att man borde ha så nära 0 toe som möjligt om man vill slita så lite som möjligt.

EDIT: Det är alltså inte för bankörning jag vill göra detta. Jag har den som bruksbil och vill få den lite tuffare bara.

antingen köper du coilovers eller så skaffar du "camberskruvar" liknande som sitter fram.
rätt toe in får man när man gör en hjulinställning wink

du kan läsa lite mer i den här tråden på Subaru klubbens forum www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=94491

Har kikat på sådana camberskruvar på ebay. Blir nog ett par sådana. Har som sagt funderat på -3 camber. Är det något särkskilt man bör tänka på när man gör hjulinställningen då? Eller är det bara att lämna in det till vilken däckfirma som helst?

Christian S
28 juli 2013 · 4 816 Inlägg

varför ska du så mycket camber? för -3grader är galet mycket, jag har ca -2 grader på min bak och dom lutar skapligt mycket innåt, fram har jag ca -2,4grader och där kan jag ställa mycket mer om jag vill då den bara står i mitten på topplagringen.

är inget speciellt att tänka på utan det är bara att först ställa cambern som man vill ha den och sen ställa toe in, man ställer cambern först för toe in vinkeln ändras när man ändrar cambern.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
daniellundahl
28 juli 2013 · 51 Inlägg

Christian S skrev:
varför ska du så mycket camber? för -3grader är galet mycket, jag har ca -2 grader på min bak och dom lutar skapligt mycket innåt, fram har jag ca -2,4grader och där kan jag ställa mycket mer om jag vill då den bara står i mitten på topplagringen.

är inget speciellt att tänka på utan det är bara att först ställa cambern som man vill ha den och sen ställa toe in, man ställer cambern först för toe in vinkeln ändras när man ändrar cambern.

Okej. Trodde inte -3 var så mycket ^^ Såg det på en impreza och tyckte det såg grymt ut.

Men -2 syns väl inte så mycket? Har du någon bild på det?

FjonkeeN93 Volkswagen <3
28 juli 2013 · 1 132 Inlägg

-3 grader är ju inte mycket? inte inom stance världen iallafall.
Har -2.5 bak på min polo.

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
daniellundahl
29 juli 2013 · 51 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
-3 grader är ju inte mycket? inte inom stance världen iallafall.
Har -2.5 bak på min polo.

Hur mycket sliter det jämfört med "vanlig" camber? Hur länge räcker ett set däck?

mb_pucken
29 juli 2013 · 5 088 Inlägg

daniellundahl skrev:

FjonkeeN93 skrev:
-3 grader är ju inte mycket? inte inom stance världen iallafall.
Har -2.5 bak på min polo.

Hur mycket sliter det jämfört med "vanlig" camber? Hur länge räcker ett set däck?

camber sliter inte mycket däck om man jämför med too vinklar smile men klart det sliter när man har högre tryck på en liten yta.
Dock kör jag bara -1,5 bak på mercan och det har inte gett något synligt slitage på 900 mil smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
daniellundahl
29 juli 2013 · 51 Inlägg

Okej smile Riktigt schysst merca du har wink

Någon som vet vad en hjulinställning brukar kunna gå på?

mb_pucken
29 juli 2013 · 5 088 Inlägg

Jag betala 920kr för 5 veckor sedan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
daniellundahl
29 juli 2013 · 51 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag betala 920kr för 5 veckor sedan smile

Okej smile Hade du ställt in camber då innan du lämna in den eller fixar dem det åt dig?

mb_pucken
29 juli 2013 · 5 088 Inlägg

daniellundahl skrev:

mb_pucken skrev:
Jag betala 920kr för 5 veckor sedan smile

Okej smile Hade du ställt in camber då innan du lämna in den eller fixar dem det åt dig?

De skötte bilen själv vid sänkningen smile han fixa till den så den blev jämn på båda sidor smile kan ställa den till ca 2 om jag vill men då behöver ja bredare spacerplattor så kör så mycket ja kan utan att få massa glipa mot skärmen smile har just nu 4mm till godo mellan fälg och skärm när den fjädrar i båtten wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
daniellundahl
29 juli 2013 · 51 Inlägg

mb_pucken skrev:

daniellundahl skrev:

mb_pucken skrev:
Jag betala 920kr för 5 veckor sedan smile

Okej smile Hade du ställt in camber då innan du lämna in den eller fixar dem det åt dig?

De skötte bilen själv vid sänkningen smile han fixa till den så den blev jämn på båda sidor smile kan ställa den till ca 2 om jag vill men då behöver ja bredare spacerplattor så kör så mycket ja kan utan att få massa glipa mot skärmen smile har just nu 4mm till godo mellan fälg och skärm när den fjädrar i båtten wink

Och allt detta gick på 920kr? Då måste det bli billigare om jag ställer cambern själv så får de justera toe bara smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang