Skutte's 9-5 Aero SS '08 Diskret styling & förbättrad prestanda

Förfining och förbättring utav min 9-5a!
  • 102 Följare
  • 90 694 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 augusti 2015
Mr_Lööf
16 februari 2014 · 1 912 Inlägg

skutte skrev:
Har inte gjort ngt mer som rör bilen utan kommer med en fråga ist.

Det är så att växellänkaget på bilen känns slappt. Kör du på tex 5an skakar spaken som en gammal 740, känns INTE premium! Har hittat komplett växellänkage nytt för ca 1000kr, tror ni det hjälper att byta det? bara att köpa? Trångt att byta?

Hoppas någon kan hjälpa mig smile

Det kommer garanterat att hjälpa. Är vanligt att de blir slappa med tiden. Plasten slits ut.

Rätt så trångt att byta den ja. Men det går. Är en torx40 om jag inte minns fel som håller länkaget på plats på växelföraren på växellådan, som är jäklig att få loss då den sitter som berget. Men annars så är det inte omöjligt att byta. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
skutte Bilrekonditionerare
16 februari 2014 · 453 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

skutte skrev:
Har inte gjort ngt mer som rör bilen utan kommer med en fråga ist.

Det är så att växellänkaget på bilen känns slappt. Kör du på tex 5an skakar spaken som en gammal 740, känns INTE premium! Har hittat komplett växellänkage nytt för ca 1000kr, tror ni det hjälper att byta det? bara att köpa? Trångt att byta?

Hoppas någon kan hjälpa mig smile

Det kommer garanterat att hjälpa. Är vanligt att de blir slappa med tiden. Plasten slits ut.

Rätt så trångt att byta den ja. Men det går. Är en torx40 om jag inte minns fel som håller länkaget på plats på växelföraren på växellådan, som är jäklig att få loss då den sitter som berget. Men annars så är det inte omöjligt att byta. smile

Får införskaffa ett länkage då, ja jag tror också det sitter på lådan. Du pratar 9-5 och inte 9000 va? wink

MVH Rikard
Mr_Lööf
16 februari 2014 · 1 912 Inlägg

skutte skrev:
Får införskaffa ett länkage då, ja jag tror också det sitter på lådan. Du pratar 9-5 och inte 9000 va? wink

Japp jag pratar om 9-5. wink Har bytt några på mitt förra jobb. hehe

9000 sitter med en konpinne som sitter utav bara F*N! wink Som man kan ta med ett specialverktyg. Men är inte alltid det går med den.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
skutte Bilrekonditionerare
16 februari 2014 · 453 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

skutte skrev:
Får införskaffa ett länkage då, ja jag tror också det sitter på lådan. Du pratar 9-5 och inte 9000 va? wink

Japp jag pratar om 9-5. wink Har bytt några på mitt förra jobb. hehe

9000 sitter med en konpinne som sitter utav bara F*N! wink Som man kan ta med ett specialverktyg. Men är inte alltid det går med den.

Bra det wink Får beställa hem så jag har delen först o främst, vet du om det är vanligt med slappa länkage? Såg ngn annan som gjorde en egen hylsa i stål o pressa i med det känns för komplicerat för min del..

MVH Rikard
Mr_Lööf
16 februari 2014 · 1 912 Inlägg

skutte skrev:
Bra det wink Får beställa hem så jag har delen först o främst, vet du om det är vanligt med slappa länkage? Såg ngn annan som gjorde en egen hylsa i stål o pressa i med det känns för komplicerat för min del..

Det är vanligt att de blir slappa. Är plastbussningar som slits ut. Sen så har du det nya länkaget som kom kom 2004. Den varianten är mer benägen att bli slapp än det första som fanns till 9-5.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
skutte Bilrekonditionerare
16 februari 2014 · 453 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

skutte skrev:
Bra det wink Får beställa hem så jag har delen först o främst, vet du om det är vanligt med slappa länkage? Såg ngn annan som gjorde en egen hylsa i stål o pressa i med det känns för komplicerat för min del..

Det är vanligt att de blir slappa. Är plastbussningar som slits ut. Sen så har du det nya länkaget som kom kom 2004. Den varianten är mer benägen att bli slapp än det första som fanns till 9-5.

Okej då beställer jag så tror vi att det löser problemet, jobbar du med saab nu?

MVH Rikard
Mr_Lööf
16 februari 2014 · 1 912 Inlägg

skutte skrev:
Okej då beställer jag så tror vi att det löser problemet, jobbar du med saab nu?

Nopp inte längre. Bara på min fritid jobbar jag med Saab nu för tiden.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
TEASER Svetsare
16 februari 2014 · 828 Inlägg

sjukt snygg bil och perfekt projekt för mig o följa !!

Angry Drift Team
skutte Bilrekonditionerare
16 februari 2014 · 453 Inlägg

TEASER skrev:
sjukt snygg bil och perfekt projekt för mig o följa !!

Kul att du tycker det smile

MVH Rikard
rasmus849
18 februari 2014 · 117 Inlägg

Mkt intressant att följa detta! smile

Volvo C70 Cabriolet "Special edition" (2005)
skutte Bilrekonditionerare
20 februari 2014 · 453 Inlägg

rasmus849 skrev:
Mkt intressant att följa detta! smile

Trevligt, du är välkommen till tråden smile

MVH Rikard
skutte Bilrekonditionerare
2 mars 2014 · 453 Inlägg

Hej alla följare smile

Har länge funderat på att ta hem ett fjäderbensstag till bilen men efter att kollat runt och läst andras erfarenheter har inget egentligen passat rakt av till min bil. (tar i larmkontakter, motorhuv osv..) Satt och surfade nu och hittade denna från Maptun http://shop.maptun.se/vaghallning/fjade … on-20.html

Är detta en updaterad version som passar? ngn som vet?

MVH Rikard
index
3 mars 2014 · 658 Inlägg

skutte skrev:
Hej alla följare smile

Har länge funderat på att ta hem ett fjäderbensstag till bilen men efter att kollat runt och läst andras erfarenheter har inget egentligen passat rakt av till min bil. (tar i larmkontakter, motorhuv osv..) Satt och surfade nu och hittade denna från Maptun http://shop.maptun.se/vaghallning/fjade … on-20.html

Är detta en updaterad version som passar? ngn som vet?

Jag har det där staget och det tog inte i något på min bil.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
skutte Bilrekonditionerare
3 mars 2014 · 453 Inlägg

index skrev:

skutte skrev:
Hej alla följare smile

Har länge funderat på att ta hem ett fjäderbensstag till bilen men efter att kollat runt och läst andras erfarenheter har inget egentligen passat rakt av till min bil. (tar i larmkontakter, motorhuv osv..) Satt och surfade nu och hittade denna från Maptun http://shop.maptun.se/vaghallning/fjade … on-20.html

Är detta en updaterad version som passar? ngn som vet?

Jag har det där staget och det tog inte i något på min bil.

Härligt! När beställde du ditt? Eller när kom version 2 som det står att det är?

MVH Rikard
rasmus849
3 mars 2014 · 117 Inlägg

Jag pratade med Maptun för 2 veckor sedan ang staget, då hade dom precis fått in det nya smile

Volvo C70 Cabriolet "Special edition" (2005)
skutte Bilrekonditionerare
4 mars 2014 · 453 Inlägg

Sådär då var beställningen hos Maptun lagd smile Nu hoppas jag att det sitter bra på bilen!

Börjar väl även snart bli tid att ta ut bilen och lufta av den lite, ladda in steg 1 osv smile fortsätter vädret såhär blir det i början på nästa vecka

MVH Rikard
rasmus849
4 mars 2014 · 117 Inlägg

Va Nice! Kul höra hur sen hur du upplever skillnaden med staget monterat smile

Blir nog fint med steg 1 oxå, blivit riktigt sugen på en sån med smile

Volvo C70 Cabriolet "Special edition" (2005)
Mr_Lööf
4 mars 2014 · 1 912 Inlägg

Hur har det gått med växellänkaget? smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
skutte Bilrekonditionerare
4 mars 2014 · 453 Inlägg

rasmus849 skrev:
Va Nice! Kul höra hur sen hur du upplever skillnaden med staget monterat smile

Blir nog fint med steg 1 oxå, blivit riktigt sugen på en sån med smile

Japp det blir kul smile lär inte bli sämre iaf, hoppas den slingrar sig mindre vid hård acceleration. Beställ du med då wink

MVH Rikard
skutte Bilrekonditionerare
4 mars 2014 · 453 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Hur har det gått med växellänkaget? smile

Ska köpa med det nästa gång jag är i Lidköping. 1700kr minus lite rabatt får det vara värt smile

Går ju lite trögt med allt iochmed att bilen står dumt till, två bilar med kapell ivägen som måste flyttas för att få fram den osv wink

MVH Rikard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang