3466
Sök

Kapad kabel till generator volvo 240

8 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Hej. Hittade en kapad grön kabel på generatorn till bilen jag köpte. Vad jag förstår så fungerar den ändå fast instrumentbelysningen är svag. Nu undrar jag om någon av er kan svara på vad det är för kabel och om jag måste fixa den på något sätt och om den har något samband med den svaga belysningen.

Ska försöka bifoga en bild också fast jag är osäker på om det lyckas..premiär
[url][/https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195761/195761-7445cda6d4b21688fd60231fbc5b417f.jpg]

21 761 Inlägg
31 juli 2013
Vilken årsmodell på bilen?
Vilket märke på generator, tex Bosch eller annan?

Det ser ut som att den gula och blå kabeln med eltejp kommer ut från generatorn, skriv vart de kablarna går någonstans. Om bilen har externt laddrelä så borde gul+blå+grön kabel gå till det relät, som brukar sitta någonstans på höger innerskärm har jag för mig. smile

8 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Hej.
Glömde skriva årsmod. Det är en 240GL-86  B230A. Jag bor i Thailand så jag vet inte om något i motorrummet skiljer sig från de 240GL som var tillverkade för Thailand mot de för Europa. Den är H-styrd om det har ngn betydelse.
Den blå kabeln går till en liten svart plastbox på höger innerskärm framifrån sett, nära tändspolen,det sitter fler kablar i boxen som jag inte vet vart de går. Den gula kabeln är hopvirad och tejpad med en gul/röd kabel, och den går runt generatorn och in i den igen. Troligen har någon thailändsk s.k bilelektriker gjort den kopplingen,möjligen till en stereoförstärkare som sitter i bakluckan Generatorn är en Denso 5A-3E. max output 770w/55A made in Italy.
Jag skickar några bilder till om de kan vara till någon hjälp..
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195761/195761-3dd1951c67532c9509b59f2249090cf4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/196/195761/195761-a5db18bdd55005631c63df61c76108a4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/196/195761/195761-ffd7c24ddc44fa4cd791c06428a5840f.jpg

21 761 Inlägg
3 augusti 2013
Tyckte att det var rattstången som syntes bredvid generatorn och blev fundersam, men då förklarar det saken.

Den svarta plastboxen är en plusplint och stiften i båda ytterändar är ca 11 mm breda istället för 9,5 mm, då behövs andra kabelskor om man vill utnyttja det lediga stiftet till vänster i bild. Grova röda kabeln till höger på bilden kommer från batteripluspolen, övriga kablar i boxen försörjer bla tändlås.

Densogeneratorer har jag aldrig pysslat med, därför vet jag tyvärr inte hur det egentligen ska vara kopplat. Brukar ofta vara Bosch. I elschemat till -86 finns iaf ingen röd/gul kabel som sitter på generatorn, det borde heller inte gå någon blå kabel till plusplinten.

Visst finns det väl en grov röd kabel som sitter på B+ hos generatorn?

Hade jag haft den där bilen så skulle jag nog byta generatorn med tanke på "hemmasnickeriet". smile

8 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tyckte att det var rattstången som syntes bredvid generatorn och blev fundersam, men då förklarar det saken.

Den svarta plastboxen är en plusplint och stiften i båda ytterändar är ca 11 mm breda istället för 9,5 mm, då behövs andra kabelskor om man vill utnyttja det lediga stiftet till vänster i bild. Grova röda kabeln till höger på bilden kommer från batteripluspolen, övriga kablar i boxen försörjer bla tändlås.

Densogeneratorer har jag aldrig pysslat med, därför vet jag tyvärr inte hur det egentligen ska vara kopplat. Brukar ofta vara Bosch. I elschemat till -86 finns iaf ingen röd/gul kabel som sitter på generatorn, det borde heller inte gå någon blå kabel till plusplinten.

Visst finns det väl en grov röd kabel som sitter på B+ hos generatorn?

Hade jag haft den där bilen så skulle jag nog byta generatorn med tanke på "hemmasnickeriet". smile

Ja du har nog rätt. Enklast är nog att byta ut generatorn ändå. Får vänta på leverans till i december,men bilen fungerar ju skapligt ändå så det ska nog gå bra. Jag får väl hoppas att det inte är så svårt att byta generator bara,men det får jag återkomma med när jag fått den nya.
Tack

Sök