5163
Sök

Volvo 945 LTT 2,3S -97 vill inte gå rent ...:(

10 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
tjena .

har precis införskaffat mig den ställbara wg och chip till både bränsle och tändning för jag tänkte jag skulle få lite fart i bilen men precis när laddet börjar ladda så blir det som att den slår i från ... bilen slutar ladda och börjar hacka ... skulle vara fruktansvärt tacksam om någon har något förslag eller tips på vad som kan vara fel ... Med vänlig hälsning

1 915 Inlägg
5 augusti 2013
Hur högt laddtryck kör du med?
Funkar den bra med lägre laddtryck?
Om inte, funkar den bra med original chip?

Vad är det för chip?
Felkoder?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
jag kör med 0,8 i ladd
ja allt under 0,4 typ ..alltså original typ...
jo helt original funkar den väl som den ska men körde med bonna trim förut "T-Kors" och då kom jag upp i 0,6 och då börja problemet men om jag kör helt original så funkar ju bilen men vafan ...

köpte chipen av en polare så vet inte vad chipen heter ...
felkoder ? hur menar du ?

10 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
Louksor skrev:
Hur högt laddtryck kör du med?
Funkar den bra med lägre laddtryck?
Om inte, funkar den bra med original chip?

Vad är det för chip?
Felkoder?

jag kör med 0,8 i ladd
ja allt under 0,4 typ ..alltså original typ...
jo helt original funkar den väl som den ska men körde med bonna trim förut "T-Kors" och då kom jag upp i 0,6 och då börja problemet men om jag kör helt original så funkar ju bilen men vafan ...

köpte chipen av en polare så vet inte vad chipen heter ...
felkoder ? hur menar du ?

1 915 Inlägg
6 augusti 2013
Ok, du hade originalchip i när du körde med t-kors och 0,6bar?
FT har 0,55bar och LTT 0,35bar och runt 0,6bar kan man iaf ladda utan att byta till trimchip.

Men går den inget bra med standardchip och laddtryck på 0,5-0,6bar, så är det nåt galet.
Har den alltid varit så, eller något fel som kommit den senaste tiden?

Längesen du servade bilen?
Dåliga tändstift kan göra så den spikar och slår ifrån.
Står det inget på chippen, så är det mest troligt piratchip. De kan vara av dålig kvalite!
Har själv råkat ut för det när jag testade såna chip en gång på en 945 LTT jag hade för några år sen.
Svarade dåligt på gasen osv, men det löstes med ett riktigt chip från Vikingchip.

Leta efter läckage på tryckslangarna till intercoolern. (kolla även alla andra slangar på motorn)
Felkoder får du om något är trasigt, tex en givare lr nåt, som påverkar motorn.
Oftast brukar motorlampan tända sig då om det finns en felkod lagrad i minnet, men har hänt iaf för mig att jag fått felkoder utan att lampan tänt sig.

Googla så ser du hur du läser ut felkoder.
Använder en diod/lampa och en bit kabel, sen räknar man blink.
Eller med en OBDII läsare och programmet Vol-fcr.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Louksor skrev:
Ok, du hade originalchip i när du körde med t-kors och 0,6bar?
FT har 0,55bar och LTT 0,35bar och runt 0,6bar kan man iaf ladda utan att byta till trimchip.

Men går den inget bra med standardchip och laddtryck på 0,5-0,6bar, så är det nåt galet.
Har den alltid varit så, eller något fel som kommit den senaste tiden?

Längesen du servade bilen?
Dåliga tändstift kan göra så den spikar och slår ifrån.
Står det inget på chippen, så är det mest troligt piratchip. De kan vara av dålig kvalite!
Har själv råkat ut för det när jag testade såna chip en gång på en 945 LTT jag hade för några år sen.
Svarade dåligt på gasen osv, men det löstes med ett riktigt chip från Vikingchip.

Leta efter läckage på tryckslangarna till intercoolern. (kolla även alla andra slangar på motorn)
Felkoder får du om något är trasigt, tex en givare lr nåt, som påverkar motorn.
Oftast brukar motorlampan tända sig då om det finns en felkod lagrad i minnet, men har hänt iaf för mig att jag fått felkoder utan att lampan tänt sig.

Googla så ser du hur du läser ut felkoder.
Använder en diod/lampa och en bit kabel, sen räknar man blink.
Eller med en OBDII läsare och programmet Vol-fcr.

jag får helt enkelt ta tag i och kolla över lite allt möjligt låter det som nu när jag har snackat med lite folk så det är bra att du kommer med tips . har även pratat med killen jag köpte chipen av och han sa att han bil gick bra bara han satte i dom och jag åkte med honom innan jag köpte chipen bara för att känna skillnaden så jag vet ju att dom fungera i hans bil så sett så vet egentligen inte om det är skit chip men om det inte löser sig så sätter jag tillbaka allt så bilen blir helt jävla original för jag orkar inte skruva mera ... motivationen är helt bort just nu iaf , känner för att köpa en clio nästan.

Sök