Hjälp med byte av LH system

Hej, ska byta motor i min 740 där det nu sitter orginal 8v motor ( insprutare) men ska byta motor till b230ft närmare nästa sommar , men lika bra att börja leta delar nu , måste nämligen byta LH systemet har LH 2.2 o måste byta till LH 2.4 , så kom gärna med förslag hur jag ska göra o tips , även vad mer jag måste byta för att detta projekt ska gå att regbesikta om nästa höst ! all info jag kan få är bra , tack på förhand mvh sebbe
  • 3 Följare
  • 3 330 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti 2013
Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

Hej , vad jag nu har förstått så av den hjälp o allt jag kollat så verkar jag ha LH 2.2 system tråkigt nog hmm då jag har 2 kablar under fördelarlocket och ingen dosa vid vänstra fjäderbenstorn som man tydligen ska ha om man har LH 2.4 , min fråga nu är mer vad som måste göras i detalj när jag ska byta från 2.2 till 2.4 , har hört att det är enklast att ta hela LH systemet från en volvo 240 88b ? , jag själv har en 740 GL , så som sagt vad måste göras vid LH bytet ska nämligen ha en b230ft motor i 740 så vad behöver jag för saker från en 240 88b ? ska jag klippa kablarna vid styrboxen o ta hela den kontakten eller hur ska man göra ? tacksam för snabba svar mvh sebbe smile

fax110
5 augusti 2013 · 344 Inlägg

från en 240 88b ska du ta hela motorns "elhärva" du ska inte behöva klippa någonstanns alls om jag inte är ute och cyklar utan du kopplat bara lös allting och tar det i handen och går iväg..

sen behöver du ju "turbo spridare,lmm,boxar" och en givare till svänghjulet om den inte sitter på motorn du ska byta til och möjligtvis nå mer jag har inte så jätte stor koll..

men självaste grejen med att ta ett från en 240 är att du inte ska behöva klippa och klistra utan den har en ensamstående motor härva medans i en 740 t.ex. är bilen övriga elhärva ihopsatt med motorn's elhärva (har jag för mig xD)

Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

okej tack förstå nästan allt ! men de sista där  ( i en 740 t.ex. är bilen övriga elhärva ihopsatt med motorn's elhärva) vad ska jag göra med den nuvarande elhärvan då ? om den sitter ihop med resten av elen ? , och en sak till

vet någon vart man koppla alla kontakter på 240 el-härva då ? den ena e vell till styrboxen som jag förstå osså måste jag vell ha en annan styrbox ? men vart ska dom andra kontakterna kopplas ? smile

Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

okej tack förstå nästan allt ! men de sista där  ( i en 740 t.ex. är bilen övriga elhärva ihopsatt med motorn's elhärva) vad ska jag göra med den nuvarande elhärvan då ? om den sitter ihop med resten av elen ? , och en sak till

vet någon vart man koppla alla kontakter på 240 el-härva då ? den ena e vell till styrboxen som jag förstå osså måste jag vell ha en annan styrbox ? men vart ska dom andra kontakterna kopplas ? smile

fax110
6 augusti 2013 · 344 Inlägg

Du kopplar bara bort gamla härvan den sitter nog barar ihop på så sätt att det är ihop blandat med bilen övriga elhärva, sen får den nog ba hänga där..

Du ska bland annat ha 2 styrboxar,lmm,spridare,övriga givare,nån knacksensor kansle och så vidare (det är på dessaoch kanske fler som kontakterna ska sitta)

Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

okej , tack dom där styrboxarna måste dom va från 240 88b ? , och resten av sakerna, går dom att ta från vilken 740/940 turbo som helst ? smile tacksam för din hjälp big_smile

fax110
6 augusti 2013 · 344 Inlägg

nej styrboxarna måste vara till en turbo med ett lh 2.4 system..

Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

kan någon förklara hur det funkar med turbo o avgas system? , vad jag sett så sitter turbon på grenröret ? vart ska asgassystemet sitta då da?   ( dum kille)  (Y) XD

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
6 augusti 2013 · 2 390 Inlägg

På turbon

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

ah okej tack smile

Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

någon som har nån uppfattning om hur stor intercooler man ska ha ? smile 140 x 550 x 65 räcker de ? eller måste man upp i 300 x 600 x 75 mvh

fax110
7 augusti 2013 · 344 Inlägg

förresten angående avgasröret så kom jag på att du måste ha en downpipe som passar på en turbo också,

angående intrecoolet så räcker orginal från tic'arna om du ska köra runt vad man kan trimma med orginal delar..

Jocke_1995
7 augusti 2013 · 109 Inlägg

Laxnacke skrev:
kan någon förklara hur det funkar med turbo o avgas system? , vad jag sett så sitter turbon på grenröret ? vart ska asgassystemet sitta då da?   ( dum kille)  (Y) XD

Hahah big_smile

Volvo 940 ftt "The Devil" (1998)
Volvo 740 "Börje" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang