Tog en dag semester och for till garaget. Kunde inte hålla mig på jobbet
Fortsatte med golvbygget. Kapade ur för kardantunneln i förstärkningsplåten med plasman
Kapade en remsa plåt som skall svetsas runt det urkapare så man behåller styvhet i plåten. Remsan formas mot en axel med mjuk hammare. Det är lätt att få en kontrollerad sväng på plåten med den mjuka hammaren och man slipper fula märken.
Punktade Remsan i förstärkningsplåten efter att ha slipat bort skärslagget.
Kollade att kardantunneln passade och sedan TIG svetsades Remsan
Slipade överflödig svets
Och då var den klar
Började sedan med sidostyckena
Sedan tog batteriet slut i kameran så mobbad fick ta någon bild men det vart bara skit.
Istället för att mäta vart hålen skall borras för karossfästen så har jag en vässad skruv jag skruvar in i hålet och lägger plåten där den skall vara och ger en smäll med hammaren så får man en bra och rätt markering direkt.
Medan jag joxat med golvet har grabben tiggat skärm
Superbra Tig för bilbygge
Tänkte ha färdigt golvplåtarna imorgon och börja svetsa dom.
herregud, detta är plåtporr på hög nivå. Det har ju blivit dagens höjdpunkt när man ser att det har kommit uppdateringar i den här tråden. och även om mitt bygge inte är i närheten av ditt så blir man sugen på att åka till garaget och greja när man ser sånt här
Jag erkänner att jag inte är nån sucker för hotrods. Jag följer den här tråden enbart för hantverket. Riktigt imponerad, och älskar att du detaljerat visar vad du gör och varför. Du kanske lär mig gilla roddar till slut :-)
herregud, detta är plåtporr på hög nivå. Det har ju blivit dagens höjdpunkt när man ser att det har kommit uppdateringar i den här tråden. och även om mitt bygge inte är i närheten av ditt så blir man sugen på att åka till garaget och greja när man ser sånt här
Det är ju bra att du blir sugen, lite det som är meningen. Laddar själv batterierna med alla projekt som finns här
Djo skrev:
Vet inte vad man ska säga även golvet blir ju snyggt
Måste ju vara ok där också ifall någon kollar under mattan Tack förresten.
Tegheim skrev:
Jag erkänner att jag inte är nån sucker för hotrods. Jag följer den här tråden enbart för hantverket. Riktigt imponerad, och älskar att du detaljerat visar vad du gör och varför. Du kanske lär mig gilla roddar till slut :-)
Kul att du gillar hantverket. Tänkte att jag kan skriva hur jag gör så kanske någon har nytta av det, söker själv hela tiden lösningar på olika saker. Och man får ju hoppas du blir sugen på en hotrod
Kommer en uppdatering senare ikväll efter alla måsten.
Du kan få vise hva du kan i garagen min - kunne tenkt meg nytt gulv,innerskjermer -hjulbrønner osv osv på 20M min hehe PS : vedder på du ikke tar utfordringen hehe
Du kan få vise hva du kan i garagen min - kunne tenkt meg nytt gulv,innerskjermer -hjulbrønner osv osv på 20M min hehe PS : vedder på du ikke tar utfordringen hehe
Hahaha ....Har inte så mycket tid annars hade jag antagit utmaningen
Tidsoptimisten skulle ju svetsa golv i helgen men det bidde ju inte av men fick ju färdigt alla delar så jag kan svetsa om två veckor för på lördag drar man en sväng till Kina och då händer det inte så mycket på bilen.
I går skruvade jag bagage ramen på plats för att kunna punkta ihop pusslet. Ramen är ju av 2mm plåt så det är lite svårt att forma dom i maskinerna. Det går att krympa och sträcka ungefär 30 mm bred plåt så därför blev det ett pussel. Så på morgonen punktades bakre delen och svetsades. Delar upp svetsen så det blir ungefär 50mm långa strängar och går från mitten och utåt så vrider sig inte plåten så farligt mycket.
När plåten är svetsad grovslipar jag svetsen och kör plåten i lufthammaren för att sträcka svetsen så spänningarna minskar.
Sedan över till smidesstädet för att justera alla vridningar. Kör mest med en platt lätt hammare eller rekylfri klubba så man inte slår gropar i plåten för då går det ju så mycket tid senare till spackel och efterarbete när det skall målas.
När plåten är rak så grovslipar jag den försiktigt med fiberrondell på 80 korn. Vill fortfarande inte ha några gropar i plåten från slipning.
Sedan sista finjustering med oscillerande slip och 80 papper
Och skruva tebax plåten för att punktas ihop med andra plåten
Och sedan svetsa, slipa, lufthammaren, städet, slipa och slipa färdig
Provmontering igen och uppmärkning för borrning, sedan lös och borra och dit med plåten igen
Under ramen kommer det en plåt som innerskärmen skall svetsas fast i så den måste också hålas så man får svetsa den senare när karossen lyfts av från ramen. Har 4 hål i bagage ramen så jag kan punkta fast den i rätt läge uppifrån.
Kluddade sedan på Volvo svetsprimer och svetsade ihop ramen
Sedan lös med ramen och en sista slipning och den är klar
Grabben fick sedan svetsa de sista skarvarna som hamnar under alla plåtar så det också är klart
Monterade tillbaka allt sedan och nu får bilen vänta två veckor på svetsning av golv