Slipar och smider svets fogen så den blir någorlunda slät. Var ganska svårt att få hjulhuset och skärmen kant i kant så det vart någon liten springa på vissa ställen och där slår sig plåten när man svetsar så därför fick jag smida och slipa tills det vart ok.
Grovriktade skärmen genom att dra några linjer och slipa med en lång kloss och hamrade då ner de höga och upp de låga punkterna.
Så jäkla läckert det blir, men skaffa rätt storlek på hjul innan du gör taket, helheten kan betyda mycket, du har ju stort garage så du kan gå ifrån & spana på bilen när den står på hjul.
Finns en hel del däck på garaget så man kan prova. Bakdäcken har en ganska stor diameter redan men finns 1-2" utrymme att öka. Men sen är det ju det där med höjden....Man vill inte att den ser ut som en XC90 och på framaxeln får jag inte lägga lågprofil pga hairpins. Så vi får se vad det blir för storlekar.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 581 Inlägg
12 april 2015
MR_T skrev:
farbrorbozze skrev:
Så jäkla läckert det blir, men skaffa rätt storlek på hjul innan du gör taket, helheten kan betyda mycket, du har ju stort garage så du kan gå ifrån & spana på bilen när den står på hjul.
Finns en hel del däck på garaget så man kan prova. Bakdäcken har en ganska stor diameter redan men finns 1-2" utrymme att öka. Men sen är det ju det där med höjden....Man vill inte att den ser ut som en XC90 och på framaxeln får jag inte lägga lågprofil pga hairpins. Så vi får se vad det blir för storlekar.
Har följt tråden länge nu, och jag säger bara HERREJ*VLA GUD vad vackert det blir! Jag är så grymt imponerad av dina kunskaper så jag nästan blir gråtfärdig!
Har följt tråden länge nu, och jag säger bara HERREJ*VLA GUD vad vackert det blir! Jag är så grymt imponerad av dina kunskaper så jag nästan blir gråtfärdig!
Nu är det lite lättare att konstruera taket och dörrarna när man fått elhissarna. Måste ju bestämma vinkeln och höjden på sidorutan och då även ta hänsyn till dörrens form så inget krockar.
Plockade bort armeringsjärnen som varit mall för bakskärmarna och skruvade fast skärmarna. Punktade sedan några stag för att hålla skärmarna och mellanplåten på rätt höjd och sidledsmått.
Tog sedan armeringsjärnet jag hade som tak form och punktade plåtar i varsin ände och klickade fast den med svetstång
Böjde till två armeringsjärn från takformen till dörrkarmen för att få någon uppfattning om hur jag skall klippa plåten till taket
Efter det så var det dax för lite papper så jag kan föra över måtten till en plåt
Sedan grovklippa en plåt och grovforma den först i krympmaskinen och engelska hjulet
Justerade sedan plåten typ 50ggr innan den hade ca 95% rätt form och då klippte jag den till rätt form och vek upp kanten mot dörrkarmen
Och sedan klickade jag fast plåten med svetstänger och tog några foton innan det var dax att ta kväll