Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
2 augusti 2015
#824
Ser ju skitabra ut, har bilen stått i "kallförvaring" medan du varit borta? Du kanske skulle duscha över några sprayburkar grundfärg som är lätt att slipa bort sen?
Jag har värmepumpen på i garaget året runt för & skydda chevan jag.
Bilen står i samma garage. Måste vara fukten i luften som är högre på sommaren och skapar detta elände. Men det är lätt att få bort, tar en björnfitta och lacknafta så är det bara att putsa bort
Nu var jag tvungen ta lite semester och jobba på bilen några dagar
Tänkte jag skulle få andra sidan av taket färdigt. Så började med att malla av den färdiga sidan i papper och gjorde plåt mallar för att få samma rader.
Plåt mallarna krymper jag på insidan tills dom passar mot plåten
Efter det så grovklippte jag plåten och började att forma den. Körde övre kanten först i engelska hjulet med gummi på övre hjulet för att få en rundning. Efter det så krympte jag ungefär 15cm av den övre delen för att få den bakre radien i båda riktningarna. Sedan köra upp formerna i engelska hjulet tills allt stämmer mot mallarna.
När den var bra i form så var det Dax att klämma fast den på bilen och föra över formen för dropplisten
Och in i falsmaskinen för att vika upp dropplisten efter att ha renklippt plåten
Och tebax på bilen med plåten och kolla formen med mallarna, blir lite justeringar efter behov tills man är nöjd.
Tyckte det var lite stökigt bakom bilen så jag var tvungen att åtgärda det.
Släpade med en hylla från hemmagaraget som åkte upp bakom bilen. Nu kan man förvara delar, plåtar, mallar mm.
Sedan åkte min designboard i soporna för den har nu uppfyllt sitt syfte och överfört formen till bilen
När så ordningen var åtgärdad började jag malla nästa plåt
Klippte ut plåten med lite extra material och började forma den i engelska hjulet med gummit på övre hjulet. Körde även lite krymp för att få en svag båge på plåten. Sedan var det en blandning av engelska hjulet och krympning tills plåten var 90% klar. Säkert provat den på bilen 30ggr och olika mallar för att kolla radie.
Märkning och slutklippning
Renklippt och vikt upp dropplisten i falsmaskinen, sedan skruva fast plåten. Är fortfarande lite former att justera men det gör jag sedan när alla plåtar till taket är klart.