Åter en dag i garaget. Gjorde sista plåten till bakre delen av taket.
Måttade lite och klippte ut en plåt först.
Plåten svänger i alla riktningar så börjar med att krympa runt alla kanter.
En bild efter krympning så ser man hur mycket form det blir av det lilla
Sedan i engelska hjulet för att rulla upp formen på plåten
När man börjat få lite form på plåten så märker jag en slutlig nedre linje och bestämmer att där skall plåten sitta. När detta är gjort så ritar jag rutor på plåten och hjular upp formen där.
Ritar två rutor i plåten. När jag hjular den så börjar jag i den innersta rutan och hjular snett från hörn till hörn, vrider plåten och hjular igen i den innersta rutan så hjulningen blir i kors. Övergår sedan till den större rutan och hjular den likadant. När man gör så så stiger eller formar sig plåten mer i den innersta rutan för hjulet har överlappat den rutan fler gånger.
Mäter plåten mot mallen och provar den på bilen ett par gånger och hjular mer tills den är 90% klar
Sedan Dax att vika kanten som själva taket kommer svetsas samman med övriga karossen
och lite justering med krympen.
Sedan Provmontering
Efter det så lossa jag alla plåtar och justerade andra sidan så alla radier ligger på 90%. Kommer göra en slut justering sedan när den är helsvetsad.
Sedan renkapa plåtarna och punkta ihop.
Nu är det bara två stora plåtar kvar och två rutramar till bakruta att göra innan man får svetsa ihop taket. Tror inte det är så svårt med resten. Kanske två helger och taket är svetsat.
Fruktansvärt! Det är som alltid rena plåtporren... sjukt kul att äntligen få se lite uppdates efter hyfsat lång uppehål! Keep it up! Det är fortfarande bästa tråden på garaget!
Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Tack för alla positiva kommentarer. Drar iväg på en 5 veckors resa igen så det blir lugnt här ett tag. Skulle tippa att jag kan börja köra varje helg i mars för då är Kina projekt klart men under julen blir det hårdkörning, då skall taket bli klart och dörrarna byggas.
Tack för alla positiva kommentarer. Drar iväg på en 5 veckors resa igen så det blir lugnt här ett tag. Skulle tippa att jag kan börja köra varje helg i mars för då är Kina projekt klart men under julen blir det hårdkörning, då skall taket bli klart och dörrarna byggas.