1598
Sök

Modern hot rod

Bygger min egen bil och det skall bli en hot rod som tillverkas i plåt. Tanken är att bilen skall ha ett modernt stuk på ett gammalt sätt.

1 851 532 Visningar
Uppdaterades senast 27 januari
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
20 november 2015
#901
underbart att se, lite goda tips i tigsvetsning av tunnplåt skulle inte sitta fel.
Du verkar ju kunna den biten med, eller har du kursat om det tidigare i tråden?? *minnet du vet.....

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 343 Inlägg
20 november 2015
Trådstartare
#902
farbrorbozze skrev:
underbart att se, lite goda tips i tigsvetsning av tunnplåt skulle inte sitta fel.
Du verkar ju kunna den biten med, eller har du kursat om det tidigare i tråden?? *minnet du vet.....

Grabben som svetsar.....men 5-6 Din på hjälmen och bra syn, kör med lite ampere, plåtarna skall vara kant i kant hela vägen annars slår sig plåten och det är svårt veta var du skall smida ut den. Bra om plåten är ren.

Jämfört med miggen så är det dag och natt. Miggen blir så hård så det är omöjligt smida den fin efteråt. Tiggen smider man nästan slät för den är så mjuk. Mycket mindre slipande då.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
20 november 2015
#903
MR_T skrev:
farbrorbozze skrev:
underbart att se, lite goda tips i tigsvetsning av tunnplåt skulle inte sitta fel.
Du verkar ju kunna den biten med, eller har du kursat om det tidigare i tråden?? *minnet du vet.....

Grabben som svetsar.....men 5-6 Din på hjälmen och bra syn, kör med lite ampere, plåtarna skall vara kant i kant hela vägen annars slår sig plåten och det är svårt veta var du skall smida ut den. Bra om plåten är ren.

Jämfört med miggen så är det dag och natt. Miggen blir så hård så det är omöjligt smida den fin efteråt. Tiggen smider man nästan slät för den är så mjuk. Mycket mindre slipande då.

Lite goda råd sådär är bra, har köpt mig en liten sidig ESAB DC tig (Origo TA33) som jag siktar på att träna in mig på så fort ryggen tillåter lite arbete. Har som tanke att köra tunnplåt & lite rostfritt med den då.
Men får väl läsa på lite om vinklar på handtag/tråd & såna saker innan jag kör igång på testplåtar.
Gissar det finns både bra&dåliga tillsatsmaterial även till svartplåt & Rostfritt. ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 343 Inlägg
20 november 2015
Trådstartare
#904
farbrorbozze skrev:
MR_T skrev:
farbrorbozze skrev:
underbart att se, lite goda tips i tigsvetsning av tunnplåt skulle inte sitta fel.
Du verkar ju kunna den biten med, eller har du kursat om det tidigare i tråden?? *minnet du vet.....

Grabben som svetsar.....men 5-6 Din på hjälmen och bra syn, kör med lite ampere, plåtarna skall vara kant i kant hela vägen annars slår sig plåten och det är svårt veta var du skall smida ut den. Bra om plåten är ren.

Jämfört med miggen så är det dag och natt. Miggen blir så hård så det är omöjligt smida den fin efteråt. Tiggen smider man nästan slät för den är så mjuk. Mycket mindre slipande då.

Lite goda råd sådär är bra, har köpt mig en liten sidig ESAB DC tig (Origo TA33) som jag siktar på att träna in mig på så fort ryggen tillåter lite arbete. Har som tanke att köra tunnplåt & lite rostfritt med den då.
Men får väl läsa på lite om vinklar på handtag/tråd & såna saker innan jag kör igång på testplåtar.
Gissar det finns både bra&dåliga tillsatsmaterial även till svartplåt & Rostfritt. ?

Vi skaffade en vridbar brännare så det går ställa den i alla konstiga vinklar eftersom det skall svetsas inne/under/på bilen.
ESAB har en bra katalog för tillsatsmaterial. Är det någon viktig grej typ bärarm är det ju bra att ha rätt tillsats.

Du kommer bli nöjd över resultatet skall du se.


70 Inlägg
21 november 2015
#905
vilket hantverk!! kommer följa slutet på detta bygge!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
21 november 2015
#906
MR_T skrev:
farbrorbozze skrev:
MR_T skrev:
Grabben som svetsar.....men 5-6 Din på hjälmen och bra syn, kör med lite ampere, plåtarna skall vara kant i kant hela vägen annars slår sig plåten och det är svårt veta var du skall smida ut den. Bra om plåten är ren.

Jämfört med miggen så är det dag och natt. Miggen blir så hård så det är omöjligt smida den fin efteråt. Tiggen smider man nästan slät för den är så mjuk. Mycket mindre slipande då.

Lite goda råd sådär är bra, har köpt mig en liten sidig ESAB DC tig (Origo TA33) som jag siktar på att träna in mig på så fort ryggen tillåter lite arbete. Har som tanke att köra tunnplåt & lite rostfritt med den då.
Men får väl läsa på lite om vinklar på handtag/tråd & såna saker innan jag kör igång på testplåtar.
Gissar det finns både bra&dåliga tillsatsmaterial även till svartplåt & Rostfritt. ?

Vi skaffade en vridbar brännare så det går ställa den i alla konstiga vinklar eftersom det skall svetsas inne/under/på bilen.
ESAB har en bra katalog för tillsatsmaterial. Är det någon viktig grej typ bärarm är det ju bra att ha rätt tillsats.

Du kommer bli nöjd över resultatet skall du se.

tror jag med, kunde ju svetsa gassvets i lumpen för 21år sedan , det var skitlätt & lära sig och tig ska väl vara liknande, men har nästan inte inte gjort det sen dess...
Men täta kant i kant skarvar är att föredra alltså ?
Senast redigerat av farbrorbozze (21 november 2015)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 343 Inlägg
21 november 2015
Trådstartare
#907
Två av två plåtar klara ☺ imorgon börja svetsa.

Märkte upp plåten vart det skall hjulas upp extra. Har ju facit från andra plåten så då vet man ungefär hur mycket mn fick hjula den.
Linjer och rutor är som referens när man hjular. Kör först i den lilla rutan och sedan i nästa och nästa. Efter det tvättar jag bort dessa och drar nya linjer över hela plåten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-a5e98167f4e9cbc4cea3a70a8ec552dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-58ccc557d53c4f4aaed073f0d1eda74a.jpg

Och här är det färdigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-6c5f25e35b32a07c970ed1899f3df104.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-fa74e03feeab226d786964affb982cee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-eb6a26a6d90cbf444f76d4e40cb6a923.jpg


2 517 Inlägg
21 november 2015
#908
tongue Va man blir sugen. tongue Snyggt jobbat.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

10 164 Inlägg
21 november 2015
#909
Jag hoppas du blir missnöjd för den där skulle jag inte säga nej till kommer bli redigt snyggt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 343 Inlägg
21 november 2015
Trådstartare
#910
HG_ skrev:
tongue Va man blir sugen. tongue Snyggt jobbat.

Man är som sugen på få måla den redan ☺

Djo skrev:
Jag hoppas du blir missnöjd för den där skulle jag inte säga nej till kommer bli redigt snyggt smile

Hahaha man vet aldrig big_smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
2 343 Inlägg
21 november 2015
Trådstartare
#912
Slutade tidigare för att se hockey och så började matchen senare än vanligt......😕


2 343 Inlägg
22 november 2015
Trådstartare
#913
Har inte svetsat stora takplåtar tidigare så hade lite idéer att låta takplåten vara skruvad på plats hela tiden och kapa upp en fog åt gången. Så jag kapade den fogen närmast mitten av taket och grabben punktade eftersom. När vi kommit över till andra sidan med punktandet så riktade jag hela fogen med mothåll och hammare. Sedan började vi svetsa 3cm i stöten och riktade innan vi gick på med nästa svets. Blev riktigt bra.

Tänkte att om man gör så som vi gjorde så vet man att det endast kan vara den sista svetsen man la som behöver smidas för att plåten skall återta rätt form igen.

Här punktas det
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-4259dfc3a1cca1963f2b4a2be3015fb1.jpg

Här är det punkta och riktat för svetsning. Lämnar en bit osvetsat mot bakre delen och gör den när bakre delen skall svetsas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-f87b5c4ba149cf3161117a99fc1154a8.jpg

Här är första svetsen lagd och plåten har slagit sig
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-c1e7ecf310798d304eed693db695d89e.jpg

Här har svetsen fått lite mothåll och hammare och allt är ok igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-626484813e3736f68da88052abe610df.jpg

Här är en värsting bula men den gick också bort efter lite massage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-71796b4eea560ed724c28c5945c551fc.jpg

Och här är en fog klar ☺
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-8dfedbe486348d493181cc621722f610.jpg

Nu vila till nästa helg om man orkar 😆


2 517 Inlägg
22 november 2015
#914
big_smile Läckert, snyggt & fint, lämnar du av den hos mig när du är färdig då? wink (Lite avundsjuk. big_smile )
Har du funderat på en mitt pinne i framrutan? Kan bli snyggt. smile
Senast redigerat av HG_ (22 november 2015)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 343 Inlägg
22 november 2015
Trådstartare
#915
HG_ skrev:
big_smile Läckert, snyggt & fint, lämnar du av den hos mig när du är färdig då? wink (Lite avundsjuk. big_smile )
Har du funderat på en mitt pinne i framrutan? Kan bli snyggt. smile

Tack, tänkte dra en sväng söderut när den är färdig så jag kan lämna den hos dig och ta flyget hem ☺

Jo det blir en delad vindruta med mitten pinne. Cowlen är ju nu för rak ruta och skall kapas mot pinnen som är där.


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 november 2015
#916
Underbart hantverk!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
10 164 Inlägg
23 november 2015
#918
Så vackert smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 343 Inlägg
23 november 2015
Trådstartare
#919
Tack ☺
Kanske skulle ta semester torsdag och fredag....tycker det där arbetet tar för mycket tid...


2 343 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#920
Gjorde lite annorlunda förberedelse på passagerarsidan. Istället för att kapa upp en bit och punkta så kapade jag hela vägen direkt och märkte några referenspunkter där jag svetsade stödbitar. Sedan kopplade jag ihop takhalvorna. Gjorde på detta sättet för att få plåtarna helt kant i kant. Andra sidan blev det ca 1mm springa. Plåten slår sig mindre när den är helt kant i kant.

Här punktas referensbitar
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-fc41999efd90ed14da8e84ada8ebca62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-f43efd65020b46164ac9c31476ccb99c.jpg

Sedan koppla ihop halvorna med svetstänger och punkta
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-a1bedc5c7d8139cadc2da8c042308ef0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-dc8db1e8219eb767a80d05baa5046137.jpg

Och här är det klart för att tigga ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-c014e8d0689bade04db4c9153326d3e8.jpg

Lite dålig bild men här ser man att det är 100% kant i kant
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-1f3e46952e102172c63b2be31bcbc396.jpg



Sök