Slipat alla svetsar i baken och tyckte det var dax att bli av med ytrosten sedan börjat knöla ihop en mall för plåten till dörren.
Nu är alla pryttlar i dörren.
Snodde ihop en liten hammare så man når vissa ställen, är så jobbigt när skaftet tar i före huvudet.
Efter att jag använt min nya hammare för att smida svetsar i baken slipades allt.
Mallarna klara för att svetsas ihop så man har en perfekt form till plåten. Just nu är det 8mm springa och räknar med att ha 5.5-6mm springa när plåten är vikt över dörrkarmen. Sedan lite spackel och färg så man ligger på 4.5-5mm när allt är klart.
Jobbat på övre delen av dörren. Fick slita i håret ett bra tag innan jag klurat ut hur den skall göras. Skall ju vara böjar i två led och samtidigt en 90 bock och spikrak mot rutan.
Gjorde först en grov plåt så man fick något att utgå från. Sedan klipptes den riktiga och körde den i engelska hjulet för att töja plåten så det blir lite extra plåt i mitten.
Sedan var det formning av radien i omgångar tills det blev bra
Kapat lite i karossen framför dörren för radien från bakdelen genom dörren och fram blev lite galen vid dörren. Felar 3mm och det är lite mycket. Vill inte bygga med spackel så då får man fixa det. Är samma sak på båda sidor.
Planen med vecket i midjan var att bara fälla in denna men nu när det behövde åtgärdas så kapar jag en större bit.
Grovkapat.
Ny bit på plats och radien stämmer nu.
Uppmärkning för midjan, klipper 20mm under midjan så jag får ett fint stöd.
Efter klippning bockade jag övre delen 180 grader, dit kommer senare en skraplist. Tog ingen bild på det.
Kör midjan.
Lite justering kvar, plåten måste upp i mitten. När midjan kördes så blir det lite olika längd på plåten och radien blev mindre så midjan gör en sväng nu.
Det var en envis plåt men nu är den som jag vill, bara börja med den nedre delen.
Dagen började med paket
Fick min broms och hoppas spara en vecka arbete.
Var tvungen att prova om det kommer fungera och det verkar bli bra.
Efter broms provning så var det åter den arbetskrävande plåten som stod på agendan. Hade lite problem med delen som skraplisten skall monteras i och tog ett bra tag innan jag lyckades klura ut hur jag skall lyckas få den i form, krymp och sträck maskinerna kommer inte åt så det fick bli att klamra den i bordet och smida lite. Blev bra till slut
Bockade kanterna i falsmaskinen efter en jädrans massa mätande.
Sista bockningen med en plåt som mellanlägg och hammare.
Då var den jobbiga plåten klar. Imorgon göra nedre delen och sedan börja med andra sidan. Synd att man skall ha två dörrar
Gjorde färdigt mallen. Eftersom skinnet blir konvex så bör mallen vara ihålig i mitten eller så måste man ha ett stöd med samma radie som skinnet så inte plåten blir för kort.
Markerar för klippning 25mm utanför mallen så man har lite att jobba med senare.
Biltema saxen fungerar perfekt till grovklippning.
Markerar högsta punkten med hjälp av min radie mall. Sedan börja hjula plåten i omgångar.
Lite extra belysning för att se om formen är bra.
Plåten klar för nästa steg som är finklipp och vika in kanten.
Nu är det handsaxen som gäller. Sedan fila lite och över till falsmaskinen.
Kvar att klippa övre kanten och svetsa ihop övre och nedre plåt. Sedan andra dörren och måla insidan med epoxy och bilens slutgiltiga färg innan jag limmar ihop dörrarna.