4412
Sök

Modern hot rod

Bygger min egen bil och det skall bli en hot rod som tillverkas i plåt. Tanken är att bilen skall ha ett modernt stuk på ett gammalt sätt.

1 854 443 Visningar
Uppdaterades senast 27 januari
-sommar ska de va....
4 541 Inlägg
17 januari 2017
#1721
Ser avancerat och modernt ut med den hjulupphängningen. Liggande dämpare också, men hur fjädras den?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

2 343 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#1722
eastmotorsport skrev:
Ser avancerat och modernt ut med den hjulupphängningen. Liggande dämpare också, men hur fjädras den?

Det är en coilover, har typ bara yttermått på coilovern så jag kan se om det blir problem med utrymme eller att prylarna tar i varandra.


-sommar ska de va....
4 541 Inlägg
17 januari 2017
#1723
MR_T skrev:
eastmotorsport skrev:
Ser avancerat och modernt ut med den hjulupphängningen. Liggande dämpare också, men hur fjädras den?

Det är en coilover, har typ bara yttermått på coilovern så jag kan se om det blir problem med utrymme eller att prylarna tar i varandra.

Ahhhh, det förklarar ju smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
17 januari 2017
#1724
MR_T skrev:
Klurat lite på fjädringen bak, gjorde en snabb ritning för att kolla om det fungerar och tror det blir bra.


http://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e4707db8199384c767c386364c58a544.jpg

Underbart att det är fler än jag som går ifrån normen vad gäller stötdämparplacering tongue

Dock så är jag nyfiken på hur du tänkt med länkarmarna. Som det ser ut på bilden så har du två fästen på axeln och ett i ramen. Jag tror att det är vad man kallar för "stege", och missförstår jag inte så är det något som absolut inte gillas av SFRO. Det är en sån lösning som man oftast ser på "åka rakt fram fort som fan"-bilar.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 343 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#1725
quinna skrev:
MR_T skrev:
Klurat lite på fjädringen bak, gjorde en snabb ritning för att kolla om det fungerar och tror det blir bra.


http://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e4707db8199384c767c386364c58a544.jpg

Underbart att det är fler än jag som går ifrån normen vad gäller stötdämparplacering tongue

Dock så är jag nyfiken på hur du tänkt med länkarmarna. Som det ser ut på bilden så har du två fästen på axeln och ett i ramen. Jag tror att det är vad man kallar för "stege", och missförstår jag inte så är det något som absolut inte gillas av SFRO. Det är en sån lösning som man oftast ser på "åka rakt fram fort som fan"-bilar.

Jepp det är stege men dom ansluter tätt mot varandra i mitten av ramen så det skall inte vara något problem. Sedan vill jag inte ha så mycket synliga prylar som stötdämpare där bak. Blir ju mer jobb men det är ju bra om man gillar bygga bil lol


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
17 januari 2017
#1726
MR_T skrev:
quinna skrev:
MR_T skrev:
Klurat lite på fjädringen bak, gjorde en snabb ritning för att kolla om det fungerar och tror det blir bra.


http://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e4707db8199384c767c386364c58a544.jpg

Underbart att det är fler än jag som går ifrån normen vad gäller stötdämparplacering tongue

Dock så är jag nyfiken på hur du tänkt med länkarmarna. Som det ser ut på bilden så har du två fästen på axeln och ett i ramen. Jag tror att det är vad man kallar för "stege", och missförstår jag inte så är det något som absolut inte gillas av SFRO. Det är en sån lösning som man oftast ser på "åka rakt fram fort som fan"-bilar.

Jepp det är stege men dom ansluter tätt mot varandra i mitten av ramen så det skall inte vara något problem. Sedan vill jag inte ha så mycket synliga prylar som stötdämpare där bak. Blir ju mer jobb men det är ju bra om man gillar bygga bil lol

Stötdämparidén kan nog vara kanon.

Jag tror problemet med en stege är inte att punkterna sitter tätt, utan om du bara har en punkt i ramen innebär det att du har 100% vinkelförändring vid in och utfjädring. Har du två helt parallella och lika långa stag så har du samma pinjongvinkel i hela fjädringsvägen. Har du bara en punkt i ramen så har du olika vinkel hela tiden.

Men jag kan absolut har missförstått tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 343 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#1727
quinna skrev:
MR_T skrev:
quinna skrev:

Underbart att det är fler än jag som går ifrån normen vad gäller stötdämparplacering tongue

Dock så är jag nyfiken på hur du tänkt med länkarmarna. Som det ser ut på bilden så har du två fästen på axeln och ett i ramen. Jag tror att det är vad man kallar för "stege", och missförstår jag inte så är det något som absolut inte gillas av SFRO. Det är en sån lösning som man oftast ser på "åka rakt fram fort som fan"-bilar.

Jepp det är stege men dom ansluter tätt mot varandra i mitten av ramen så det skall inte vara något problem. Sedan vill jag inte ha så mycket synliga prylar som stötdämpare där bak. Blir ju mer jobb men det är ju bra om man gillar bygga bil lol

Stötdämparidén kan nog vara kanon.

Jag tror problemet med en stege är inte att punkterna sitter tätt, utan om du bara har en punkt i ramen innebär det att du har 100% vinkelförändring vid in och utfjädring. Har du två helt parallella och lika långa stag så har du samma pinjongvinkel i hela fjädringsvägen. Har du bara en punkt i ramen så har du olika vinkel hela tiden.

Men jag kan absolut har missförstått tongue

Du har rätt med vinkeln men den blir inte så stor, tror länkarmen är 1345mm lång och snygg big_smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
17 januari 2017
#1728
MR_T skrev:
quinna skrev:
MR_T skrev:

Jepp det är stege men dom ansluter tätt mot varandra i mitten av ramen så det skall inte vara något problem. Sedan vill jag inte ha så mycket synliga prylar som stötdämpare där bak. Blir ju mer jobb men det är ju bra om man gillar bygga bil lol

Stötdämparidén kan nog vara kanon.

Jag tror problemet med en stege är inte att punkterna sitter tätt, utan om du bara har en punkt i ramen innebär det att du har 100% vinkelförändring vid in och utfjädring. Har du två helt parallella och lika långa stag så har du samma pinjongvinkel i hela fjädringsvägen. Har du bara en punkt i ramen så har du olika vinkel hela tiden.

Men jag kan absolut har missförstått tongue

Du har rätt med vinkeln men den blir inte så stor, tror länkarmen är 1345mm lång och snygg big_smile

Oj jävlar va lång tongue Mina är 600mm då det verkar vara någon typ av minimum. Men jag hade inte möjlighet att göra dom längre. Det fick bara inte plats tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

97 Inlägg
18 januari 2017
#1729
namn:
Modestu - Modernt stuk
Welded
RatRag


Praise the lower'ed
210 Inlägg
18 januari 2017
#1730
fan va ja diggar den ! kämpa på !!!

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

2 343 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#1731
Alltså hur kan det gå så fort få prylar från USA, betalt 23:00 på måndag och ficke prylarna hemkörda 14:00 på fredag. Beställer man något i Sverige hit upp till norrland tar det längre tid och man får lomma till posten och hämta prylarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-277677abe6ba33c8ff6259f3e545fcda.jpg
Alltid kul öppna paket, måste vara något trauma från julen när man var liten lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d4db1faadcfe6745488db16e885e4845.jpg
Ut med den förtjusande spisen så man får kapa lite i motorfästet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-92b3a1a7604963c87e42e3047457708b.jpg
Det nedre stödet skall bort. Hade räknat med det när den monterades för den är inte svetsad i ramen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e0031a860ea6302743d8a1e350ad402e.jpg
Se vad fint det passar nu.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-c130672c8d258a17d9308afef689d396.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-fe67265cfd7a25b1c31a444ef45d710d.jpg
Handlade nya stag till styrningen i polerat rostfritt, de jag hade var lite klumpiga och dålig passform.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-cc0a4fd3bf48bf9119a188f2d4c4f039.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-687559cf1e0a0f72cc50fa5f0073f5e8.jpg
De nya stagen var även lite kortare så jag får styrsnäckan framåt 1.5cm, hjälper med vinklarna på styrknutarna. Man skall inte gå över 30 grader med dom.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-65a6742b05c631510d93bcc3877f4c23.jpg
Glömde handla pitman arm i polerat rostfritt men det går ju så fort få grejer nu. Mäter så avståndet till styrarmarna blir rätt. Kört ett snöre mellan så det är lätt mäta.


10 164 Inlägg
21 januari 2017
#1732
Vem älskar inte att öppna paket med bildelar big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 011 Inlägg
21 januari 2017
#1733
Som vanligt tjusigt. smile
Leif

2 343 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#1734
Nu är det bara axlarna från ratten till snäckan som måste tillverkas och en plåt som flyttar rattaxeln bakåt 2cm så har man en fungerande styrning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-9fb27cd3c54a79e3293b71b81d3cfee7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-00bab25d547eb77d63febba9ac232a0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-ffdf2391746ff2c3642b573a4a2d5530.jpg
Fästet till snäckan är punktad på plats och förstärkningar till motorfästet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-5adee2320b2c84735a60e08f164f9a00.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-4044cfda0a64175249141b69745aec85.jpg
Alla styrstag på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-4263bf3f4608f71149b93cf1e33ebf2f.jpg
Moroten även I lyft.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d2c83e4cb9feef782a1c74236d3cc3d1.jpg
Grenröret bytt mot bockhorns modell.

Måste tillverka en fördjupning i torpeden så jag får rattaxeln inflyttad 2cm sedan skall det nog fungera.
Senast redigerat av MR_T (22 januari 2017)


10 164 Inlägg
22 januari 2017
#1735
Blir ju fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 011 Inlägg
22 januari 2017
#1736
Jag är inte förvånad, som vanligt helt underbart jobbat smile
Leif

2 343 Inlägg
28 januari 2017
Trådstartare
#1737
Fortsatt med fästen till bromsarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-91c96840d76b34d67e0fba50e707626d.jpg
Körde svetsmutter in i balkarna på den övre så blir den löstagbar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-b8aec0003c6bf36396f87bc8df3b1694.jpg
Tillverkade en förstyvningsbalk och en 5mm plåt med försänkta hål för skruvarna. Svetsade klart övre balken och monterar nu den på plats så jag får punkta de 5mm plåtarna på rätt plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d98540697f7aa97999b38863fc76bd42.jpg
Påbörjade sista balkeb/fästet för bromsservot men tiden tog slut.....mer imorgon


10 164 Inlägg
28 januari 2017
#1738
Snygga svetsar big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

860 Inlägg
28 januari 2017
#1739
Proff som bygger bil.

2 343 Inlägg
28 januari 2017
Trådstartare
#1740
Djo skrev:
Snygga svetsar big_smile

Ibland går det bra roll

FredGaute skrev:
Proff som bygger bil.

Helt vanlig amatör som försöker göra det bra.....



Sök