Bänglat med medbringare till kardan, plockade hela kardan från en 240 och den hade rör diameter på 50.8 och dessa skall ha samma knut som GM kardan som är 82mm bred och 27mm koppar men skiten var bara 75mm bred. Så det var bara beställa en ny för jag orkar inte böka mera. Kardanen måste kortas så en rengöring skadar ju inte.
Så nu är det roligare att jobba med den. Hoppas jag får medbringaren på Tisdag så får man kardanen färdig i veckan för jag råkade ta ledigt hela veckan
Fick även ac/värmepaketet så man kan fortsätta med instrumentpanel.
Ja varför ska man använda solarium när man kan göra nåt som kanske ger nåt resultat efteråt, kan inte använda skärmen när jag håller på att punkta, så min grundbränna är redan fixad:) Men kanske skulle ha lite kallare här och svetsa ännu mer för att få till så fina svetsar som ni fixar Där har vi en del av svaret det blir för mycket så därför måste du ha en bra AC Leif
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 589 Inlägg
12 mars 2017
Skitsnyggt blir det, men staget brukar vara bockat på mitten för att passera över axelkåpan komma närmre axeln i den ända som ska fast i den. kika under nån Volvo så ser du
Skitsnyggt blir det, men staget brukar vara bockat på mitten för att passera över axelkåpan komma närmre axeln i den ända som ska fast i den. kika under nån Volvo så ser du
Jo jag kanske måste bocka den lite eller dra en länkled på axel sidan.
Sista komponenterna till framvagnen beställda från www.auliz.fi/. Otroligt bra service och grejorna levererade innan man lagt på luren
Farbrorbozze hade rätt, är tvungen bocka panhard staget lite. Tänkte att det är lättast polera ett rakt stag så gör det före bockning.
Nu skall den väl duga att vara undangömd där bak
Vette fan hur jag mätt in axeln, den var 5 grader fel så halva dagen har gått till att justera in den, tur jag kollade detta före jag svetsat fästen för panhard och pushrod. Men nu är allt klart för dessa fästen och hoppas jag får mina coilover snart.
Medbringaren ligger på posten så man får kanske kardanaxeln kortad imorgon, det betyder att tekniskt sett kan man ta en provtur
Svarvar delar till panhard fästet på bakaxeln.
Här är alla delarna men insåg att jag måste runda brickan lite för annars ser det ju förjävligt ut för den som blir överkörd en vacker dag
Nu är brickan lite finare, måste bara hämta en rostfri bult så är allt ok.
Den här satt på axeln men på fel ställe och inte riktigt i min smak.
Då är det bara svetsa den på axeln
Punktat på plats och testar hur axeln rör sig, var tvungen flytta ner fästet på ramen 5cm för att få det bra.
Efter panhardstaget så var det pushrod tillverkning, hade förberett redan alla prylar förutom rören så kapade ett provrör och testade hur rockern rörde sig i ytterlägena och sedan kapade jag två rör i rätt mått. Punktade även fästena i bakaxeln före rörtestning.
När allt var på plats testade jag alla tänkbara ändlägen för att säkerställa att inget koliderar eller låser sig och det fungerade klockrent. Nu är det bara coiloversen som saknas.