Toyota Yaris 2008 diesel startproblem

olemon
9 augusti 2013 · 23 Inlägg

Jag har försökt ta reda på hur jag ska lufta mitt bränslesystem. Naiv trodde jag att det endast skulle vara att vrida om nyckeln tills diesel fyllt slangar filter o dyl. Har endast fått tag i manualen till en bensinare och där fann jag ingen nyttig info. Handpump för att lufta kan vi väll utesluta, koppla bort spridar rör och vrida om nyckeln ska tydligen vara en dålig idé om det är en sk "common rail". Någon som vet om min yaris är av denna sort? automatisk/elektronisk avluftare vet jag ej heller om jag har men den är från 2008 så det är väll inte omöjligt? Tryckluft har jag tyvärr inte tillgång till.

IROC-Z4EVER
11 augusti 2013 · 72 Inlägg

Det står i instruktionsboken och pumpen sitter vid torpedväggen - kolla som sagt i boken där det står hur man gör, jag hade en 2007 men dom kan väl ändå inte ändrat på det...

Tillägger att det var en svart gummibollsaktig sak som man skulle använda vid luftning av systemet, såg att du inte hade boken till bilen och dessvärre kommer jag inte ihåg hur man skulle gå till väga men det finns ju andra här på garaget med likadana bilar - kontakta någon så kanske dom kan hjälpa till...cool

Senast redigerat av IROC-Z4EVER (11 augusti 2013)

Mr_Yellow
12 augusti 2013 · 184 Inlägg

Du behöver inte lufta nya diesel motorer då det ett "common rail" system

https://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2013 · 17 547 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Du behöver inte lufta nya diesel motorer då det ett "common rail" system

https://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail

Precis. Oftast så behöver man inte lufta dieslar efter cirka 1980 (Alltså även äldre typen)...

Får motorn diesel? Lossa röranslutningen till en spridare och se när du kör på startmotorn. Får den diesel ska den starta... Annars ligger felet i elektroniken. Passa dig för dieselstrålen om den kommer. Högt tryck.

Är ett bränslerör trasigt på vägen till pumpen så går den inte då den suger luft.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
olemon
12 augusti 2013 · 23 Inlägg

Tack då vet jag det! smile Ska pröva att skruva bort ett rör till en spridare. men först måste jag tyvärr åtgärda en liten miss. Jag råkade tappa en liten plast hatt på bränslefiltershuset som jag sedan sökt efter utan att hitta (FAAAAN!). Finns självfallet inte att köpa löst, funderar på att sätta en plast plug eller hatt avsedd för hyraulik där. Tror ni den även klarar av diesel?( Om jag förstått det rätt är inte filtret på högtryckssidan, så högttryck behöver den ej klara ) alt skruva fast en mutter som inte har hål rakt igenom. Om det sedan inte sprutar diesel ur röret, måste jag anta att det är pumpen. Då får det bli att lämna in bilen på lämplig el&diesel verkstad. Någon som kan rekomendera någon bra i Södermanland, norrköping eller stockholm? Pumpbyte på common rail är inget för amatörer har jag hört smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang