Bilkamera för vindrutan (dash cam)

torsen
29 maj 2017 · 7 238 Inlägg

Hej, jag skröt ju tidigare i tråden upp Julas Marquant dashcam för 499:-(299:- för Jula clubmedlemmar).
I lördags blev det tydligen för varmt för både radarvarnaren och ovan nämnda dashcam.
Båda lade av, tyvärr.
Mitt eget fel att lämna bilen i solen, tråkigt nog.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av Julas dashcam för 999:-.
Vill inte ha en stor och dyr GoPro att skylta med i bilen som kan väcka habegär hos vissa med rymligt samvete.
Att GoPro nog är bäst har jag läst, så den diskussionen behöver vi inte ta i tråden.

Jag har scannat av, tror jag, de svenska butikernas utbud över disk.

Någon som vill föreslå ett alternativ i samma prisklass som kan handlas över disk.

Ett krav är att de 3 alternativen stillbild, filmning samt trafikövervakning 3 - 6 minuter ska finnas.
Ett annat är att den ska kunna drivas/laddas via bilens cigtänduttag samt via USB från PC:n.
Den behöver inte ha löst/lösta batteri/batterier.
Gärna "kameragänga" undertill.

Schneeflocke
12 juni 2017 · 239 Inlägg

Thinkware F770

För de som söker en diskret dashcam med riktig kvalitet och tröttnat på Kinakrafset, så finns det idag i princip bara tre märken att välja på. Alla tre är koreanska och heter antingen Blackvue, Blacksys eller Thinkware.

Sistnämnda fabrikat har jag själv införskaffat ett exemplar av, och är hittills hyggligt nöjd med resultatet. Kameran jag köpte heter Thinkware F770 och får riktigt bra reviews på såväl forum som Youtube och finns som både en- och tvåkanalssystem.

Jag köpte ett tvåkanalssystem och ett extra 64GB minneskort av samma fabrikat, för att undvika kompatibilitetsproblem. (Kameran levererades med ett 32GB-kort.)

Köpte själv min kamera från Storbritannien, då jag inte hittat någon svensk återförsäljare, men någon vecka efter såg jag av en slump, att Motormännens riksförbund verkar ha samma kamera till försäljning. (De säljer även Blacvues DR650-modell.)

Thinkwarekameran har inbyggd WiFi och man kan titta på filmklippen i sin smartphone utan att först behöva ladda ner dem till telefonen.

Bildkvaliteten blir väldigt bra, men precis som med alla andra dashcams så påverkas resultatet mycket av vinkeln på vindrutan och hur mycket instrumentpanelens ovansida reflekterar ljus. Ju mer reflexer man får i vindrutan, desto grynigare blir resultatet.

Även till denna kamera finns det polariserande filter att köpa för de som önskar, från det franska företaget Moovika. Tips finns även att man kan bygga egna anti-glare-reflektorer i svart papp, men jag har själv inte provat något av alternativen.

Priset ligger i den övre prisklassen och ett komplett F770-kit med fram-, bakkamera och strömförsörjningskabel, landar på strax under 4000 kronor.

Fördelar:
+ Hög kvalitet.

+ Inbyggda superkondensatorer, dvs inga batterier som kan explodera, eller kräva utbyte i framtiden.

+ Snabb respons. Kameran är "up and running" inom 15 sekunder efter att tändningen slagits på. Många av konkurrenterna tar mycket längre tid på sig.

+ Bra smartphone-app, som är lätt att förstå och handha.

Nackdelar:
- Dyr (Men man brukar få vad man betalar för.)

- Irriterande blå lampa i bakkameran, som syns genom bakrutan. (Det löste jag själv genom att tejpa över lampan med en bit svart isoleringstejp.)

För bilder och mer djuplodande review, kan jag rekommendera denna tråd på Dashcamtalk:
https://dashcamtalk.com/forum/threads/t … oin.19878/

För ett par nedskalade filmexempel, ta gärna en titt på min YouTube-kanal, där jag successivt kommer lägga upp exempel; https://www.youtube.com/channel/UCIb6PO … gRIP5JAi6w

Senast redigerat av Schneeflocke (13 juni 2017)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
sogat
21 juni 2017 · 153 Inlägg

torsen skrev:
Hej, jag skröt ju tidigare i tråden upp Julas Marquant dashcam för 499:-(299:- för Jula clubmedlemmar).
I lördags blev det tydligen för varmt för både radarvarnaren och ovan nämnda dashcam.
Båda lade av, tyvärr.
Mitt eget fel att lämna bilen i solen, tråkigt nog.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av Julas dashcam för 999:-.
Vill inte ha en stor och dyr GoPro att skylta med i bilen som kan väcka habegär hos vissa med rymligt samvete.
Att GoPro nog är bäst har jag läst, så den diskussionen behöver vi inte ta i tråden.

Jag har scannat av, tror jag, de svenska butikernas utbud över disk.

Någon som vill föreslå ett alternativ i samma prisklass som kan handlas över disk.

Ett krav är att de 3 alternativen stillbild, filmning samt trafikövervakning 3 - 6 minuter ska finnas.
Ett annat är att den ska kunna drivas/laddas via bilens cigtänduttag samt via USB från PC:n.
Den behöver inte ha löst/lösta batteri/batterier.
Gärna "kameragänga" undertill.

Köp på Ebay istället så halverar du priset och får någonting som faktiskt är bättre än det du hittar på Jula. Kolla på Youtube efter recensioner och tester, t.ex. 2017 dashcam reviews

Mvh

granadadr
21 juni 2017 · 7 289 Inlägg

haren fråga,, har sett att farten på min Blackvue 650 laggar,, försvinner lite nu å då,, vad är problemet då? ska jag skicka tillbaka den?+ har garanti å köpt i Sverige

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
sogat
21 juni 2017 · 153 Inlägg

granadadr skrev:
haren fråga,, har sett att farten på min Blackvue 650 laggar,, försvinner lite nu å då,, vad är problemet då? ska jag skicka tillbaka den?+ har garanti å köpt i Sverige

Kan det inte vara att den bara är så? I regel så beror det på buggar och/eller att den får dålig satelitsignal. Om det beror på problem i firmwaren så brukar det räcka med att uppdatera den. Har du aldrig uppdaterat den så är det med andra ord ett bra tips innan du skickar tillbaka den.

granadadr
21 juni 2017 · 7 289 Inlägg

sogat skrev:

granadadr skrev:
haren fråga,, har sett att farten på min Blackvue 650 laggar,, försvinner lite nu å då,, vad är problemet då? ska jag skicka tillbaka den?+ har garanti å köpt i Sverige

Kan det inte vara att den bara är så? I regel så beror det på buggar och/eller att den får dålig satelitsignal. Om det beror på problem i firmwaren så brukar det räcka med att uppdatera den. Har du aldrig uppdaterat den så är det med andra ord ett bra tips innan du skickar tillbaka den.

aha är bara ett par mån så får uppdatera den smile  blir som streck där hastigheten ska vara,, kommer å går smile ,, tack smile

PLindblom
7 september 2017 · 1 200 Inlägg

Nu har jag bytt ut min A118C mot en A119 som klarar 1440p. Förutom den högre upplösningen gillar jag att jag nu kan pausa och se registreringsnumren på mötande bilar, även när det är mulet och lite mörkare.

Här är en stjärna från igår:

Evildan
7 september 2017 ·

PLindblom skrev:
Nu har jag bytt ut min A118C mot en A119 som klarar 1440p. Förutom den högre upplösningen gillar jag att jag nu kan pausa och se registreringsnumren på mötande bilar, även när det är mulet och lite mörkare.

Här är en stjärna från igår:

Bra skärpa i kameran usel skärpa i Volvon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang