Volkswagen Jetta CL Mk1 -83 Ojämn tomgång, går hackigt

ultraomer
10 augusti 2013 · 126 Inlägg

Som rubriken lyder, har aldrig mekat med en förgasarmotor förut, så vet inte riktigt vart jag ska börja leta?

Har kollat hela tändsystemet men allt ser bra ut. Tomgången måste jag ställa in med choken.


Motorn dör när den är helt indragen och går extremt hackigt vid gaspådrag och bluddrar ordentligt när den är helt utdragen och händer inte så mycket vid gaspådrag.


Jag måste ha den i mitten typ för att den ska hålla sig igång när man trycker ner kopplingen vid körning till exempel, men då står tomgången på 2000 rpm!



Hittade däremot en skruv på baksidan av förgasaren som visar sig vara CO-skruven, har hört att den kan hjälpa att ställa in den rätt men då vet jag ej hur mycket jag ska skruva och åt vilket håll? Hände inte så mycket med bilen när jag testade ett varv och sen vred tillbaka.

Kanske den bara drar tjuvluft?



Tacksam för all hjälp smile (Står KEIHIN JAPAN på förgasaren om det är till någon hjälp)

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
thewest
17 augusti 2013 · 30 Inlägg

Hej

Kolla upp packning mellan förgasare/insug
Dessa kan läcka ibland
Samt kanske mäta tändkablarna, eller testa med andra som är ok.

/Mvh

mb_pucken
17 augusti 2013 · 5 088 Inlägg

Kolla även slangen mellan insuget och bromsservon smile brukar vara en tjock plastslang smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
davidklang
17 augusti 2013 · 908 Inlägg

Min golf 2 med choke e likadan typ men den hackar inte men går inte starta med choken inne även om de e 25 grader varmt ute. Motorn måste bli varm innan ja kan trycka in  choken o trycker ja inte in choken när motorn e varm då börjar den hacka när ja gasar

ultraomer
18 augusti 2013 · 126 Inlägg

Tackar för svaren! smile

Löste problemet med att kolla plastslangen mellan insug och bromsservo, och så kollade jag säkring nr 17 som var för automatchoke och tomgångsventil som var bränd. Blev lite snopen och bytte denna och nu är tomgången som den ska smile

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
JimmyBerglind
4 september 2013 · 79 Inlägg

Tjena, behöver lite hjälp och ist för att starta en ny tråd så skriver jag här då jag har samma problem som du hade. Vill ej gå på tomgång! Jag har suttit dit nytt luftfilter, soppafilter, tändstift, tändkablar, ny packning mellan förgasare och insug (där drog den tjuvluft, blev lite bättre efter), kondensator samt gjort rent i fördelarlock, ställt in brytarspets och mer därtill. Så frågan jag har är: Vart fan är säkring nr 17?! Har en jetta mk1 -81, är det någob skillnad?  För har hört massa om säkring nr 17 men har bara 15st i säkringsdosan. Och plastslangen mellan insug och bromsservon, det är bara att kollanså att den är hel och tät antar jag att ni menar? Tacksam för svar/Jimmy

ultraomer
4 september 2013 · 126 Inlägg

Om du bara har 15 st så är det nummer nio du ska titta på och byta om den är bränd!

Precis slangen kan du kolla så den inte läcker. För att se om det är vakuumläcka enkelt så kan man spreja lite med startgas där det ser misstänksamt ut, om varvtalet ökar så är det en läcka där du spreja.

Jag har däremot problem nu med att jettan får för lite soppa och behöver hjälp med hur man ställer in bränsletillförseln!

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
JimmyBerglind
4 september 2013 · 79 Inlägg

Okej, tack så mycket! Ska ta en titt på det, har gjort "startgas-tricket" och det var så jag märkte att jag behövde ny packning till förgasaren, gjorde även när det var klart lite snabbt och då var det lugnt men testar nog igen för säkerhetens skull på ställen du sa såg "misstänksamma ut". Tackar för svar! Det är tyvärr en av flera saker jag har dålig koll på så det är inget jag kan hjälpa dig med hmm

ultraomer
5 september 2013 · 126 Inlägg

Ja det kan vara en bra idé,  en jäkla mängd slangar så det är svårt att ha koll på alla!

Får se om nån kunnog svarar annars för google svek mig när jag sökte där :-)

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
JimmyBerglind
5 september 2013 · 79 Inlägg

Kan höra med min svåger om han har någon koll, han är rätt duktig på bilar smile. Jag glider in med ett problem till, bilen vill ej starta när det har regnat/fuktigt/kallt. Och då menar jag verkligen inte starta, startmotorn reagerar inte över huvud taget. Sen när det är varmt går startmotorn runt hur fint som helst. Inge fukt i fördelarlocket eller så..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang