2088
Sök

Hur långt har du kört?

49 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Lite sugen på att fixa ett längre bilsemester och är nyfiken på hur långt ni andra har kört till.

Funderar på en bilresa till Italien, några som tagit den rutten förr?

218 Inlägg
14 augusti 2013
kört till norra italien några år.

rätt smärtfritt med autobahn, dock när något händer på motorvägen där så är det oftast några timmars kö.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

49 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Tommty skrev:
kört till norra italien några år.

rätt smärtfritt med autobahn, dock när något händer på motorvägen där så är det oftast några timmars kö.

Autobahn! Ja du, det där kommer bli spännande.

Har aldrig kört längre än Danmark så det är verkligen dags att testa sig längre ned. Några tips på bra saker att testa/se på vägen till Italien?

218 Inlägg
14 augusti 2013
testa dig att åka ut från autobahn om du planerar på att sova. En helt annan värld. (samt att sovplatserna på autobahn är totalt värdelösa). Euros i småpengar behövs om eventuellt damsällskap ska åka med då alla tar betalt för toaletter.

Har faktiskt inte stannat på nåt ställe på vägen ner bara för att se nånting så då kan jag heller inte rekomendera nåt. Men annars är ju när du kör över alperna en riktigt nice ställe att fika på om ni gör det.

Sen får du inte glömma reflexvästarna, är lag på det i tyskland wink

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

49 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Tommty skrev:
testa dig att åka ut från autobahn om du planerar på att sova. En helt annan värld. (samt att sovplatserna på autobahn är totalt värdelösa). Euros i småpengar behövs om eventuellt damsällskap ska åka med då alla tar betalt för toaletter.

Har faktiskt inte stannat på nåt ställe på vägen ner bara för att se nånting så då kan jag heller inte rekomendera nåt. Men annars är ju när du kör över alperna en riktigt nice ställe att fika på om ni gör det.

Sen får du inte glömma reflexvästarna, är lag på det i tyskland wink

Tack för tipsen! Mycket måste kollas upp innan man planerar resan.

Tror det får bli någon gång i våren nästa år. Alperna.... ja det låter jävligt nice!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
14 augusti 2013
SaKlart skrev:
Lite sugen på att fixa ett längre bilsemester och är nyfiken på hur långt ni andra har kört till.

1985 körde vi till norra Italien på semester och 1989 körde vi till östra Spanien (Alicante) och det var de roligaste resorna jag har gjort kan jag säga. Eftersom det är så länge sedan så fanns det inte mobiltelefoner då som funkade nere i Europa. Men det var spännande att åka på Autobahn (Tyskland), Autopista (Italien) samt Autoroute (Frankrike). Vad det hette i Spanien kommer jag inte ihåg. I Italien var det ju betalväg medans det i Tyskland var fritt. Hur det var i Frankrike och Spanien kommer jag inte ihåg. När vi åkte till Spanien så hade vi en 88:a Nissan med kat och det var glesare med blyfritt mot vad det är i dag. Kommer ihåg att blyfritt i Tyskland heter "Bleifrei" och i Frankrike "Sans Plomb". Minns ej vad det heter i Spanien och Italien.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 471 Inlägg
14 augusti 2013
Vettemannen skrev:
SaKlart skrev:

1985 körde vi till norra Italien på semester och 1989 körde vi till östra Spanien (Alicante) och det var de roligaste resorna jag har gjort kan jag säga. Eftersom det är så länge sedan så fanns det inte mobiltelefoner då som funkade nere i Europa. Men det var spännande att åka på Autobahn (Tyskland), Autopista (Italien) samt Autoroute (Frankrike). Vad det hette i Spanien kommer jag inte ihåg. I Italien var det ju betalväg medans det i Tyskland var fritt. Hur det var i Frankrike och Spanien kommer jag inte ihåg. När vi åkte till Spanien så hade vi en 88:a Nissan med kat och det var glesare med blyfritt mot vad det är i dag. Kommer ihåg att blyfritt i Tyskland heter "Bleifrei" och i Frankrike "Sans Plomb". Minns ej vad det heter i Spanien och Italien.

/Benny

vi körde till forna Jugoslavien  88a,, också i en 88 Nissan Bluebird,, smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
14 augusti 2013
granadadr skrev:
Vettemannen skrev:
SaKlart skrev:

/Benny

Haha! Jag skrev väl inte att det var en Bluebird men det var det. Vi hade en kombi som vi satte i AC i när vi köpte den och den kom väl till pass därnere i värmen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 337 Inlägg
15 augusti 2013
Kör via Autostadt i Wolfsburg och Museo Ferrari i Maranello. Båda ställena är väl värda ett besök.

www.autostadt.de
museo.ferrari.com
Senast redigerat av Sarge (15 augusti 2013)

49 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Sarge skrev:
Kör via Autostadt i Wolfsburg och Museo Ferrari i Maranello. Båda ställena är väl värda ett besök.

www.autostadt.de
museo.ferrari.com

Tack för tipset!

49 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
granadadr skrev:
Vettemannen skrev:
SaKlart skrev:

/Benny

Forna Jugoslavien! Hur var det?

91 Inlägg
15 augusti 2013
Sarge skrev:

www.autostadt.de
museo.ferrari.com

Angående Autostadt så av egen erfarenhet måste jag nog säga att det inte var en så stor höjdare..
och tänk på att om du vill testa att tex köra deras SUV så se till att beställa det i förväg annars är det nästan omöjligt att få en tid när man är där.

och sen glöm inte att kolla in AUDIs paviljong.. den vinner över många andra där inne (=

och Lambo kan du skita i.. sämsta möget jag varit med om

49 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
SaKlart skrev:

/Benny

Google translate hälsar att på spanska heter det "sin plomo" och på italienska "senza piombo" big_smile

49 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Eksak skrev:
Sarge skrev:

www.autostadt.de
museo.ferrari.com

Angående Autostadt så av egen erfarenhet måste jag nog säga att det inte var en så stor höjdare..
och tänk på att om du vill testa att tex köra deras SUV så se till att beställa det i förväg annars är det nästan omöjligt att få en tid när man är där.

och sen glöm inte att kolla in AUDIs paviljong.. den vinner över många andra där inne (=

och Lambo kan du skita i.. sämsta möget jag varit med om

Hahaha är det så? Kommer förmodligen att använda mig av denna när jag planerar resan http://www.teknikensvarld.se/2012/05/15 … nsvarldse/ Någon annan som gjort det?

72 Inlägg
15 augusti 2013
Att bila i Europa måste man göra någon/några gånger i sitt liv, gärna riktiga stolleprov, som när vi stuvade en en utställningshoj i en fallfärdig Cheva-van vi fått gratis, med spegelboll i taket och stor cigarraskkopp, och stack till Mainz på hojutställning - med ett reservhjul från 1988 och fyra tvärslut däck på bilen.
Eller när vi åkte nästan lika billig Renault Master till Italien mitt i vintern, med två hojar i bagaget.

Bättre redlös än flatlöss

49 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Vroomfondel skrev:
Att bila i Europa måste man göra någon/några gånger i sitt liv, gärna riktiga stolleprov, som när vi stuvade en utställningshoj i en fallfärdig Cheva-van vi fått gratis, med spegelboll i taket och stor cigarraskkopp, och stack till Mainz på hojutställning - med ett reservhjul från 1988 och fyra tvärslut däck på bilen.
Eller när vi åkte nästan lika billig Renault Master till Italien mitt i vintern, med två hojar i bagaget.

Wow! Det där fick mig att skratta gott. Living on the fast lane! Shit asså, nu får jag lust att ta en av farsans gamla bilar och bara dra lol

Forummoderator
18 276 Inlägg
15 augusti 2013
Göteborg-Rivieran är nästan 200 mil. Åkt flera gånger. Trevligt. Kör Napoleonrouten nån väg och motorväg andra hållet. Väl värt extra tiden.

Glöm inte: Alperna, samma växel ner som upp. Annars har du inga bromsar kvar i Milano :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

49 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Göteborg-Rivieran är nästan 200 mil. Åkt flera gånger. Trevligt. Kör Napoleonrouten nån väg och motorväg andra hållet. Väl värt extra tiden.

Glöm inte: Alperna, samma växel ner som upp. Annars har du inga bromsar kvar i Milano :-)

Rivieran? Åh fan, det ger mig ideér.

Ska aboslut komma ihåg Alperna tipset! Hahaha

Forummoderator
18 276 Inlägg
15 augusti 2013
SaKlart skrev:
Dieselsmurfen skrev:

"Småstäderna" är trevliga. Borghetto, Spotorno osv. Monte Carlo är kul. Men ta det som en dagsutflykt. Går inte att bo där... Små Pensionat är oftast helt ok. Slitna i vissa fall men oftast rent och snyggt, om än lite basic.

Man kan köra förbi Lago Di maggiore (stavning) och Gardasjön på nervägen. Fint. Sjöarna är dock kalla att bada i. En uppblåsbar badbåt modell leksak är bra för solbrännan...

Kolla noga bilen innan avfärd att den inte kan koka! Får jag fråga vad ni kör för bil ner?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

49 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
SaKlart skrev:
Dieselsmurfen skrev:

"Småstäderna" är trevliga. Borghetto, Spotorno osv. Monte Carlo är kul. Men ta det som en dagsutflykt. Går inte att bo där... Små Pensionat är oftast helt ok. Slitna i vissa fall men oftast rent och snyggt, om än lite basic.

Man kan köra förbi Lago Di maggiore (stavning) och Gardasjön på nervägen. Fint. Sjöarna är dock kalla att bada i. En uppblåsbar badbåt modell leksak är bra för solbrännan...

Kolla noga bilen innan avfärd att den inte kan koka! Får jag fråga vad ni kör för bil ner?

Vet att Rivieran är sjukt dyrt att bo i så får se vilka alternativ vi har.

Vet inte vilken bil det blir, just nu så siktar jag lite på våren nästa år. Jag kör en Volvo V60 och frun en BMW 535 d. Finns en möjlighet att vi köper ny bil åt henne men spånar fortfarande på det.

Sök