3874
Sök

Vad baseras avgassystems diametrar på?

Sladdare
108 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Hej, ska bygga avgasrör på min polo (azq) och tänkte höra vilken storlek man ska ha.
Motorn är på 1.2l och har 63hk, det är ingen effekt höjning jag är ute efter, bara ljudet.

Så tänkte höra vad ni tror är bäst, samt vad alla olika avgassystems diametrar baseras på, är det avstånd eller motorvolym eller vad är det?

Mvh Tim

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
16 augusti 2013
Är du ute efter ljud kan jag rekomendera dig att byta ut ljud dämparna. Vill du ha lite större så kan du köra 2.5 men har ingen större betydelse om du gör detta efter katten på en org bil med denna motorn.
Avgas systemen som byggs är i regel större i downpipe och brukar få mindre diameter efter ev katt eller dylikt. Detta då man vill ha bra flöde och direkt efter turbo mm så är avgaserna väldigt varma (var luft är utav större massa) så då har man ex 3 tum från turbon och ner sedan 2.5 från katten (catback) då avgaserna svalnat och ej behöver samma utrymme.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

1 366 Inlägg
16 augusti 2013
Jag skulle säga att din bil skulle gå mycket sämre om du sätter dit ett grövre avgassystem. De är byggda för ett visst tryck och om du då ökar dimensionen utan att "trimma" motorn så kommer bilen gå sämre vid en viss dimension på röret.

Byt bara ut ljuddämparna skulle jag säga. Särskilt när motorn är så liten som 1.2 liter så blir allt känsligare. Hade du haft en stor V8 så skulle du i princip kunna sätta dit vad fan som hellst eftersom toleransen är mycket större.

Sladdare
108 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
okej tack för svaren!
när jag köpte bilen tog jag bort bakre dämparen för ljudet och satte dit 3" rör istället. men ljudet som blir precis i 100km/t (3000rpm) blev på tog för högt.
Original är första röret 44mm (katten sitter i grenröret) och går till mittersta ljuddämparen, sen är det lite mindre efter den (38mm), simons system till denna bilen är 2.5". men 2" hela vägen från katten med 2 dämpare får det bli.

Bilen har gått 24.000 mil nu så det är dax att byta, just därför jag tänkte byta till något roligare.

Mvh Tim

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..

Sök