Lagliga och olagliga styling på bilar? samt lite styling tips på en galant

Seth
18 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

silversnurran skrev:

Seth skrev:

silversnurran skrev:
Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning okl

att man får ha gult eller vitt sken framåt betyder inte att man får ha gultonat.

Så det du anser är att jag ljuger efter 2 flygande utan anmärkning och 1 besiktning utan något tjafs efter att dem kollat i lagbok?

Du menar även att gula glödlampor/halogen lampor är olagliga då eller?

nej gula lampor e ok, lyktor med gult lyktglas är också ok. det är att du satt på film som gör det ej ok.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
silversnurran
18 augusti 2013 · 773 Inlägg

Seth skrev:

silversnurran skrev:

Seth skrev:

att man får ha gult eller vitt sken framåt betyder inte att man får ha gultonat.

Så det du anser är att jag ljuger efter 2 flygande utan anmärkning och 1 besiktning utan något tjafs efter att dem kollat i lagbok?

Du menar även att gula glödlampor/halogen lampor är olagliga då eller?

nej gula lampor e ok, lyktor med gult lyktglas är också ok. det är att du satt på film som gör det ej ok.

Va kul att du anser det:) Men jag vet av egen erfarenhet att det både är ok och billigare än både gult lampglas om det ens finns och gula glödlampor:)

Men envisa du om ditt trams så envisas jag om mitt trams ok?

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
KHRacing
18 augusti 2013 ·

Seth skrev:

Streetfreak skrev:
Man får ju bara ha dom storlek på däck och fälgar den är reggad med och inga däck som sticker ut, tror det är för om man kör på fotgängare

rättelse. man får ha storlek på däck o fälg som diffar max 5% i rullomkrets gentemot original.
Och som har rätt hastighetsindex och viktindex

Rättelse :-) (observera smiley)

Man får ha vad man vill i storlek på bilen så länge det ej tar i vid in/utfjädring samt fulla styrutslag. & att man har godkända klassade däck samt kan garantera som förare av fordonet att hastighetsmätaren "stämmer" inom de angivelser som finnes.

kolsvajansson
18 augusti 2013 · 875 Inlägg

silversnurran skrev:

kolsvajansson skrev:

M_Back skrev:

Låter ju som en bra lösning! Är dock ganska bökigt, måste skruva bort en plastkåpa inne i hjulhuset för att komma åt. Gäller att farbror batong har lite tålamod isf. smile

Haha jasså du har så kul du när du ska byta, ja men de får de väl lov att ha, annars så får de skylla sig själv att de stoppade en;) sist fick jag nog stå i en timma när de kollade hela bilen pga lite gultoning på framlysena, så kör med blåa positionsljus nu

Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning ok. Sen det dära med att tona baklampor är ju bara lump vrf riskera att bli påkörd bakifrån för att man tycker det är "fräckt" med mörkare lampor bak?

Men sen enklaste är att surfa runt lite på garaget bilar med din bilmodell och kolla vad dem gjort på sina bilar

Lycka till

Gula lampor är och men inte gul film

silversnurran
18 augusti 2013 · 773 Inlägg

kolsvajansson skrev:

silversnurran skrev:

kolsvajansson skrev:

Haha jasså du har så kul du när du ska byta, ja men de får de väl lov att ha, annars så får de skylla sig själv att de stoppade en;) sist fick jag nog stå i en timma när de kollade hela bilen pga lite gultoning på framlysena, så kör med blåa positionsljus nu

Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning ok. Sen det dära med att tona baklampor är ju bara lump vrf riskera att bli påkörd bakifrån för att man tycker det är "fräckt" med mörkare lampor bak?

Men sen enklaste är att surfa runt lite på garaget bilar med din bilmodell och kolla vad dem gjort på sina bilar

Lycka till

Gula lampor är och men inte gul film

Jag ger upp alltså läs igen säger jag bara

Ni måste tro man är en jävla lurendrajare alltså:S aja sista ni såg av mig här puss och kram ni avundsjuka:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Seth
18 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

KHRacing skrev:

Seth skrev:

Streetfreak skrev:
Man får ju bara ha dom storlek på däck och fälgar den är reggad med och inga däck som sticker ut, tror det är för om man kör på fotgängare

rättelse. man får ha storlek på däck o fälg som diffar max 5% i rullomkrets gentemot original.
Och som har rätt hastighetsindex och viktindex

Rättelse :-) (observera smiley)

Man får ha vad man vill i storlek på bilen så länge det ej tar i vid in/utfjädring samt fulla styrutslag. & att man har godkända klassade däck samt kan garantera som förare av fordonet att hastighetsmätaren "stämmer" inom de angivelser som finnes.

vet. orden var inte med mig till 100

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Seth
18 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

silversnurran skrev:

kolsvajansson skrev:

silversnurran skrev:
Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning ok. Sen det dära med att tona baklampor är ju bara lump vrf riskera att bli påkörd bakifrån för att man tycker det är "fräckt" med mörkare lampor bak?

Men sen enklaste är att surfa runt lite på garaget bilar med din bilmodell och kolla vad dem gjort på sina bilar

Lycka till

Gula lampor är och men inte gul film

Jag ger upp alltså läs igen säger jag bara

Ni måste tro man är en jävla lurendrajare alltså:S aja sista ni såg av mig här puss och kram ni avundsjuka:)

att polismän o bes personal godkänner att man "tonat" lyktor gör inte det lagligt.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=246625
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=250513
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181433

lite halvgammal men fortfarande gällande info som gäller det man skrivit om

Senast redigerat av Seth (18 augusti 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Evildan
18 augusti 2013 ·

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/T … 0_2%20.pdf

saxat från sidan 52.
K3
Strålkastare, lyktor, reflexanordningar och glödlampor får inte förses med färgskikt, oavsett färg.
K4
Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Transportstyrelsen utfärdade föreskrifter.
K5
Strålkastare och lyktor på fordon ska vara så placerade på fordonet att fordonets förare inte störs av ljuset.
K6
Stenskottsskydd för föreskrivna lyktor eller föreskrivna strålkastare får inte finnas på fordon om skyddet påtagligt försämrar lyktans eller strålkastarens ljus. Detta gäller även stenskottskydd av material som lätt kan skadas så att det försämrar lyktans eller strålkastarens ljus.


Plastfilm är ett material som lätt kan skadas, dessa tål inte stenskott, spolarvätska, soljus etc då plasten ändrar karaktär och genomsläppsförmåga.
Det är inte tillåtet med plastfilm på ståkastarna oavsett var i landet man bor.

rickylicious Webbutvecklare
18 augusti 2013 · 2 369 Inlägg

silversnurran skrev:

Seth skrev:

silversnurran skrev:
Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning okl

att man får ha gult eller vitt sken framåt betyder inte att man får ha gultonat.

Så det du anser är att jag ljuger efter 2 flygande utan anmärkning och 1 besiktning utan något tjafs efter att dem kollat i lagbok?

Kan tillägga att dem fråga om det var toning eller ej!

Du menar även att gula glödlampor/halogen lampor är olagliga då eller?

Du får INTE ha gul toning på dina lyktor. Spelar ingen roll om du fått igenom det i besiktning, det är tyvärr inte lagligt för det smile Ingen som påstår att du ljuger, du har bara haft "tur" när du besiktigat. Om man nu kan kalla det tur att dom missar något så uppenbart... Frågan är ju vad en sån trött besiktningsman missar mer (dåliga bromsslangar/rör osv...) big_smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
granadadr
18 augusti 2013 · 7 290 Inlägg

rickylicious skrev:

silversnurran skrev:

Seth skrev:

att man får ha gult eller vitt sken framåt betyder inte att man får ha gultonat.

Så det du anser är att jag ljuger efter 2 flygande utan anmärkning och 1 besiktning utan något tjafs efter att dem kollat i lagbok?

Kan tillägga att dem fråga om det var toning eller ej!

Du menar även att gula glödlampor/halogen lampor är olagliga då eller?

Du får INTE ha gul toning på dina lyktor. Spelar ingen roll om du fått igenom det i besiktning, det är tyvärr inte lagligt för det smile Ingen som påstår att du ljuger, du har bara haft "tur" när du besiktigat. Om man nu kan kalla det tur att dom missar något så uppenbart... Frågan är ju vad en sån trött besiktningsman missar mer (dåliga bromsslangar/rör osv...) big_smile

precis,, jag har besiktat istortsett ALLA mina bilar med tonade bakljus,, har aldrig åkt dit på det,, men är inte lagligare för det wink,, dock har jag INTE svarta, vilket bara är korkat wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

hmm en fråga, jag tänkte vip-styla bilen, därför tänkte jag tona bak och sidorna och framsidorna vill jag ha gardiner, det är väll inte olagligt? och när jag har parkerat vill jag ha en flagga på framrutan, det är väl ok också?


ang rökning i bilen, man får väl inte böter för det?

mary jane hjärta
Lunden89
18 augusti 2013 · 223 Inlägg

silversnurran skrev:

kolsvajansson skrev:

M_Back skrev:

Låter ju som en bra lösning! Är dock ganska bökigt, måste skruva bort en plastkåpa inne i hjulhuset för att komma åt. Gäller att farbror batong har lite tålamod isf. smile

Haha jasså du har så kul du när du ska byta, ja men de får de väl lov att ha, annars så får de skylla sig själv att de stoppade en;) sist fick jag nog stå i en timma när de kollade hela bilen pga lite gultoning på framlysena, så kör med blåa positionsljus nu

Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning ok. Sen det dära med att tona baklampor är ju bara lump vrf riskera att bli påkörd bakifrån för att man tycker det är "fräckt" med mörkare lampor bak?

Men sen enklaste är att surfa runt lite på garaget bilar med din bilmodell och kolla vad dem gjort på sina bilar

Lycka till

Olagligt med tonade lyktor du får skydd tona inget annat

audi s4 450nm e mums
Volkswagen beach buggy "Dirty" (1970)
Dodge aspen special edition "gjutgärn racing" (1977)
Mack Forum- och sitemoderator
19 augusti 2013 · 26 155 Inlägg

Lunden89 skrev:

silversnurran skrev:

kolsvajansson skrev:

Haha jasså du har så kul du när du ska byta, ja men de får de väl lov att ha, annars så får de skylla sig själv att de stoppade en;) sist fick jag nog stå i en timma när de kollade hela bilen pga lite gultoning på framlysena, så kör med blåa positionsljus nu

Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning ok. Sen det dära med att tona baklampor är ju bara lump vrf riskera att bli påkörd bakifrån för att man tycker det är "fräckt" med mörkare lampor bak?

Men sen enklaste är att surfa runt lite på garaget bilar med din bilmodell och kolla vad dem gjort på sina bilar

Lycka till

Olagligt med tonade lyktor du får skydd tona inget annat

Eh, va?

Och nej TS, det är inte olagligt att röka i bilen..även om det är jävligt ofräscht.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
thegalant
19 augusti 2013 · 147 Inlägg

Mack skrev:

Lunden89 skrev:

silversnurran skrev:

Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning ok. Sen det dära med att tona baklampor är ju bara lump vrf riskera att bli påkörd bakifrån för att man tycker det är "fräckt" med mörkare lampor bak?

Men sen enklaste är att surfa runt lite på garaget bilar med din bilmodell och kolla vad dem gjort på sina bilar

Lycka till

Olagligt med tonade lyktor du får skydd tona inget annat

Eh, va?

Och nej TS, det är inte olagligt att röka i bilen..även om det är jävligt ofräscht.

ahha nejnej inga cigg, mycket goare ;D

men hur e det med gardiner och flagga?

mary jane hjärta
Mack Forum- och sitemoderator
19 augusti 2013 · 26 155 Inlägg

thegalant skrev:

Mack skrev:

Lunden89 skrev:

Olagligt med tonade lyktor du får skydd tona inget annat

Eh, va?

Och nej TS, det är inte olagligt att röka i bilen..även om det är jävligt ofräscht.

ahha nejnej inga cigg, mycket goare ;D

men hur e det med gardiner och flagga?

Är bilen parkerad så får du göra i stort sett vad du vill med bilen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
KHRacing
19 augusti 2013 ·

Seth skrev:

KHRacing skrev:

Seth skrev:

rättelse. man får ha storlek på däck o fälg som diffar max 5% i rullomkrets gentemot original.
Och som har rätt hastighetsindex och viktindex

Rättelse :-) (observera smiley)

Man får ha vad man vill i storlek på bilen så länge det ej tar i vid in/utfjädring samt fulla styrutslag. & att man har godkända klassade däck samt kan garantera som förare av fordonet att hastighetsmätaren "stämmer" inom de angivelser som finnes.

vet. orden var inte med mig till 100

*asg*. Sällan du skriver någe ovettigt så jag var bara tvungen kompis big_smile

Seth
19 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

KHRacing skrev:

Seth skrev:

KHRacing skrev:

Rättelse :-) (observera smiley)

Man får ha vad man vill i storlek på bilen så länge det ej tar i vid in/utfjädring samt fulla styrutslag. & att man har godkända klassade däck samt kan garantera som förare av fordonet att hastighetsmätaren "stämmer" inom de angivelser som finnes.

vet. orden var inte med mig till 100

*asg*. Sällan du skriver någe ovettigt så jag var bara tvungen kompis big_smile

Jaja, får bju' på't

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
thegalant
19 augusti 2013 · 147 Inlägg

men får man köra med gardinerna dragna då?


men hur är det med straight pipe eller cutout, är det ok eller får man böter? kommer att ha kvar katalysatorn

vilken storlek tycker ni är bra för en 2l sugis? funderar på 3" och sen blir två 4"

mary jane hjärta
AndrAAx
19 augusti 2013 · 742 Inlägg

Toningsfilm - Samtliga färger är olagligt om det tejpas på E-märkta lampor, även transparent (genomskinlig, ofärgad). Detta gäller även bak!
Neonljus - Helt lagligt även under färd, oavsett färg! Det måste vara rätt monterat det är detta dom flesta åker dig på. Felaktig montering=böter! Rätt montering=Ljuskällan får INTE synas från sidan på bilen om man tittar i samma höjd som den sitter monterad på, finns exakt hur detta ska kollas men mins inte! Har för mig att det är något liknande detta! Sitter din neonslinga på 20cm höjd från marken så får den inte synas om du tittar från 10m håll från en 20cm höjd. Har domstolsbeslut på detta så detta är fastslagit!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Evildan
19 augusti 2013 ·

thegalant skrev:

Mack skrev:

Lunden89 skrev:

Olagligt med tonade lyktor du får skydd tona inget annat

Eh, va?

Och nej TS, det är inte olagligt att röka i bilen..även om det är jävligt ofräscht.

ahha nejnej inga cigg, mycket goare ;D

men hur e det med gardiner och flagga?

röka vad?

du får inte ha gardiner i sidorutorna fram under färd.
du får ha en flagga (om den inte anses stötande eller på annat vis olämplig) över vindrutan när bilen står still.

har du körkort?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang