Volvo 242 GruppA

Tanken är att detta ska bli en Volvo 242 GruppA, exakt som dom var när Volvo vann DTM/ETC på 80-talet. My intention is that this shouldbe an 242 GroupA, exactly as they whas when Volvo won DTM/ETC back in the 80s.
  • 455 Följare
  • 312 814 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 november 2017
woffis
26 september 2013 · 504 Inlägg

Detta är ju perverst! big_smile

Lätta du den själv?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
fakeso
26 september 2013 · 218 Inlägg

H

woffis skrev:
Detta är ju perverst! big_smile

Lätta du den själv?

Nej, motorn byggs helt av Magnus Jaasund på www.jmbo.se . Som för övrigt är en av de i särklass bästa mekanikerna jag träffat på under mina 35år i bilbranschen. Sen underlättar det naturligtvis att han även jobbar med Greger Petterssons GrpA bil (vilket är en av väldigt få som det fortfarande tävlas med).

Senast redigerat av fakeso (26 september 2013)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
fakeso
27 september 2013 · 218 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:
Är den syradoppad för lägre vikt?
Vad jag förstår (läst mig till) så fick man inte lätta på annat sätt, är insidan intakt med förstärkningarna på den luckan du har där då?

Jag har också hört att man skulle ha syradoppat karosser men jag har dock aldrig sett någon doppad kaross. Undrar om dom verkligen gjorde det? Någon där ute som känner till en kaross som är syrad?

Denna original bakluckan är i alla fall inte syrad och all förstärkning sitter på plats.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Sjogren-Racing
27 september 2013 · 116 Inlägg

fakeso skrev:

Sjogren-Racing skrev:
Är den syradoppad för lägre vikt?
Vad jag förstår (läst mig till) så fick man inte lätta på annat sätt, är insidan intakt med förstärkningarna på den luckan du har där då?

Jag har också hört att man skulle ha syradoppat karosser men jag har dock aldrig sett någon doppad kaross. Undrar om dom verkligen gjorde det? Någon där ute som känner till en kaross som är syrad?

Denna original bakluckan är i alla fall inte syrad och all förstärkning sitter på plats.

Om den luckan som du äger har suttit på en tävlingsbil och inte väger mindre än en standardlucka (förutom hålen då) så är det ju bara en myt med syradoppning. Jag kan tänka mig att det finns mängder med myter om Grupp-A bilar.

fakeso
27 september 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-8b0a36a2d0d9a9a32789866076088d47.jpg

Bromsskivor 330mm med original Bells från VMS (nya)
Bromsok Brembo 4kolvs (nya)
Hållare original VMS (nya)

Blir tyvärr lite "julgransbetonat" med alla färger...men va gör man? Det är ju original Gr.A

Senast redigerat av fakeso (27 september 2013)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
fakeso
27 september 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-aa4a7003bd93310ecb88e5a8456f7818.jpg

ABS Homologerades 1987 så det måste man montera. Men först ska delarna naturligtvis plockas i sönder, kollas  och få ny ytbehandling. Om jag inte hittar nya grejer...cool

Senast redigerat av fakeso (27 september 2013)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
woffis
27 september 2013 · 504 Inlägg

Är det från dom delarna Gordon köpte av mig eller?
Jag har kvar bakaxeln om du är intresserad?

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
fakeso
27 september 2013 · 218 Inlägg

woffis skrev:
Är det från dom delarna Gordon köpte av mig eller?
Jag har kvar bakaxeln om du är intresserad?

Ursäkta jag är ganska trög av naturen... men vilka delar menar du? Och vad är det för bakaxel du har? neutralneutral

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
woffis
27 september 2013 · 504 Inlägg

Flash70 köpte en 244 och massa original tillbehör däribland ABS system som låg i någon låda så ja tänkte om de var det du lånat.
Jag har en ABS bakaxel som ligger kvar

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
fakeso
27 september 2013 · 218 Inlägg

woffis skrev:
Flash70 köpte en 244 och massa original tillbehör däribland ABS system som låg i någon låda så ja tänkte om de var det du lånat.
Jag har en ABS bakaxel som ligger kvar

Aha! Nä det är nog inte samma grejer. Och axeln har jag ingen nytta av då jag redan har en 1031 Alu på den.

Men tack så mycket! smile

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
woffis
27 september 2013 · 504 Inlägg

Okej ja du verkar ju ha kommit över en mindre guld gruva va gäller delar

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment
fakeso
29 september 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-670dd017edc9ceffd274286972348799.jpg

Hade tänkt använda dessa äkta Magnumstolar som jag och min son har i isbilen men såg nu att dom är utom all räddning...
Är det någon som har Recarostolar i tigerväv (kolfiber/kevlar) med det typiska förstärkningskrysset i ryggen?
Tror att dessa tillverkades mellan 1984-1993 ungefär. All info om dessa stolar är välkommen.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
danny-16vt Bilentusiast
29 september 2013 · 265 Inlägg

Följer ditt projekt! Är ett stort fan av grupp a 242:erna big_smile

Synd med stolarna! Ser ju tidsenliga ut annars!

Volvo 240 "Putte" (1988)
fakeso
1 oktober 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-a419fda28c164fc7e29e8d2a67c298f5.jpg

Kom över några gamla drivaxlar som jag tänkte renovera. Tre st har gått med lös centrummutter så styrpinnarna och hålen för styrpinnarna har förstörts.
Några har även förstörts i splinsen. Man körde med lite minus camber och hade därför modifierat splinsen vilket gjorde dom betydligt svagare.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Sjogren-Racing
1 oktober 2013 · 116 Inlägg

Intressant med camber på en stel axel, är det rören dom har "skränkt" eller finns det camberplattor att lägga emellan diffklumpen och rören?

fakeso
3 oktober 2013 · 218 Inlägg

☺️

Sjogren-Racing skrev:
Intressant med camber på en stel axel, är det rören dom har "skränkt" eller finns det camberplattor att lägga emellan diffklumpen och rören?

Dom axlar jag har tittat på har man fräst eller slipat inre flänsen på axelrören

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Jolla_R
3 oktober 2013 · 20 Inlägg

Grymt intressant tråd!! Älskar Grupp-a bilarna å dess historia!
Buren e den nybyggd med lr renoverad original?

Volvo 780 "Bertone" (1988)
fakeso
3 oktober 2013 · 218 Inlägg

Jolla_R skrev:
Grymt intressant tråd!! Älskar Grupp-a bilarna å dess historia!
Buren e den nybyggd med lr renoverad original?

Den som sitter i nu är nybyggd i Cromolly med homologerings handlingar (för att kunna tävla).

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-50029aca63d79093aef7d9d2f2efbe46.jpg

Senast redigerat av fakeso (3 oktober 2013)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
fakeso
6 oktober 2013 · 218 Inlägg

Jag saknar bakre bromsoken, någon som har några liggande? Tänkte använda Brembos 4kolv ok med 305x25mm skivor. Tror det blir bäst då jag har Brembo 330mm fram. Annars verkar AP-Lockheed vara vanligast.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
evozz
6 oktober 2013 · 122 Inlägg

Sååå läckert bygge, lycka till med den smile

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mazda 626 (1988)
BMW 328i "M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang