2084
Sök

Hjälp med Volvo245 1977, rosthål vid antennfäste och tröskel!

Måste göra något åt två hål i Volvon då jag älskar denna bil och varit i familjen allt sedan 1977. Bilen har fått duktigt med rostskydd från första dagen den köptes 1977 och framåt men slarvigt nog glömdes två rostfläckar på ytan... Visa mer

6 812 Visningar
Uppdaterades senast 25 augusti 2013
8 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
Kära vänner, jag vill nu dela med mig lite av min i övrigt mycket fina och väl rullandes Volvo 245 från 1977. Hoppas på så vis att någon erfaren och vänlig själ orkar svara med råd efter att ha tittat på bifogade bilder. Jag har fått elak rost på några ställen och undrar hur jag skall angripa dessa inför vintern och våren dvs. kort sikt men även inför framtiden. Kan troligen inte ställa den i garage och vädret kanske inte är det bästa för att laga rost? Jag har svets och bläster hemma. Kan även tillägga att rosten började utifrån och att bilen blivit behandlad med rostskydd från första dagen den köptes 1977 och vid ett par tillfällen senare. Så vad gör jag, nyfiken på era åsikter!

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196720/196720-df5f2832e0cbbe2bd6e0208a8afd6a7b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196720/196720-8d524631b9ee0345313bed92cb197d5a_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196720/196720-37c45e151790a299c52ca397bc9f2f94_tn.jpg

1) Hur lagar jag hålet i tröskeln? Tröskeln är i övrigt fin men lite rost har även dykt upp undertill där flänsarna sammanfogats och där dränaget sitter. Vad göra på kort och lång sikt?

2) Har ett hål stort som en enkrona vid antennfästet precis vid framrutans svarta gummilist. Rosten har inte trängt in under gummilisten men är på väg om inget görs. Ett knepigt hål att svetsa tror jag då instrumentpanelen sitter bakom? Vad göra på kort och lång sikt?

1 322 Inlägg
24 augusti 2013
Beror lite på hur seriös du kommer göra det hela... Vet folk som gör det jätte seriöst som skär bort rosten och lite till sen bockar till ny och svetsar dit/köper donatorplåt och svetsar dit. vilket jag också skulle göra eftersom det är synligt. Sen går ju ibland bara slipa bort rosten, och bocka till en plåt och lägga dit, som man svetsar fast.

Är du bara ute efter att få bort det hela så går det ju med spackel också. Men det tycker inte jag är rätt.

Eftersom det är vid dörröppningen dom 2 första bilderna, så blir det nog lättast att kapa ut och köpa donatorplåt om du inte vill bocka själv. Kan ju vara risk för att dörren tar i om man bockar till plåt och lägger över.

edit: såg nu att det bara var ett litet hål på bild 1. Då kan de gå lägga en liten plåtbit. För det runt om såg ganska friskt ut tycker jag. Bara som ytrost men ögat kanske lurar mig?tongue

edit 2: där under på sista bilden skulle jag bara slipat bort, tagit en ny plåt, bockat till och svetsat över.
Senast redigerat av Celeron (24 augusti 2013)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
24 augusti 2013
Ohh en rost tråd big_smile..

Kan skriva vad jag tycker du ska göra. När rosten har börjat så kan du räkna från där rosten slutar och 1cm ifrån rosten ska du skära bort. Då förmodligen rosten har angripet baksidan.

1. Skär bort plåtbiten vid förardörren till en hel bit.

2. Använd sedan den rostiga biten till att vara en mall till den nya plåten du ska göra. 1mm plåt räcker gott o väl

3. slipa rent runt hålet så du får riktigt med kontakt med svetsen.

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

8 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
Celeron skrev:
Beror lite på hur seriös du kommer göra det hela... Vet folk som gör det jätte seriöst som skär bort rosten och lite till sen bockar till ny och svetsar dit/köper donatorplåt och svetsar dit. vilket jag också skulle göra eftersom det är synligt. Sen går ju ibland bara slipa bort rosten, och bocka till en plåt och lägga dit, som man svetsar fast.

Är du bara ute efter att få bort det hela så går det ju med spackel också. Men det tycker inte jag är rätt.

Eftersom det är vid dörröppningen dom 2 första bilderna, så blir det nog lättast att kapa ut och köpa donatorplåt om du inte vill bocka själv. Kan ju vara risk för att dörren tar i om man bockar till plåt och lägger över.

edit: såg nu att det bara var ett litet hål på bild 1. Då kan de gå lägga en liten plåtbit. För det runt om såg ganska friskt ut tycker jag. Bara som ytrost men ögat kanske lurar mig?tongue

edit 2: där under på sista bilden skulle jag bara slipat bort, tagit en ny plåt, bockat till och svetsat över.

Tack för ditt engagemang Celeron!

Nej, jag tänker såklart göra ett riktigt bra jobb och inte bara spackla över eller lägga till en bit ovanpå så att det syns varje gång man öppnar dörren. Det är ren metall under rosten och hålet uppkom när min far i särade på plåtarna med kraft i våras.
Problemet är att jag har fått akut tidsbrist, även om detta inte tar många dagar att slutföra så har jag nu tänkt tanken att kanske fuska lite fram till våren och först då göra jobbet riktigt. Att nu bara stoppa rosten på bästa sätt, kanske bara blästra, måla på zink och vit tektyl eller färg? Hur skulle du gjort om du haft tidsbrist men inte heller ville förvärra situationen?

När väl plåtbiten kommit på plats, hur hade du avslutat med rostskydd, grundfärg mm...

Vad är donatorplåt egentligen? Köpes den färdig eller.. för du menar väl inte att man skall köpa en lös tröskel och klippa ut den bit man behöver med en trycklufts eller borrmaskinsnibbler?

Har bara en handnibbler som fungerar sådär, klipper snett och plåten fastnar hela tiden. mad
Vad skall man investera i för verktyg för att skära eller klippa ut och till? Min handnibbler är kass och plåtsaxen går i värsta fall. Jag har kraftig kompressor och tryckluft som bla används till blästern. Har hört att vissa skär.. använder de gas eller plasma cutter då?
Senast redigerat av levitan (24 augusti 2013)

8 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
Amazon_142_Duett skrev:
Ohh en rost tråd big_smile..

Tack för ditt svar med Amazon_142

Ja, jag förstår ironin. big_smile Är inte den första eller den sista om att ställa frågor om detta och det finns en sökfunktion har jag också sett. smile Är lite ovan vid rost bara men annars har jag gjort mycket med 240 bilarna i familjen tillsammans med min far. Så någon service har det aldrig blivit, vi har gjort allt själva och bilarna håller!

Vad menar du med att skära ut den rostiga biten ur tröskeln, hur? Det är ju så att bakdörren sitter fast i den tjockare plåten som stolpen är gjord utav. Tröskelns plåt är tunnare än stolpens. Hur skulle du skära ut plåtbiten ur bilen.. skulle du skära bort lite av tröskeln och stolpen samtidigt? Det blir kanske inte så vackert?
Senast redigerat av levitan (24 augusti 2013)

1 322 Inlägg
25 augusti 2013
levitan skrev:
Celeron skrev:

Tack för ditt engagemang Celeron!

Nej, jag tänker såklart göra ett riktigt bra jobb och inte bara spackla över eller lägga till en bit ovanpå så att det syns varje gång man öppnar dörren. Det är ren metall under rosten och hålet uppkom när min far i särade på plåtarna med kraft i våras.
Problemet är att jag har fått akut tidsbrist, även om detta inte tar många dagar att slutföra så har jag nu tänkt tanken att kanske fuska lite fram till våren och först då göra jobbet riktigt. Att nu bara stoppa rosten på bästa sätt, kanske bara blästra, måla på zink och vit tektyl eller färg? Hur skulle du gjort om du haft tidsbrist men inte heller ville förvärra situationen?

När väl plåtbiten kommit på plats, hur hade du avslutat med rostskydd, grundfärg mm...

Vad är donatorplåt egentligen? Köpes den färdig eller.. för du menar väl inte att man skall köpa en lös tröskel och klippa ut den bit man behöver med en trycklufts eller borrmaskinsnibbler?

Har bara en handnibbler som fungerar sådär, klipper snett och plåten fastnar hela tiden. mad
Vad skall man investera i för verktyg för att skära eller klippa ut och till? Min handnibbler är kass och plåtsaxen går i värsta fall. Jag har kraftig kompressor och tryckluft som bla används till blästern. Har hört att vissa skär.. använder de gas eller plasma cutter då?

Blästra är ju bäst... För då tar den där nere du inte kommer åt med slippapper . med akut tidbrist hade jag: blästrat så det blir plåtrent, sen målat på med valfri zink. Och sen lacka över detta till bilens färg. Så de ser bra ut.. Hagmans är bäst enligt väldigt många! Har själv inte prövat hagmans men..  Jag  slipar bort så det är plåtrent, sen drar på nån zink så det ej kommer rost! Sen börjat lacka så det ser bra ut iaf... Om man ändå ska göra om det till våren behöver man ju kanske inte var seriöst i världen hehe.

Japp donatorplåt är att man skär ut plåten från en annan bil och svetsar dit. När man skärt bort de hela på den bilen man ska ha det till såklart:) men jag tycker självklart det är bättre att köpa plåtark på t.ex biltema och bocka själv så det blir helt rostfritt. Plåt är inte alls dyr att köpa faktiskt. bi

När jag skär ut plåt tar jag rondellen, kapen finns massa namn för den men såhär ser den ut! http://www.verktygshopen.se/public/img/user/600263000.jpg

Volvo 945aaah!

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
25 augusti 2013
Jag använder en liten kapmaskin tryckluftdriven när jag skär bort all min rost. det positva med det är att du kommer till på omöjliga ställen.

Här har jag ritat upp vart du ska kapa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181258/181258-8ce3e826d071ce01bbb94b1a02a4cddc.jpg

Titta noga vart jag har ritat. Jag har ritat där de är lättast att svetsa ihop donatorplåten. Risken om du inte göra så här är att plåten kommer att slå sig= Mycket spackel.

Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270

8 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Tusen tack igen! smile
Blästra är ju bäst... För då tar den där nere du inte kommer åt med slippapper . med akut tidbrist hade jag: blästrat så det blir plåtrent, sen målat på med valfri zink. Och sen lacka över detta till bilens färg. Så de ser bra ut.. Hagmans är bäst enligt väldigt många! Har själv inte prövat hagmans men..  Jag  slipar bort så det är plåtrent, sen drar på nån zink så det ej kommer rost! Sen börjat lacka så det ser bra ut iaf...  Om man ändå ska göra om det till våren behöver man ju kanske inte var seriöst i världen hehe.

Japp, så får det bli men blästern får vara med också i mitt fall. big_smile

Japp donatorplåt är att man skär ut plåten från en annan bil och svetsar dit. När man skärt bort de hela på den bilen man ska ha det till såklart:) men jag tycker självklart det är bättre att köpa plåtark på t.ex biltema och bocka själv så det blir helt rostfritt. Plåt är inte alls dyr att köpa faktiskt. bi

Det är ju fiffigt med donatorplåt, men är inte kapen lite stor.. jag har en sådan också såklart och en mindre luftdriven. smile Biltema har jag en dryg kilometer ifrån mig så jag har köpt bla plåt och provsvetsat med tidigare och tanken med plåtrent lockar mig. Men som du ser så möts två plåtar, från stolpen och tröskeln. Antar att det är lite spaltkorrosion mellan dessa. Antar att om man klipper ut ren plåt från tex Biltema så får man klippa ut två plåtbitar att sammanfoga till en eller är det spackel som gör under senare i vår?
Senast redigerat av levitan (25 augusti 2013)

1 322 Inlägg
25 augusti 2013
levitan skrev:
Tusen tack igen! smile
Blästra är ju bäst... För då tar den där nere du inte kommer åt med slippapper . med akut tidbrist hade jag: blästrat så det blir plåtrent, sen målat på med valfri zink. Och sen lacka över detta till bilens färg. Så de ser bra ut.. Hagmans är bäst enligt väldigt många! Har själv inte prövat hagmans men..  Jag  slipar bort så det är plåtrent, sen drar på nån zink så det ej kommer rost! Sen börjat lacka så det ser bra ut iaf...  Om man ändå ska göra om det till våren behöver man ju kanske inte var seriöst i världen hehe.

Japp, så får det bli men blästern får vara med också i mitt fall. big_smile

Det är ju fiffigt med donatorplåt, men är inte kapen lite stor.. jag har en sådan också såklart och en mindre luftdriven. smile Biltema har jag en dryg kilometer ifrån mig så jag har köpt bla plåt och provsvetsat med tidigare och tanken med plåtrent lockar mig. Men som du ser så möts två plåtar, från stolpen och tröskeln. Antar att det är lite spaltkorrosion mellan dessa. Antar att om man klipper ut ren plåt från tex Biltema så får man klippa ut två plåtar eller?

Joo kapen kan vara lite stor... Men de brukar ofta gå bra. Men om du har en mindre luftdriven är det nog lättare att komma åt. Plåtrent är alltid bäst tycker jag. Håller oftast längre.

Om man behöver 2 plåtbitar kan jag tyvärr inte svara på.. De har jag inte riktigt förstått funktionen av att de möts där. Men jag ska tänka på detta under dagen om du kan behöva 2 plåtbitar... smile

Volvo 945aaah!

8 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Många tack för ditt mycket intressanta inlägg för att inte tala om bilden!  big_smile

Jag använder en liten kapmaskin tryckluftdriven när jag skär bort all min rost. det positva med det är att du kommer till på omöjliga ställen.

Mm, har en sådan också, men vilken diameter har du på skäret/klinga/rondellen eller vad det nu heter? Har du kanske en bild? big_smile Har även en liten dremmel.

Titta noga vart jag har ritat. Jag har ritat där de är lättast att svetsa ihop donatorplåten. Risken om du inte göra så här är att plåten kommer att slå sig= Mycket spackel.

Kanonbra tips, förstår att du ritat som du gjort. Du kör väl med zink du med? Det blir till att sparka igång nu, skall bara kolla vädret först! roll

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
25 augusti 2013
levitan skrev:
Många tack för ditt mycket intressanta inlägg för att inte tala om bilden!  big_smile

Mm, har en sådan också, men vilken diameter har du på skäret/klinga/rondellen eller vad det nu heter? Har du kanske en bild? big_smile Har även en liten dremmel.

Kanonbra tips, förstår att du ritat som du gjort. Du kör väl med zink du med? Det blir till att sparka igång nu, skall bara kolla vädret först! roll

Jag ska ta ett foto på den maskinen jag kör med. Man behöver inte ha en sådan jag har (23.000kr) Kostar min roll

Skär bort den plåten jag ritade upp och när du har gjort det. Tar du med den biten till en donator bil och ritar upp biten på bilen och skär ut den wink.

Då den plåtbiten du ska skära ut nu är rätt så svår att bygga som amatör så råder jag inte dig till det.

8 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Om man behöver 2 plåtbitar kan jag tyvärr inte svara på.. De har jag inte riktigt förstått funktionen av att de möts där. Men jag ska tänka på detta under dagen om du kan behöva 2 plåtbitar... smile

Ja, tack kom gärna med förslag senare när du kan. Tänkte bara att plåtarna kanske är av olika tjocklek och skall det vara pedantiskt vackert nästa vår så kanske man gör det hela med två plåtbitar eller skall man spackla?

8 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Jag ska ta ett foto på den maskinen jag kör med. Man behöver inte ha en sådan jag har (23.000kr) Kostar min roll

Min köpte jag nog på Biltema med ÄKTA Biltemakvalitet wink Oj, det var en del för en tryckluftskap!

Skär bort den plåten jag ritade upp och när du har gjort det. Tar du med den biten till en donator bil och ritar upp biten på bilen och skär ut den wink.

Då den plåtbiten du ska skära ut nu är rätt så svår att bygga som amatör så råder jag inte dig till det.

Fint tips, men börjar nog med att hitta en donator, sedan så behövs det el också.
Du har rätt, det blir lite svårare med två plåtbitar som förmodligen först måste sammanfogas och sedan sättas på plats i hålet?

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
25 augusti 2013
levitan skrev:

Min köpte jag nog på Biltema med ÄKTA Biltemakvalitet wink Oj, det var en del för en tryckluftskap!

Fint tips, men börjar nog med att hitta en donator, sedan så behövs det el också.
Du har rätt, det blir lite svårare med två plåtbitar som förmodligen först måste sammanfogas och sedan sättas på plats i hålet?

Om man ska bygga det själv så blir det som på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181258/181258-860e5addf3ddf134dd429d4148a2d166.jpg

Man börjar att klippa ut plåtbit 1 och böjer och dona med den. sedan svetsar man fast den biten.

sedan tar man plåtbit 2 och börjar böja med den punktar dit den lungt Punktsvetsa allt aldrig helsvetsa saker som inte har böjar smile.

305 Inlägg
26 augusti 2013
Jag ska göra samma skit senare, följde med 2 hela trösklar av han jag köpte min 77a av. Bara skär ut skiten i raka linjer sen köp en sån tröskel på mekonomen ala 450kr ~ Och svetsa dit.

Sök