Celeron skrev:
Beror lite på hur seriös du kommer göra det hela... Vet folk som gör det jätte seriöst som skär bort rosten och lite till sen bockar till ny och svetsar dit/köper donatorplåt och svetsar dit. vilket jag också skulle göra eftersom det är synligt. Sen går ju ibland bara slipa bort rosten, och bocka till en plåt och lägga dit, som man svetsar fast.
Är du bara ute efter att få bort det hela så går det ju med spackel också. Men det tycker inte jag är rätt.
Eftersom det är vid dörröppningen dom 2 första bilderna, så blir det nog lättast att kapa ut och köpa donatorplåt om du inte vill bocka själv. Kan ju vara risk för att dörren tar i om man bockar till plåt och lägger över.
edit: såg nu att det bara var ett litet hål på bild 1. Då kan de gå lägga en liten plåtbit. För det runt om såg ganska friskt ut tycker jag. Bara som ytrost men ögat kanske lurar mig?

edit 2: där under på sista bilden skulle jag bara slipat bort, tagit en ny plåt, bockat till och svetsat över.
Tack för ditt engagemang Celeron!
Nej, jag tänker såklart göra ett riktigt bra jobb och inte bara spackla över eller lägga till en bit ovanpå så att det syns varje gång man öppnar dörren. Det är ren metall under rosten och hålet uppkom när min far i särade på plåtarna med kraft i våras.
Problemet är att jag har fått akut tidsbrist, även om detta inte tar många dagar att slutföra så har jag nu tänkt tanken att kanske fuska lite fram till våren och först då göra jobbet riktigt. Att nu bara stoppa rosten på bästa sätt, kanske bara blästra, måla på zink och vit tektyl eller färg? Hur skulle du gjort om du haft tidsbrist men inte heller ville förvärra situationen?
När väl plåtbiten kommit på plats, hur hade du avslutat med rostskydd, grundfärg mm...
Vad är donatorplåt egentligen? Köpes den färdig eller.. för du menar väl inte att man skall köpa en lös tröskel och klippa ut den bit man behöver med en trycklufts eller borrmaskinsnibbler?
Har bara en handnibbler som fungerar sådär, klipper snett och plåten fastnar hela tiden.

Vad skall man investera i för verktyg för att skära eller klippa ut och till? Min handnibbler är kass och plåtsaxen går i värsta fall. Jag har kraftig kompressor och tryckluft som bla används till blästern. Har hört att vissa skär.. använder de gas eller plasma cutter då?