Bilen tappar kraft ny optimerad

nakti
28 augusti 2013 · 249 Inlägg

Jag undrar vad felet kan vara om man tappar kraft vid vissa accelerationer.
När man accelererar vid till 70 så känner man att bilen inte orkar och känns som att motorn får i sig en klump bensin på en gång.
Ny optimerad bil.
98 oktan bensin.

Haft 95 oktan med optimeringen tog slut på den och sen fyllde på med 98.
Hur lång tid kan det ta för motorn att känna av 98 oktanen?

VW Golf 5 TSI 1.4 140HP

Alexx
28 augusti 2013 · 141 Inlägg

Vilken firma har du låtit optimera bilen? (Viktigaste frågan av ALLT)
Förklara lite bättre vad du menar när du accelererar. Du accelererar på vilken växel och vilken hastighet?
Vid optimering ställer man ju bl.a. in tändningstider, ökar laddtryck mm, så det har definitivt att göra med ditt program som firman har lagt in. Därför undrar jag vem som gjort din optimering.
Kan det vara så att du har fått ett för högt tryck till insprutningen så dessa inte klarar av det trycket? Som sagt, vilken firma och vilket "steg" har du valt? Vissa firmor är duktiga på att bara safta på utan att ta hänsyn till annat.

Är din bil korrekt optimerad så spelar det absolut ingen roll vilken hastighet du kör i osv för det ska gå lika jämnt oavsett hastighet eller växel du har. Du ska känna en mycket "lättare" bil när du gasar då får sig mer vridmoment i samband med optimeringen. Givetvis piggare acceleration vid ren start, men bilen ska klara av en segdragning mycket bättre också - alltså att du ska slippa växla hela tiden, vilket är lite av meningen med optimering också
.
Det spelar heller absolut ingen roll om du kör på 95 oktan eller 98 oktan, sådan skillnad är det inte att du känner av det när du kör.

Senast redigerat av Alexx (28 augusti 2013)

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
it_mutt Avstängd
28 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Alexx skrev:
Vilken firma har du låtit optimera bilen? (Viktigaste frågan av ALLT)
Förklara lite bättre vad du menar när du accelererar. Du accelererar på vilken växel och vilken hastighet?
Vid optimering ställer man ju bl.a. in tändningstider, ökar laddtryck mm, så det har definitivt att göra med ditt program som firman har lagt in. Därför undrar jag vem som gjort din optimering.
Kan det vara så att du har fått ett för högt tryck till insprutningen så dessa inte klarar av det trycket? Som sagt, vilken firma och vilket "steg" har du valt? Vissa firmor är duktiga på att bara safta på utan att ta hänsyn till annat.

Är din bil korrekt optimerad så spelar det absolut ingen roll vilken hastighet du kör i osv för det ska gå lika jämnt oavsett hastighet eller växel du har. Du ska känna en mycket "lättare" bil när du gasar då får sig mer vridmoment i samband med optimeringen. Givetvis piggare acceleration vid ren start, men bilen ska klara av en segdragning mycket bättre också - alltså att du ska slippa växla hela tiden, vilket är lite av meningen med optimering också
.
Det spelar heller absolut ingen roll om du kör på 95 oktan eller 98 oktan, sådan skillnad är det inte att du känner av det när du kör.

Just det där kan jag tänka mig att du kommer få en mängd mothugg om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Alexx
28 augusti 2013 · 141 Inlägg

it_mutt skrev:

Alexx skrev:
Vilken firma har du låtit optimera bilen? (Viktigaste frågan av ALLT)
Förklara lite bättre vad du menar när du accelererar. Du accelererar på vilken växel och vilken hastighet?
Vid optimering ställer man ju bl.a. in tändningstider, ökar laddtryck mm, så det har definitivt att göra med ditt program som firman har lagt in. Därför undrar jag vem som gjort din optimering.
Kan det vara så att du har fått ett för högt tryck till insprutningen så dessa inte klarar av det trycket? Som sagt, vilken firma och vilket "steg" har du valt? Vissa firmor är duktiga på att bara safta på utan att ta hänsyn till annat.

Är din bil korrekt optimerad så spelar det absolut ingen roll vilken hastighet du kör i osv för det ska gå lika jämnt oavsett hastighet eller växel du har. Du ska känna en mycket "lättare" bil när du gasar då får sig mer vridmoment i samband med optimeringen. Givetvis piggare acceleration vid ren start, men bilen ska klara av en segdragning mycket bättre också - alltså att du ska slippa växla hela tiden, vilket är lite av meningen med optimering också
.
Det spelar heller absolut ingen roll om du kör på 95 oktan eller 98 oktan, sådan skillnad är det inte att du känner av det när du kör.

Just det där kan jag tänka mig att du kommer få en mängd mothugg om

Det vet jag redan, men det skiter jag i för jag har min egna uppfattning om bränslet och dess kvalité samt oktantal. Jag har kört på 95, 98 och 100 oktanig bensin och vill påstå att skillnaden känns inte mot vad prisskillnaden är på bränslet. Bilen går lika bra på  95, 98 eller 100 oktan. Han har ändå en liten 140 hk motor och jag är väldigt säker på att inte bränslet kommer ge honom 10-20-30 hk mer om han går över från 95 till 98 eller 100. Vill man tro det så är det ok för min del, men då lurar man sig själv .
Men nu är det bilens funktion som är frågan i tråden, inte bränslet.

Senast redigerat av Alexx (28 augusti 2013)

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
SLG
28 augusti 2013 · 498 Inlägg

http://atechmotor.com/bildgalleri/varf_ … 205254.jpg

Här finns det ändå bevis att det gör skillnad.

Senast redigerat av SLG (28 augusti 2013)

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
it_mutt Avstängd
28 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Alexx skrev:

it_mutt skrev:

Alexx skrev:
Vilken firma har du låtit optimera bilen? (Viktigaste frågan av ALLT)
Förklara lite bättre vad du menar när du accelererar. Du accelererar på vilken växel och vilken hastighet?
Vid optimering ställer man ju bl.a. in tändningstider, ökar laddtryck mm, så det har definitivt att göra med ditt program som firman har lagt in. Därför undrar jag vem som gjort din optimering.
Kan det vara så att du har fått ett för högt tryck till insprutningen så dessa inte klarar av det trycket? Som sagt, vilken firma och vilket "steg" har du valt? Vissa firmor är duktiga på att bara safta på utan att ta hänsyn till annat.

Är din bil korrekt optimerad så spelar det absolut ingen roll vilken hastighet du kör i osv för det ska gå lika jämnt oavsett hastighet eller växel du har. Du ska känna en mycket "lättare" bil när du gasar då får sig mer vridmoment i samband med optimeringen. Givetvis piggare acceleration vid ren start, men bilen ska klara av en segdragning mycket bättre också - alltså att du ska slippa växla hela tiden, vilket är lite av meningen med optimering också
.
Det spelar heller absolut ingen roll om du kör på 95 oktan eller 98 oktan, sådan skillnad är det inte att du känner av det när du kör.

Just det där kan jag tänka mig att du kommer få en mängd mothugg om

Det vet jag redan, men det skiter jag i för jag har min egna uppfattning om bränslet och dess kvalité samt oktantal. Jag har kört på 95, 98 och 100 oktanig bensin och vill påstå att skillnaden känns inte mot vad prisskillnaden är på bränslet. Bilen går lika bra på  95, 98 eller 100 oktan. Han har ändå en liten 140 hk motor och jag är väldigt säker på att inte bränslet kommer ge honom 10-20-30 hk mer om han går över från 95 till 98 eller 100. Vill man tro det så är det ok för min del, men då lurar man sig själv .
Men nu är det bilens funktion som är frågan i tråden, inte bränslet.

Fast, nu görs väl trots allt optimeringarna (fortfarande) efter 98? Och det borde det väl isf finnas en anledning till? (Att man, om det nu fortfarande görs, det har gjorts iaf, optimerar för 98 och inte 95)

Sen är det ju, och inget illa menat med det, också en viss skillnad på "personlig/upplevd skillnad" och "faktisk skillnad".

Jag vet flera fall där ex.vis bilarna spikat vid 95, men inte vid körning på 98 (som exempel)

Senast redigerat av it_mutt (28 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
myran Foto/Bilnörd
28 augusti 2013 · 1 541 Inlägg

Om bilen spikar av 95 oktan när den är mappad på 98 så har man försmå marginaler i mappningen för en bruksbil.

I övrigt så ska det inte vara någon skillnad på 95/98 oktan i effekt om tändning och blandning förblir oförändrad.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2013 · 13 744 Inlägg

myran skrev:
Om bilen spikar av 95 oktan när den är mappad på 98 så har man försmå marginaler i mappningen för en bruksbil.

I övrigt så ska det inte vara någon skillnad på 95/98 oktan i effekt om tändning och blandning förblir oförändrad.

är säkert som vanligt någon idiot som bara lastar ner programvaran i bilen utan någon som helst testning varken före eller efter.

om alla inom branchen skulle vara lite seriösare skulle folk slippa allt j-vla problem.

saker som ALLTID ska ingå vid optimering är följande


*kontrollering av motorns allmäntillstånd. så som läckor missljud och dyligt.
*felkodsavläsning
*provkörning före och efter som självklart avslutas med en felkodsläsning igen.

gör dom inte det så ska man vända på klacken direkt!
för det enda dom är intreserade av är pengarna sen står man där med någon skit programvara som inte fungerar eller i värsta fall en motor som gått sönder

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Alexx
29 augusti 2013 · 141 Inlägg

SLG skrev:
http://atechmotor.com/bildgalleri/varf__r_ska_man__4e57c18205254.jpg

Här finns det ändå bevis att det gör skillnad.

Jo....det va verkligen enorm skillnad smile Har man över 300hk så känner du inte av några 10-15hk ändå, du kan bara se det på en skärm.  Tänk på att vid varje bänkning så får man dessutom olika slutresultat också wink

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Alexx
29 augusti 2013 · 141 Inlägg

Alla tycks vi ändå vara överens om bränslet och dess "stora" skillnader. Visst rekommenderas 98 okt efter optimering, men jag har då aldrig upplevt att bilen går sämre när jag kört på 95 okt, så visst fasen kan man köra med 95 också, men att 98 rekommenderas.

Nu har ju trådskaparen inga bränsle bekymmer utan söker snarare annat svar. Jag tror fortfarande att det har med programvaran som optimeringsfirman har lagt in som är spöket.
Håller med Growes inlägg, att en riktig firma går igenom före och efter en optimering. Även Myrans inlägg.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
spokenratt
29 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

Har trådskaparen några felmeddelanden eller varningslampor som tänds?
Och som Alexx skrev, beskriv felet lite närmare, vilken växel och om det gäller alla etc...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
rudarmy
29 augusti 2013 · 354 Inlägg

Kolla bränsleförbrukningen på de olika oktanen, lite snabbt räknat så blir slutnotan på 50mil samma!
Finns inte någon vinst, vare sig förbrukning el effekt med 95..
Kör 98 el 99!

Mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Alexx
29 augusti 2013 · 141 Inlägg

rudarmy skrev:
Kolla bränsleförbrukningen på de olika oktanen, lite snabbt räknat så blir slutnotan på 50mil samma!
Finns inte någon vinst, vare sig förbrukning el effekt med 95..
Kör 98 el 99!

Mvh bengt

Kunde inte skrivit det bättre beskrivet själv, med en och samma mening som omfattar allt smile

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Miblo
30 augusti 2013 · 88 Inlägg

Gick bilen som den skulle innan ändringen ? om så är fallet kontakta firman som ändrade programvaran i bilen, låter som något kan vara felaktigt där, ring och rådfråga dom som optimerade bilen.

Bör ej påverkas av din tankning, med bra programvara "känner" bilen själv av bränslet och anpassar sig efter det.

nakti
30 augusti 2013 · 249 Inlägg

Hej,
Lite sent svar ute men jag pratade med trim firman och de skulle kolla upp trimfilen igen och se om det blivit något fel.
De skulle återkomma idag så får hoppas på något bra svar annars en ny trimfil.

Återställde bilen till original och den kändes samma. Då menar jag utan accelerations problem.
Originalet fungerar galant.

Senast redigerat av nakti (3 september 2013)

spokenratt
30 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

nakti skrev:
Hej,
Lite sent svar ute men jag pratade med trim firman och de skulle kolla upp trimfilen igen och se om det blivit något fel.
De skulle återkomma idag så får hoppas på något bra svar annars en ny trimfil.

Återställde bilen till original och den kändes exakt samma.

Alltså samma taskiga gång org som trimmad?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti 2013 · 13 744 Inlägg

ett vanligt fel som dom borde upplyst dig om är återcirkuleringsventilen. denna är elektrisk på dessa bilar och liksom alla andra v.a.g bilar har dom ofta problem.

nu har jag inte skruvat 1.4 motorn utan bara den större tfsi maskinen och där händer det titt som tätt att det strular

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tonimakaroni
31 augusti 2013 · 747 Inlägg

Annat fel som det inte blir felkod på är N75. Sitter mitt på ventilkåpan på din bil och går in 3 slangar in i den.
Ohm mät den vid varm motor och återkom med resultat.

Även som Growe säger är det vanligt, beställer man en ny är det något förstärkt mot vad som sitter org.
Brukar även bli felkod på denna komponent.

/ Toni Larsson
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti 2013 · 13 744 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Annat fel som det inte blir felkod på är N75. Sitter mitt på ventilkåpan på din bil och går in 3 slangar in i den.
Ohm mät den vid varm motor och återkom med resultat.

Även som Growe säger är det vanligt, beställer man en ny är det något förstärkt mot vad som sitter org.
Brukar även bli felkod på denna komponent.

tyvärr inte säkert att det blir felkoder.
dom äldre blir det aldrig felkoder på det är jag säker på.

Brukar hjälpa till hos en som Optimerar bilar så man märker rätt fort vad som är standard fel.

försöka att optimera en 1.8t är alltid skoj. är det inte avlastningsventilen så är det stiften är det inte det så är spolarna kassa..oftast så är det alla 3 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
tonimakaroni
31 augusti 2013 · 747 Inlägg

Nej men oftast på 1,4 tsi motorn blir det fel på avlastningsventilen då den är elektriskt styrd dock  finns det undantag såklart.
Om inget annat så får man bort den och hinner undersöka den på 5min så.

/ Toni Larsson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang