Bilen tappar kraft ny optimerad

nakti
31 augusti 2013 · 249 Inlägg

Hej tack för tipsen, men någon som har bild på hur de kan se ut på dem. Jo bilen är samma som original när den trimmas.
Ska läsa av felkoder o rensa o sen scanna igen så återkommer jag.

Är det en sån?
http://www.streetperformance.se/dumpven … r-/44856-0

Senast redigerat av nakti (31 augusti 2013)

nakti
2 september 2013 · 249 Inlägg

Fick ny trimfil som man känner skillnad med.
Kommer känna mer då bilen anpassar sina parametrar under körning.

Senast redigerat av nakti (2 september 2013)

Alexx
2 september 2013 · 141 Inlägg

nakti skrev:
Fick ny trimfil som man känner skillnad med.
Kommer känna mer då bilen anpassar sina parametrar under körning.

Du bör känna av att felen, som du beskrev ovan, är borta med en gång, annars är det något fel med bilen eller filen. Bilen behöver inte anpassa sig för att först, för att felen ska försvinna med anpassningen. Jag råder dig att åka ut och testa den ordentligt på allt som inte stämde från första gången. För bilen anpassas redan efter 1-3 dagar (ca 10 mil). Har du samma problem med original filen? Eller hann du aldrig testa med original efter ditt besök? Då hade du kunnat utesluta om det är programmet eller om något kring motorn som är defekt.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
nakti
2 september 2013 · 249 Inlägg

Alexx skrev:

nakti skrev:
Fick ny trimfil som man känner skillnad med.
Kommer känna mer då bilen anpassar sina parametrar under körning.

Du bör känna av att felen, som du beskrev ovan, är borta med en gång, annars är det något fel med bilen eller filen. Bilen behöver inte anpassa sig för att först, för att felen ska försvinna med anpassningen. Jag råder dig att åka ut och testa den ordentligt på allt som inte stämde från första gången. För bilen anpassas redan efter 1-3 dagar (ca 10 mil). Har du samma problem med original filen? Eller hann du aldrig testa med original efter ditt besök? Då hade du kunnat utesluta om det är programmet eller om något kring motorn som är defekt.

Hej Orginala fungerar kanon har aldrig haft problem med den.
Fick lite strul med första trimfilen jag fick, som inte accelerera som originalet gjorde, typ sämre va den.
Hade lite felkoder på första trimmet men nya som jag fick har inga felkoder och allt står OK och bilen fungerade felfritt igår när jag körde runt och så kände jag av skillnad mot originalet.

Så ska prova köra lite till idag och se, man hör också att motorn ändrat lite ljud än vad originalet.

PS: Ja kände ingen ändrad motorljud på första trimmen ja fick, kändes mest som original då.

Senast redigerat av nakti (2 september 2013)

Alexx
2 september 2013 · 141 Inlägg

Lite grövre ljud kan man faktiskt uppleva och det är bara bonus tycker jag, så det är inte onormalt smile Däremot ska du inte känna några vibrationer eller "durrande" när vridmomentet är som högst. Händer oftast när bilen får ett mellanläge då den nästan behöver seg-dra.

Du bör känna en ordentlig skillnad mot orginalet. Det skall kännas lite som att bilen väger 200 kg mindre.

Får man fråga vilken firma det är tal om? Det finns faktiskt vissa som är "kända" pga sådana här händelser.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
nakti
2 september 2013 · 249 Inlägg

Alexx skrev:
Lite grövre ljud kan man faktiskt uppleva och det är bara bonus tycker jag, så det är inte onormalt smile Däremot ska du inte känna några vibrationer eller "durrande" när vridmomentet är som högst. Händer oftast när bilen får ett mellanläge då den nästan behöver seg-dra.

Du bör känna en ordentlig skillnad mot orginalet. Det skall kännas lite som att bilen väger 200 kg mindre.

Får man fråga vilken firma det är tal om? Det finns faktiskt vissa som är "kända" pga sådana här händelser.

Hej Bilen kändes bra igår så får se när jag kör idag.
Det vibrerade inget igår när jag körde då de flöt på.
Kör prov idag kväll så skriver jag hur det gick.

Tekniktema köpte jag trimmet från och vänlig service, service tills allt gick bra

Det som känns bra på denna trim jag fick är att det inte finns några felkoder i bilen.
Kollade med VCDS.

Filen fick jag igår.

http://www.garaget.org/foretag/tekniktema

Senast redigerat av nakti (2 september 2013)

Alexx
2 september 2013 · 141 Inlägg

Jag hade mina aningar... Tyvärr är det lite vad man betalar för.

Som ett gott råd i framtiden, du bör kolla upp vilket företag som är mer "specialicerade" på tex VAG bilar som i detta fallet. Man får vad man betalar för. Jag känner till fall där bilen gått sämre mot vad den gjorde med originalprogrammet och då fått som svar att det är fel på bilen.

Senast redigerat av Alexx (2 september 2013)

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
nakti
2 september 2013 · 249 Inlägg

Alexx skrev:
Jag hade mina aningar... Tyvärr är det lite vad man betalar för.

Som ett gott råd i framtiden, du bör kolla upp vilket företag som är mer "specialicerade" på tex VAG bilar som i detta fallet. Man får vad man betalar för. Jag känner till fall där bilen gått sämre mot vad den gjorde med originalprogrammet och då fått som svar att det är fel på bilen.

Ah faktiskt, Men nu så går den bra men tog tid innan vi fick allt att fungera som det ska.
Får tänkta på det nästa gång.
Tack

torpis Forummoderator
2 september 2013 · 10 572 Inlägg

Alexx skrev:
Jo....det va verkligen enorm skillnad smile Har man över 300hk så känner du inte av några 10-15hk ändå, du kan bara se det på en skärm.  Tänk på att vid varje bänkning så får man dessutom olika slutresultat också wink

Man märker av 10hk lätt! Ryggraden är extremt känsligt instrument.   Du får helt enkelt lägga ner dina teorier för du är fel ute.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
2 september 2013 · 10 572 Inlägg

nakti skrev:
Kommer känna mer då bilen anpassar sina parametrar under körning.

Det är däremot inte riktigt sant om programvaran är rätt gjord.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
nakti
2 september 2013 · 249 Inlägg

torpis skrev:

nakti skrev:
Kommer känna mer då bilen anpassar sina parametrar under körning.

Det är däremot inte riktigt sant om programvaran är rätt gjord.

Hej jag känner ju skillnad jämfört med originalet direkt efter ja la in den men ja tänkte om de blir bättre när man kört lite med nya programvaran.

Inga problem med normal körning och har bra tryck när man gasar.

Senast redigerat av nakti (2 september 2013)

torpis Forummoderator
2 september 2013 · 10 572 Inlägg

nakti skrev:

torpis skrev:

nakti skrev:
Kommer känna mer då bilen anpassar sina parametrar under körning.

Det är däremot inte riktigt sant om programvaran är rätt gjord.

Hej jag känner ju skillnad jämfört med originalet direkt efter ja la in den men ja tänkte om de blir bättre när man kört lite med nya programvaran.

Inga problem med normal körning och har bra tryck när man gasar.

Mja, den adapterar sig en smula, men ingenting du märker av utan bara finlir. Ungefär som när du tankar ny bensin så har den kanske lite annorlunda inblandning av etanol och då justerar sig bilen också.

smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Alexx
2 september 2013 · 141 Inlägg

torpis skrev:

Alexx skrev:
Jo....det va verkligen enorm skillnad smile Har man över 300hk så känner du inte av några 10-15hk ändå, du kan bara se det på en skärm.  Tänk på att vid varje bänkning så får man dessutom olika slutresultat också wink

Man märker av 10hk lätt! Ryggraden är extremt känsligt instrument.   Du får helt enkelt lägga ner dina teorier för du är fel ute.

Nää jag håller mig till teorin om att inte känna av några 5-10 hk, vilket man oftast blir utlovad vid tex katback. Jag har bytt katback på flera av mina bilar och fasiken känner jag något extra mer än bättre ljud från avgassystemet. Har du 200-220 hk så känner du inte av 10 till. Nu får vi skilja på äpplen och päron min vän smile

Det du får ut vid mer hästkrafter är motorstyrka. Det du känner i ryggraden som du nämner är inte hästkrafter, det är vridmomentet, alltså dragkraften wink
Så en ökning med ca 50-80 Nm, som är rätt vanligt snitt vid optimering för en ca 150-190 hk diesel motor, är en dragkraft på ca 5-8 kg och det är den man känner av vid optimering av bil.
Så den känsliga ryggraden känner av en dragkraft, som du får vid utvinnande av högre vridmoment, inte ökad hästkrafterna...fysikens lagar wink

Senast redigerat av Alexx (2 september 2013)

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
nakti
2 september 2013 · 249 Inlägg

torpis skrev:

nakti skrev:

torpis skrev:

Det är däremot inte riktigt sant om programvaran är rätt gjord.

Hej jag känner ju skillnad jämfört med originalet direkt efter ja la in den men ja tänkte om de blir bättre när man kört lite med nya programvaran.

Inga problem med normal körning och har bra tryck när man gasar.

Mja, den adapterar sig en smula, men ingenting du märker av utan bara finlir. Ungefär som när du tankar ny bensin så har den kanske lite annorlunda inblandning av etanol och då justerar sig bilen också.

smile

Jaha tack för info smile

torpis Forummoderator
2 september 2013 · 10 572 Inlägg

Alexx skrev:

torpis skrev:

Alexx skrev:
Jo....det va verkligen enorm skillnad smile Har man över 300hk så känner du inte av några 10-15hk ändå, du kan bara se det på en skärm.  Tänk på att vid varje bänkning så får man dessutom olika slutresultat också wink

Man märker av 10hk lätt! Ryggraden är extremt känsligt instrument.   Du får helt enkelt lägga ner dina teorier för du är fel ute.

Nää jag håller mig till teorin om att inte känna av några 5-10 hk, vilket man oftast blir utlovad vid tex katback. Jag har bytt katback på flera av mina bilar och fasiken känner jag något extra mer än bättre ljud från avgassystemet. Har du 200-220 hk så känner du inte av 10 till. Nu får vi skilja på äpplen och päron min vän smile

Det du får ut vid mer hästkrafter är motorstyrka. Det du känner i ryggraden som du nämner är inte hästkrafter, det är vridmomentet, alltså dragkraften wink
Så en ökning med ca 50-80 Nm, som är rätt vanligt snitt vid optimering för en ca 150-190 hk diesel motor, är en dragkraft på ca 5-8 kg och det är den man känner av vid optimering av bil.
Så den känsliga ryggraden känner av en dragkraft, som du får vid utvinnande av högre vridmoment, inte ökad hästkrafterna...fysikens lagar wink

Nu är du ute och snurrar på riktigt. Byter du avgasssytem som lovar 10hk och du inte märker någonting så har du blivit lurad och du får inga nya 10hk - enkelt smile

Nu till det kluriga...  Vridmoment är en slaggprodukt.

50-80Nm i motorn ja, sen växlar från 4000rpm till ca 400rpm på hjulen vilket blir 500-800Nm, sen har du hjulets hävarm på ungefär 30cm så 3ggr till dvs 1500-2400N.

Men åter igen vridmomentet gör ingenting utan det är vridmoment gånger varvtal som gör sakerna dvs effekten.  Ställ dig på ett 1 meter långt spett och du skapar 1000Nm, men ingenting händer!


Är helt säker på att du inte sväljer detta, men du är iaf fel ute smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Alexx
2 september 2013 · 141 Inlägg

torpis skrev:

Alexx skrev:

torpis skrev:

Man märker av 10hk lätt! Ryggraden är extremt känsligt instrument.   Du får helt enkelt lägga ner dina teorier för du är fel ute.

Nää jag håller mig till teorin om att inte känna av några 5-10 hk, vilket man oftast blir utlovad vid tex katback. Jag har bytt katback på flera av mina bilar och fasiken känner jag något extra mer än bättre ljud från avgassystemet. Har du 200-220 hk så känner du inte av 10 till. Nu får vi skilja på äpplen och päron min vän smile

Det du får ut vid mer hästkrafter är motorstyrka. Det du känner i ryggraden som du nämner är inte hästkrafter, det är vridmomentet, alltså dragkraften wink
Så en ökning med ca 50-80 Nm, som är rätt vanligt snitt vid optimering för en ca 150-190 hk diesel motor, är en dragkraft på ca 5-8 kg och det är den man känner av vid optimering av bil.
Så den känsliga ryggraden känner av en dragkraft, som du får vid utvinnande av högre vridmoment, inte ökad hästkrafterna...fysikens lagar wink

Nu är du ute och snurrar på riktigt. Byter du avgasssytem som lovar 10hk och du inte märker någonting så har du blivit lurad och du får inga nya 10hk - enkelt smile

Nu till det kluriga...  Vridmoment är en slaggprodukt.

50-80Nm i motorn, sen växlar från 4000rpm till ca 400rpm på hjulen vilket blir 500-800Nm, sen har du hjulets hävarm på ungefär 30cm så 3ggr till dvs 1500-2400N.

Men åter igen vridmomentet gör ingenting utan det är vridmoment gånger varvtal som gör sakerna dvs effekten.  Ställ dig på ett 1 meter långt spett och du skapar 1000Nm, men ingenting händer!


Är helt säker på att du inte sväljer detta, men du är iaf fel ute smile

Det jag ville få sagt med katback är att om du uppgraderar systemet från original till katback med 2,5" så utlovas ca 5-8% och det på ca 200 hk är ju 10 hk. Jag har bytt och tycker inte skillnaden blev något speciellt. Jag kanske har annan ryggrad vad vet jag big_smile

Jag sväljer inte din matematik, att 30 cm är 3m, däremot sväljer jag din teori om att vridmoment är kraft x hänvstångsarm...något jag, mycket riktigt påpekat från dig, uttryckt mig felaktigt om. Så en bättring med 150-240 kg (1500N-2400N) dragkraft köper jag inte big_smile

Vridet gör fortfarande väldigt mycket. Kombinerat med ökad motoreffekt gör den allt komplett. Du kan inte påstå att ett ökat vridmoment inte gör något när det är faktiskt det du känner, själva dragkraft. Dragkraft = Newton, inte sant?

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
torpis Forummoderator
2 september 2013 · 10 572 Inlägg

Alexx skrev:
Vridet gör fortfarande väldigt mycket. Kombinerat med ökad motoreffekt gör den allt komplett. Du kan inte påstå att ett ökat vridmoment inte gör något när det är faktiskt det du känner, själva dragkraft. Dragkraft = Newton, inte sant?

Vridmomentet gör ingenting, det är inte det som skjuter på.   Det du menar är att du höjer effekten på ett lägre varvtal. I folkmun heter det vridmoment, men det är det inte, det är effekt på lägre varvtal.

Din knuff i ryggen kan jämföras med att knuffa på en bil i uppförsbacke, den flyttar sig 50cm sen räcker inte dina armar längre trots att du håller emot med 50kg/500N. Du behöver ju springa efter och knuffa samtidigt för bilen skall röra sig och det är effekten, alltså att du springer ifatt bilen med dina 50kg tryck.


Ang matten så har du 500Nm så är det alltså 500N * 1 meter 500*1=500. Hävarm på 30cm blir allså 500N delat med 0.3meter dvs 1500Nm.    Enheten blir alltså 500 newton-nollkommatre-meter, eller 1500Nm wink eller är jag för trött för att räkna åt rätt håll idag :-P

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
nakti
29 april 2014 · 249 Inlägg

Tar motorn skada om man har 95 oktan i tanken och kör mappen med normal drift. ?
Samma fråga med om man har 95 oktan och 98 oktan i tanken och sen sakta fylla på 98 oktan när tanken håller på ta slut.

Undrar om något kan hända om man kör normal körning.

Jag vet att jag inte får ut full optimering men tänkte att jag kör 95 och 98 då jag har halv tank 95 just nu och sakta fyller 98 hela tiden.

Senast redigerat av nakti (29 april 2014)

TomBjorklund VAGIS Car Club
29 april 2014 · 1 093 Inlägg

Alexx skrev:
Vilken firma har du låtit optimera bilen? (Viktigaste frågan av ALLT)
Förklara lite bättre vad du menar när du accelererar. Du accelererar på vilken växel och vilken hastighet?
Vid optimering ställer man ju bl.a. in tändningstider, ökar laddtryck mm, så det har definitivt att göra med ditt program som firman har lagt in. Därför undrar jag vem som gjort din optimering.
Kan det vara så att du har fått ett för högt tryck till insprutningen så dessa inte klarar av det trycket? Som sagt, vilken firma och vilket "steg" har du valt? Vissa firmor är duktiga på att bara safta på utan att ta hänsyn till annat.

Är din bil korrekt optimerad så spelar det absolut ingen roll vilken hastighet du kör i osv för det ska gå lika jämnt oavsett hastighet eller växel du har. Du ska känna en mycket "lättare" bil när du gasar då får sig mer vridmoment i samband med optimeringen. Givetvis piggare acceleration vid ren start, men bilen ska klara av en segdragning mycket bättre också - alltså att du ska slippa växla hela tiden, vilket är lite av meningen med optimering också
.
Det spelar heller absolut ingen roll om du kör på 95 oktan eller 98 oktan, sådan skillnad är det inte att du känner av det när du kör.

nakti skrev:
Tar motorn skada om man har 95 oktan i tanken och kör mappen med normal drift. ?
Samma fråga med om man har 95 oktan och 98 oktan i tanken och sen sakta fylla på 98 oktan när tanken håller på ta slut.

Undrar om något kan hända om man kör normal körning.

Jag vet att jag inte får ut full optimering men tänkte att jag kör 95 och 98 då jag har halv tank 95 just nu och sakta fyller 98 hela tiden.

Att köra med 95 i tex. TFSI motorerna är att skjuta hål i foten på riktigt. Det sotar igen betydligt mer än att köra på 98. Sedan är det för min del väldigt stor skillnad på att köra på 95/98/V-power, 2.0TFSI.

När jag köpte bilen var den tydligen tankad med 98, jag tankade min första tank med 95 utan att ha en aning om nackdelarna och bilen gick betydligt sämre i registret.

Ur förbrukningssynpunkt är det ingen skillnad, ja du betalar mer per liter bränsle, men inte per mil.
Du kan likställa det med att dricka ett glas mjölk eller energidryck, vilken är dyrast per liter och vilken är dyrast per kcal? smile

Sen blir det lite konstigt att man automatiskt skulle få ut så pass många procent ökning av Hk/Nm pga enbart catback, men en ökning på 5% av hk bör man känna i bilen om man är van den.

Senast redigerat av t_one21 (29 april 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
nakti
29 april 2014 · 249 Inlägg

TFSI är väl inte samma som TSI eller ?
Turbo fuel stratified injection och Turbo stratified injection
Så det går alltså köra 95 och 98 i tank ett litet tag som 1-3 dagar och sen 98 hela tiden. Ska ut köra lite långt imorn och tillbaka efter 1 dag därför jag undrade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang