5111
Sök

Vad använder ni för typ av skydd när ni svetsar?

755 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Ja, i undran om vad man kanske skulle köpa för att komplettera svetsen så tänkte jag kolla vad folk här använder för typ av skydd dvs.

handskar, andnings skydd, svetskläder i övrigt (byxor, jackor, overaller) eller något helt annat.

Själv just nu har jag svetshandskar som skydd men funderar på ett andningsskydd så man slipper massa skit i lungorna.

If you want to win, You mustn't loose.

310 Inlägg
29 augusti 2013
Svetsar du inomhus utan något utsug? isf så bör du absolut införskaffa ett andningsskydd!

När jag gick svetsutbildningen så använde vi såklart svetshjälm, handskar, overall / byxor och jacka, ibland även ett förkläde i läder samt en "mössa", tygkepa eller bandana. Även skor med stålhetta använde vi.

755 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
HeroiX skrev:
Svetsar du inomhus utan något utsug? isf så bör du absolut införskaffa ett andningsskydd!

När jag gick svetsutbildningen så använde vi såklart svetshjälm, handskar, overall / byxor och jacka, ibland även ett förkläde i läder samt en "mössa", tygkepa eller bandana. Även skor med stålhetta använde vi.

Garage utan ventilation tongue så då får det nog bli ett andningsskydd, kan du rekommendera något?

Muttley
29 augusti 2013
När jag fick agera svetsare så körde jag med hela kittet.   Heltäckande kläder inkl förkläde. Och denne variant av svetsmask http://solutions.3msverige.se/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?lmd=1363598191000&locale=en_WW&assetType=MMM_Image&assetId=1273683156476&blobAttribute=ThumbnailImage

Röken är inget du vill ha i dina lungor.

310 Inlägg
29 augusti 2013
MSpader skrev:
HeroiX skrev:

Garage utan ventilation tongue så då får det nog bli ett andningsskydd, kan du rekommendera något?

Okej, jag har tyvärr aldrig använt ett andningsskydd då jag svetsat så kan inte rekomendera något, kan fråga mina lärare ifall dom vet något i rimlig prisklass om du vill till veckan? smile

755 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
HeroiX skrev:
MSpader skrev:
HeroiX skrev:

Okej, jag har tyvärr aldrig använt ett andningsskydd då jag svetsat så kan inte rekomendera något, kan fråga mina lärare ifall dom vet något i rimlig prisklass om du vill till veckan? smile

Ja gärna big_smile

310 Inlägg
29 augusti 2013
tkd_rille skrev:
När jag fick agera svetsare så körde jag med hela kittet.   Heltäckande kläder inkl förkläde. Och denne variant av svetsmask http://solutions.3msverige.se/3MContent … bnailImage

Ser fin ut, friskluft tillförsel på hjälmen va?

Muttley
29 augusti 2013
HeroiX skrev:
tkd_rille skrev:
När jag fick agera svetsare så körde jag med hela kittet.   Heltäckande kläder inkl förkläde. Och denne variant av svetsmask http://solutions.3msverige.se/3MContent … bnailImage

Ja fläkten sätter man på ryggen.  Svalkade dessutom lite skönt när man hade huvudet nere i värmen.  De är vad jag rekommenderar.  Dock vet jag ej vad de kosta då jag bara begärde de av företaget.

310 Inlägg
29 augusti 2013
MSpader skrev:
HeroiX skrev:
MSpader skrev:

Ja gärna big_smile

Kan försöka kolla upp det redan imorgon vid lunch smile

tkd_rille skrev:
HeroiX skrev:
tkd_rille skrev:

Ja fläkten sätter man på ryggen.  Svalkade dessutom lite skönt när man hade huvudet nere i värmen.  De är vad jag rekommenderar.  Dock vet jag ej vad de kosta då jag bara begärde de av företaget.

Kan tänka mig att det blir riktigt trevligt att jobba med en sådan smile
Hehe jaha okey, kan dock tänka mig att de är ganska dyra med tanke på att många automatisk avbländande utan friskluft ligger vid tusen lappen så^^

Muttley
29 augusti 2013
Kollade lite, ca 4000 och uppåt kostar de visst i sverige.   Men sen får man ju tänka på hur mycket man svetsar.  Röken man andas in är riktigt giftig för kroppen.   Så de är klart värt pengarna.

755 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Kollade lite, ca 4000 och uppåt kostar de visst i sverige.   Men sen får man ju tänka på hur mycket man svetsar.  Röken man andas in är riktigt giftig för kroppen.   Så de är klart värt pengarna.

går det att koppla in kompressorn i den där också?

Muttley
29 augusti 2013
MSpader skrev:
tkd_rille skrev:

går det att koppla in kompressorn i den där också?

Inte i den jag hade.   Finns säkerligen varianter du kan koppla till.

12 086 Inlägg
29 augusti 2013
Det ska till att svetsa bra mycket för att en friskluftshjälm ska kännas motiverad.

I praktiken bör du ha en svetshjälm, heltäckande kläder och handskar, helst skinnhandskar avsedda för svetsning.
Sen finns det självklart en massa föreskrifter hur man "bör" va utrustad vid svetsning, men som med allt annat är det mycket bror duktig och ska man hobbysvetsa i garaget kan man ta dessa med en nypa salt.

12 086 Inlägg
29 augusti 2013
tkd_rille skrev:

Vadå röken är riktigt giftig?

Fri fart för ett fritt folk!
14 797 Inlägg
30 augusti 2013
Germax skrev:
tkd_rille skrev:

svetsar du galvat så ska du se att det är giftigt smile

men vem har tid att använda sånt där vid mindre svetsarbeten?

man bör och borde så mycket. men dör man så där man endå liksom dags smile

Kör fort så hinner inget hända...

310 Inlägg
30 augusti 2013
Germax skrev:
tkd_rille skrev:

Röken från svetsning är farlig för kroppen, självklart är det väll beroende på hur mycket som svetsas osv men man bör alltid se till att få så lite rök i sig som möjligt för att minska riskerna, här är ett utdrag från "svetsaratt.se"

"Inandning av svetsrök påverkar luftvägarna. Svetsrök innehåller flera ämnen som är irriterande. Irritationen kan leda till långvarig hosta (kronisk bronkit), ökad känslighet för infektioner i de övre luftvägarna, nedsatt lungfunktion och även lunginflammation. Svetsning i rostfritt stål och i polyuretan innebär en ökad risk för kroniska besvär i form av astma.
Svetsrök innehåller också ämnen som på längre sikt (ofta efter flera eller många års exponering för svetsrök) kan orsaka sjukdomar.
Svetsrök från svetsning i rostfritt stål innehåller nickel och krom (VI). Båda dessa metaller kan ge cancer.
Svetsrök innehåller mycket små partiklar (nanopartiklar och ultrafina partiklar). Forskning tyder på att det finns ett samband mellan hjärt- och kärlsjukdom och inandning av sådana små partiklar.
En studie tyder på att svetsning i rostfritt stål kan påverka fortplantningen. Kvinnor som var gifta med män som svetsat i rostfritt stål fick oftare missfall än kvinnor som var gifta med män som svetsat låglegerat stål eller män som inte var svetsare.
Svetsning i manganhaltiga stål men också i aluminium har visats påverka finmotoriken. Om man utsätts för höga manganhalter kan man få symptom som påminner om (men inte är) Parkinsons sjukdom.
Svetsning i zink kan leda till att man får så kallad zinkfrossa, det vill säga snabbt övergående influensaliknande symptom och muskelvärk.
Svetsning i blymålat eller blylegerat material kan leda till blodbrist och påverka nervsystemet och fortplantningen.
Många av de besvär och sjukdomar som svetsrök kan ge upphov till, visar sig först när man utsatts för svetsrök under en längre tid. Därför är det viktigt att skydda sig mot svetsröken, även om man inte tycker att man känner av några besvär just när man utsätts för den."

755 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
Growe skrev:
Germax skrev:
tkd_rille skrev:

svetsar du galvat så ska du se att det är giftigt smile

men vem har tid att använda sånt där vid mindre svetsarbeten?

man bör och borde så mycket. men dör man så där man endå liksom dags smile

Galvanförgiftning är inget roligt men det löser 1 liter mjölk direkt efter man känt av symtomen. Förritiden fick svetsare gratis mjölk tongue

310 Inlägg
30 augusti 2013
Fick tyvärr inte tag på honom idag men försöker återigen på måndag! smile

12 086 Inlägg
30 augusti 2013
Att svetsa i galv/zink eller andra material med höga halter av nickel är en sak. Det är farlig svetsgas.

Svetsgasen som bildas när man svetsar vanlig svartplåt är inte på samma skala lika farlig. Du kan svetsa ett helt liv utan större konstigheter. Röken är ju relativt ohälsosam, men du får i dig mer skit genom att starta bilen i garaget.

755 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
Germax skrev:
Att svetsa i galv/zink eller andra material med höga halter av nickel är en sak. Det är farlig svetsgas.

Svetsgasen som bildas när man svetsar vanlig svartplåt är inte på samma skala lika farlig. Du kan svetsa ett helt liv utan större konstigheter. Röken är ju relativt ohälsosam, men du får i dig mer skit genom att starta bilen i garaget.

hellre skydda sig tidigt än när det är försent smile

Sök