Underligt elfel?

pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
29 augusti 2013 · 37 Inlägg

Hejsan, jag har en s40 t4-98 som började strula i början på sommaren, och jag har inte lyckats hitta felet än..

Jag körde bilen, och så helt plötsligt hände det ingenting när jag tryckte på gasen. Min flickvän sa att det kom både svart och vit rök från avgasröret. Bilen gick att köra om man drog ur kontakten till LMM men då lyste såklart felkodslampan för elfel.

Som det är nu, så lyser oftast samma lampa, har inget turboladd, och det är ett väldigt vinande från turbon som inte var där innan. Den kan stå på tomgång och sedan dö när man gasar lite grann, men den dör inte om man startar bilen med full gas? Den ryker även en del svart rök nu. Jag felsökte den på Mekonomen där det stod att förvärmaren på bakre lambdan var kass, även LMM, atmosfärsgivare. Enligt han på mekonomen kunde det ett fel visa att alla dom var trasiga.

Jag har nu bytat båda lambdasonderna, spjällhus, tomgångsmotorn, lmm, luftfilter, turbo och bränslepump.. och ändå ingen skillnad?

TL_Lifestyle Tekniker
29 augusti 2013 · 552 Inlägg

Vad är det för felkoder som kvarstår?

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Nitro
29 augusti 2013 · 330 Inlägg

nån turboslang som e hål i?

pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
29 augusti 2013 · 37 Inlägg

TL_Lifestyle skrev:
Vad är det för felkoder som kvarstår?

Har inte felsökt den igen..

pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
29 augusti 2013 · 37 Inlägg

Nitro skrev:
nån turboslang som e hål i?

Ja har haft den funderingen på någon vakumslang, men då skulle ju inte en felkodslampa för "motor elektriskt fel" lysa hmm

TL_Lifestyle Tekniker
29 augusti 2013 · 552 Inlägg

Jodå det kan lysa ändå

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Nitro
29 augusti 2013 · 330 Inlägg

eh jo för att då blir det helt fel på bränsle/luft blandningen kommer bensin men ingen luft i motorn så då tror styrenheten att det e nåt eletroniskt som e kass

Senast redigerat av Nitro (29 augusti 2013)

Nitro
29 augusti 2013 · 330 Inlägg

kolla på främre slang om den e av/dålig

pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
29 augusti 2013 · 37 Inlägg

Får kika på det! smile

Nitro skrev:
eh jo för att då blir det helt fel på bränsle/luft blandningen kommer bensin men ingen luft i motorn så då tror styrenheten att det e nåt eletroniskt som e kass

pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
29 augusti 2013 · 37 Inlägg

främre?

Nitro skrev:
kolla på främre slang om den e av/dålig

pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
29 augusti 2013 · 37 Inlägg

såg inte så bra med alla slangar å trångt utrymme, men dom kändes fina iallafall..

Nitro skrev:
kolla på främre slang om den e av/dålig

TL_Lifestyle Tekniker
29 augusti 2013 · 552 Inlägg

Iochmed att den ryker skulle det lika gärna kunna vara topplockspackning. Enklast är att lämna den till någon kunnig som får felsöka den. Det är svårt att gissa sig fram och tråkigt att byta massa delar bara

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
pricken_ Bmw 523 eller Volvo s40 t4?
29 augusti 2013 · 37 Inlägg

Mekonomen felsökte den, men inte grundligt..

TL_Lifestyle skrev:
Iochmed att den ryker skulle det lika gärna kunna vara topplockspackning. Enklast är att lämna den till någon kunnig som får felsöka den. Det är svårt att gissa sig fram och tråkigt att byta massa delar bara

TL_Lifestyle Tekniker
29 augusti 2013 · 552 Inlägg

Du kanske ska gå tillbaka och be dem hitta felet. Det blir nog billigare i slutändan än att bara byta massor

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Nitro
29 augusti 2013 · 330 Inlägg

pricken_ skrev:
främre?

Nitro skrev:
kolla på främre slang om den e av/dålig

kolla slangarna från intercoolern

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang