Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.

chris_gson

  • 160 Följare
  • 185 474 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april
chris_gson
7 december 2013 · 281 Inlägg
#21

uppdatering; framvagn :
Det mesta är nu på plats vad det gäller framvagn, bromsar, styrning. Efter att gjort ett antal provmonteringar och justeringar känns det som att det mesta ser färdigt ut. Och då blev det så här :
Övre bärarmar från Speed Direct, AL med sänkt och omvinklade geometrier. Undre bärarmar i original, men boxade som förstärkning. Det skall dit coil over dämpare, Krängningshämmare från BB-bil. Bussningar i Polyuretan. Styrning original, men geometrin med nedflyttade styrarmar för bättre bump feeling. Shark Bite stag för att hålla stötdämpartornen på plats. Bärarmsinfästningar förstärkta. När allt var monterat gjordes en uppmätning av geometrier och rörelser.Det ser bra ut. Caster har ökats från 2,5 grad. till 5grader. Camber rör sig mellan 0 till -0,5 grader från undre till övre position.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-ae5dca535f1e02dcbbe396f9ee362d15.jpg
vänster sida framvagn,

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-0a780737f20ad202635363b13b6b9774.jpg
höger sida fram.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 december 2013 · 1 443 Inlägg
#22

Tjusigt! smile

Autopilot: På.
chris_gson
8 december 2013 · 281 Inlägg
#23

Bakvagnsupphängning :Detta är den stora utmaningen för ett Corvette chassi. Den ursprungliga designen från -63 (antagligen ursprungligen designad kring 1960), har ett antal stora svagheter, både för att klara stora vridmoment och laster, säkerhet, samt geometri förändringar. Designen är uppbyggd med att drivaxlar är en del av upphängningen, om en går av, så ställer sig hjulet på sniskan och man åker av direkt......
Modifieringar är inriktade på att förstärka upp original geometrier, ett övre bärarmsstag har tillkommit. Nya 3 tum drivaxlar, yttre drivaxlar från TOM's, grövre, bättre material, och finsplinsade. Drivflänsar i billet material. Bärarmar förstärkta helsvetsade, bussningar i Polyuretan. Coil over dämpare, här är det fortfarande osäkert om hur de skall byggas in. original geometrin och placeringen fungerar inte, så det blir en ny konstruktion här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-566b838a16e361f9309be6058e22393c.jpg
bakvagnsupphängning med nytt övre reaktionsstag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-60ef7cf11dc717577aa027b46ffeba2b.jpg
infästning till övre reaktionsstag

zemet
10 december 2013 · 3 371 Inlägg
#24

Grymt:)

chris_gson
29 december 2013 · 281 Inlägg
#25

det har varit lite stiltje  här på sistatiden, helger annat och det ena med det tredje...
hur som helst verkade det som jag varit extra snäll i år, tomten dök  upp med ett extrapaket så där lämpligt tilljul. Upppackat såg det ut så här. kommer väl till pass....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-ccadddcb11c9294326977e8bd669d27c.jpg
Coil over Kit fram från VANSTEEL.

chris_gson
29 december 2013 · 281 Inlägg
#26

ut med det gamla och in med det nya. bättre än bäst !
4kg vägde hela härligheten, inkl. fjäder/sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-4105b790478b0f503e7042086dd8bde3.jpg
ny coil over dämpare, i jämförelse med en original.

chris_gson
29 december 2013 · 281 Inlägg
#27

när allt var hemma så är det bäst att montera medan tid finnes....
Efter många  gånger upp o ner med olika varianter och  efter mycket justerande så är allt på plats och draget och slutjusterat......
När allt kommit på plats, så passades det på att monteras en BB-krängningshämmare (24mm/ 15/16''). tur att det fanns en liggande i garaget. Det rekommenderas och motiveras av  den ''mycket''tunga motorn som snart skall dit..
- fjädringsvägen blir ca. 14-15 cm. fjädringsgeometrin ligger kring 0grader, hela vägen. caster kring 5 grader.
- nu är allt på plats med upphängning, styrning. bromsar saknas.....
- nästa steg : motor o växellådsmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f265c46bdca539744a2227bd8f7aa7bf.jpg
kpl. framvagn monterad, nya övrebärarmar, nya coil-overs. Shark-bitetvärstag.

chris_gson
29 december 2013 · 281 Inlägg
#28

parallelt med jobbet på det nya chassiet, så pågår det aktiviteter med org.chassit och karossen. den har blivit ivägskickad till en kille som skall göra riktjobb och karosslagning. nu har karossen blivit separerad från org. ramen. samt blästrad. då framkommer det tydligt vad som är dåligt och  bra.
BRA :då bilen gått i trafik ett fåtal år så är ramen i bra skick, då dessa annars är i dåligt skick. finns rosthål på ett fåtal ställen så det var bra... därmed slut  på det.
DÅLIGT :
Vid krocken så tog det hårt vid hö karossfäste, och främre delen av ramen har kroknat, både hö och vä. sida. Så efter en del diskuterande kom vi fram till att höger längsgående rampipa skall bytas. resterande kan riktas och dras tillbaka.OK, ut igen  och leta efter en ram som kan användas. ja hur många såna finns i sveriget ?
Med mycke flax å hittade jag en i kompiskretsen. tack svempa !
så nu har jag ytterligare en ram del... till blästringen och sen svetsning. sen skall de tta fart !


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-606ebf5b8cb4c9f95ec9c09470ebadd4.jpg
nygammal framdel...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-eb7d1a1c7b95b223005a72cd274f78b0.jpg
gamla krockskadade ramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-472bfaaff8e0f9221909f13be6fe4e06.jpg
krockskada vid hör karossfäste.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 december 2013 · 1 443 Inlägg
#29

Kul o se att det rullar på! Vikten på Coils'en var ju gullig smile O framvagnen ser gedigen ut måste jag säga!

Autopilot: På.
Vett74
30 december 2013 · 409 Inlägg
#30

Riktigt trevligt med c2 bygge! följer självklart!

chris_gson
3 januari 2014 · 281 Inlägg
#31

tomten fortsätter komma, denna gång efter jul & nyår. Nu dök det upp en viktig pusselbit till bakvagnen.
Coil-over kit från Ridetech. Nu skall en större ombyggnad av bakvagn/ram till för att bygga in stötdämparen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-7f9f55cd9b815d23ccc6690171cfe214.jpg
bakre stötdämpare, coil-over kit från Ridetech.

chris_gson
19 januari 2014 · 281 Inlägg
#32

lägger in lite kompletterande bilder på ramförstärkningar....



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-697a84fffe48fb359d119d427239aacb.jpg
framvagnsinfästning
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-53ab666ff56eaa47b927760a9464d3ab.jpg
växellådsbalk
-


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-e60598ec248619e54de9da908c49e8ee.jpg
bakaxelinfästning förstärkning

Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 januari 2014 · 1 443 Inlägg
#33

Biffigt! Kommer det hålla med den tilltänkta effekten? :-O

Autopilot: På.
chris_gson
26 januari 2014 · 281 Inlägg
#34

hmmmm... om det räcker till ? mja vet inte, det mesta är ju ett experiment....tongue, men jag sätter dit det biffigaste som går att uppbringa.
samt det lättaste...
men det blir verkligen intressant att se hur resultatet fungerar, men det är en resa dit......
- det gäller att vara målmedveten.....
mer bilder...



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-7ac0238df259bf60aa28126d3e14dfc3.jpg
BB-kräng hämmare (24mm), i jämförelse med en SB (19mm)....

chris_gson
3 februari 2014 · 281 Inlägg
#35

nu är jag inne på slutfasen av chassibygget. har i flera månader hållt på och måttat, kollat vad andra gjort, sökt information. Och  har nu tillverkat de flesta detaljerna. bilagt ny modifierat camberstag. Infästningspunkten sänkt 1,5'', skall ge bättre geometri under belastning, så att hjulet håller sig 90grad. mot underlaget. Efter det här så väntar jag på att bakre bärarmar skall komma tillbaka från montering... mer följer....


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-dbc624e4af065b469a9b4110cf692e25.jpg
modifierat camberstag.

chris_gson
1 mars 2014 · 281 Inlägg
#36

tillbaka efter eldavbrott, datorkrasch och andra mellanhavanden, som förhindrat nya inlägg. men nu tillbaka med ny fabricerade delar, bakvagn, störtbåge och ny kardanring behövs om man skall tävla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-0c99065605a2f20cfec7b5f8b7131e36.jpg
övre reaktions stag infästning
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b73bce20ad312bdb32cdee2410f35f51.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-6790a8ef7432eea452f46738429b0dac.jpg

chris_gson
7 mars 2014 · 281 Inlägg
#37

nya problem tillstött.... vem har inte hört talas om det ?
i alla fall, här är växellådan som ska ta hand om vridet.
Muncie M20 -72. det innebär då att den har en grövre bottenstock, 26 splinsad ingående axel, grövre utgående axeln. uppdateringar innebär mest översyn, det mesta var i bra skick, enbart byte av synkringar. nya bussningar, packningar och packboxar. allt injusterat, tight, små spel, men ändå lättsnurrande....
- snart dags för matchning till motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-27a58a6705689b09be14689cb6c92eee.jpg
Muncie M20

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 mars 2014 · 1 443 Inlägg
#38

Mysigt! smile Blir gött det där smile
Hur ser utväxlingen ut i lådan o bakaxeln?

Autopilot: På.
chris_gson
8 mars 2014 · 281 Inlägg
#39

uhhh..
sorry glömde bort det väsentliga.. :
1: 2,52:1.
2: 1,88
3: 1,46
4: 1,00
bakaxel : 3,70:1.
Med normal profil på däcken (15x60) så ger det en hastighet på 90-100 vid 3000rpm. max varvet på motorn är nånstans vid 6200-6500. så det borde bli strax under 200 i max. fart.
(har en 2,70 bakaxel liggande om det skulle bli frågan om höghastighetsförsök......)

chris_gson
16 mars 2014 · 281 Inlägg
#40

äntligen har flara väsentliga delar till bakvagnen blivit färdiga :
- bärarmar iordninggjorda av svempa Ullmark, tack för hjälpen ! : helsvetsade, förstärkta,polyuretan bussningar, toms yttre drivaxlar. bild kommer under veckan..
2 : egenutvecklad bakaxelkåpa i aluminium. vi har själva designat, 3D-ritat, gjutet och bearbetat i Sverige. hållfasthetsberäknat, lastanalyserat och optimerat dimensioner , gjutning o bearbetning.
ett antal fördelar över orginalkåpans gjutjärn som bara går sönder och väger 11kg. :
- 43100 värmebehandlad AL.
- viktrduktion ; 5kg vikt.
- bättre värmeavledning.
- större oljekapacitet.
- påfyllning och avtappning (avtappning finns ej på originalet.....)
- anslutningar för oljekylning.
provning i andra bilar kommer att påbörjas i början av säsongen. det här skall bli intressant.... fortsättning följer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-cd1936728f87cb9a84e52ea9761c9c34.jpg
bakaxelkåpa
.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang