2908
Sök

Kamaxel fel monterad? Volvo S80

583 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Har nyss montera tillbaka allt efter renoveringen på toppen men nu när jag skulle montera tillbaka allt så stämmer inte märkningen på VVT som sitter på kamaxel för utsuget.
Nollade allt med Volvo.s låsverktyg och då kom markeringen på utsuget fel?? Ca tänder

Volvo svara att om jag har lås dom i nolläge så är dom rätt och att VVT enheten ska ställa sig själv..
Har dragit motorn för han och går inget tungt utom vid nolläge komp? Fel montering?

Bilen startar nu och inget knacka utan går som en traktor på tomgången.

Någon som har varit med om samma fel?

184 Inlägg
6 september 2013
vad heter motorn.

På någon Volvomotor jag bytte på skulle dras mot rotationsriktnignen till markeringarna för att få VVTdrevet att hamna rätt.

583 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Har det inte i huve men T3 på slutet om det Säger något.
Fråga Volvo om jag skulle dra VVT enheten till nolläge sen dra över remmen men fick svar nej av dom. Men han såg inte helt säker ut

8 277 Inlägg
6 september 2013
Hur ställde du vevaxeln i sitt 0-läge? Med ettan i topp eller efter markeringarna?

583 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Ställde först efter markeringarna sen tog jag verktyget och låste dom i o-läge men efter det så flytta sig markeringen för avgas ca två tänder. Det är även den som har VVT på sig. Insuget blev bra dock.

8 277 Inlägg
7 september 2013
VEVaxeln, ställdes den efter sina markeringar eller med ettan i topp? För med ettans kolv i topp så blir kaminställningen fel även om man använder verktyget.

VVT-drevet kräver en speciell procedur om det ska hamna rätt. På äldre motorer med enbart stumma drev kan man bara låsa kammarna med verktyget och få allt rätt. Men med vvt-drev så blir det helt annorlunda, och det är säkert därför markeringen flyttade sig.

583 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Okej. Hur ställer man in VVT då? Ska jag låsa kamaxlarna och dra den till märkningen fram på drevet? Som det går och dra den framåt så den hamnar efter märkningen ?

1 321 Inlägg
7 september 2013

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Sök