Streama film via nätverket hemma

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
7 september 2013 · 179 Inlägg

Jag har nätverkskablar i hela lägenheten och kan streama film på tv:n i vardagsrummet via nätverket från datorn då den är en smart tv.


MEN... jag vill kunna streama film i andra rum på tv aparaterna som inte är smart tv men har hdmi ingångar och scart. Har sett att Boxee box finns och man kan köra sån men jag tänkte om andra här inne har något annat eller en sån och vill säga om det nu fungerar bra eller skit eller vad ni anser fungerar bäst smile

behöver inte vara värsta värsta utan det ska bara fungera  smile

kom med förslag!

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
LeafBox Lat Perfektionist
7 september 2013 · 6 359 Inlägg

Raspberry Pi kanske vore något att kolla in!

Personligen har jag en vanlig HTPC kopplad till våran tv, men den används även för lätt gameande smile

Senast redigerat av LeafBox (7 september 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
7 september 2013 · 179 Inlägg

LeafBox skrev:
Raspberry Pi kanske vore något att kolla in!

Personligen har jag en vanlig HTPC kopplad till våran tv, men den används även för lätt gameande smile

Hade en HTPC också innan men den försvann sen då den nya tv:n kom.

Har kollat in Pi lite och man ska nog testa en sån o se vad som händer smile
vore dock kul om någon kunde säga om det fungerar bra eller inte

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
VLN denkz
7 september 2013 · 323 Inlägg

Jag kör med boxee box och tycker den funkar utmärkt. Streamar filmer trådlöst upp till 7gb iaf utan problem. Boxee är ett rätt billigt alternativ som gör det den ska.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
rickylicious Webbutvecklare
7 september 2013 · 2 369 Inlägg

VLN skrev:
Jag kör med boxee box och tycker den funkar utmärkt. Streamar filmer trådlöst upp till 7gb iaf utan problem. Boxee är ett rätt billigt alternativ som gör det den ska.

Vi får inte glömma att nämna att väldigt mycket hänger på nätverket. Typ av router, tv, väggar hemma, osv. Jag streamade 720p filmer runt 4-5 GB utan problem trådlöst i min gamla lägenhet genom 3 rum, trähus med gipsväggar. Men i nya lägenheten med betongväggar så gick det inte köra genom en vägg utan att det buffrade titt som tätt (samma router och mediaspelare). Killen som sålde mediaspelaren till mig på Media Markt sa att det utan problem gick att trådlöst streama 1080p filmer på 10 GB och uppåt, men då får man nog fan ha routern ståendes bredvid TVn big_smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
7 september 2013 · 179 Inlägg

Körde förut trådlöst och trådburet via modemet från Comhem men den sög getpung när man skulle streama något via nätverket så nu är det bara via en speciell switch som är gjord för att streama HD filmer och sen är det Cat6 nätverkskablar så flödet är inga problem alls smile

Det ska vara lätt o få igång filmer via medialådan på tv:n dottern på 10 ska kunna sätta igång den. är boxee något?

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
Seth
7 september 2013 · 3 354 Inlägg

OT: lite fel forumsdel?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
VLN denkz
7 september 2013 · 323 Inlägg

rickylicious skrev:

VLN skrev:
Jag kör med boxee box och tycker den funkar utmärkt. Streamar filmer trådlöst upp till 7gb iaf utan problem. Boxee är ett rätt billigt alternativ som gör det den ska.

Vi får inte glömma att nämna att väldigt mycket hänger på nätverket. Typ av router, tv, väggar hemma, osv. Jag streamade 720p filmer runt 4-5 GB utan problem trådlöst i min gamla lägenhet genom 3 rum, trähus med gipsväggar. Men i nya lägenheten med betongväggar så gick det inte köra genom en vägg utan att det buffrade titt som tätt (samma router och mediaspelare). Killen som sålde mediaspelaren till mig på Media Markt sa att det utan problem gick att trådlöst streama 1080p filmer på 10 GB och uppåt, men då får man nog fan ha routern ståendes bredvid TVn big_smile

Jo så är det såklart. Jag har routern vid boxeen och kör sedan trådlöst från datorn till routern på andra sidan 1 betongvägg. Jag har dock fått upplevelsen nu att en film behöver inte vara 8gb stor för att vara av bra kvalitet. De flesta jag kikar på i 720p ligger på 1,5 gb smile.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang