Hjälp med motorbyte och om besiktningen.

kimjonsson
9 september 2013 · 9 Inlägg

Hej är ny här på forumet men har hört mycket bra om den här sidan så reggade mig nyss. Det jag undrar över är en 242 årsmodell 75 just nu sitter det i en d24 som är reggade med den och besiktigad. Jag vill byta den motorn till en b230ftt och bestikiga med b230 motorn. Som sagt så är det byte från diesel till bensinare och jag undrar över vad besiktningen säger om det bytet? Hur är det med hk på bensin motorn och vad säger dem om det om man har ventilerade skivor 1031 bakaxel? Hoppas det blev rätt, bjuder på stavfel. neutral MVH Kim

kimjonsson
9 september 2013 · 9 Inlägg

Behöver svar snarast som möjligt då jag ska kolla på en 242 imorgon. smile

Crxkoffe
9 september 2013 · 847 Inlägg

Det du kan göra är att ringa till besiktningen och fråga vad du behöver göra, dom kanske sägerr att du behöver en regbesiktning isåfall smile hoppas de löser sej

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Lycan
9 september 2013 · 262 Inlägg

Eftersom det är en 75:a så är det lättare, är just den årsmodellen alla som vill lägga V8 i letar efter. Är betydligt lättare avgaskrav på en 75:a än 76 och uppåt. Att du åker på en regbesiktning är klart men ser personligen inga större problem att du går från diesel till bensin eftersom den en gång varit en bensinare. Mig veterligen så om det nu inte är en hemlig prototyp du snokat rätt på så fanns inte 75:an med diesel. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
fax110
9 september 2013 · 344 Inlägg

här är effekten du får ha i en 240 som max (troligtvis är det en miss i listan att du får ha mer Nm utan 1031 än med)

Volvo 240/260    147 DIN/231 Nm    Bakaxel 1031
Volvo 240/260    147 DIN/275 Nm   
Volvo 240/260    162 DIN/275 Nm    Vent bromsskivor fram, bakaxel 1031

mer info :

Årsmodell 1975 och äldre

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.


För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:

Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)(från den listan är det första jag skrivit)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!


Källa sfro.com
minns inte exakt vad det kostar att regbesikta men runt 1000kr har jag för mig..

Danne_1977
16 oktober 2013 · 3 292 Inlägg

Inga problem att regga från Diesel till bensin i den, men val av motor låter jag vara osagt för det handlar om hur många hästar den nya motorn har och Nm.. troligen inga problem med den du nämner.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang